Microsoft inför samma övervakning i Windows 7/8.x som i 10

Permalänk
Medlem

Microsoft inför samma övervakning i Windows 7/8.x som i 10

http://www.extremetech.com/computing/213183-once-more-with-tr...

Nu går det inte längre att hävda "integritetsskäl" för att inte uppgradera. Personligen tror jag dock att det är samma skit i samtliga Windowsversioner. Källkoden är stängd och bara för att de säger att de inte övervakar dig så betyder det inte att de inte gör det.

Jag är som en del av er vet rätt bekymrad över vart storföretagens kartläggning är på väg, men jag kör Windows 10. Helt ärligt tror jag inte det är någon skillnad rent integritetsmässigt. Särskillt inte efter ovanstående nyhet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tjänar de pengar på extra dataanalys utöver säkerhets- och driftsinfo så tro fan de kommer göra det. Precis som alla andra företag, dessvärre.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd

Frågan är hur påverkar detta oss egentligen?

Vilken information samlas in?

Tar de reda på våra kontaktuppgifter? Bankinformation?

Vilket syfte? Riktad reklam?

Permalänk
Medlem

Sedan w10 reklamen oönskat dök upp i mitt W7 så kollar jag jäkligt noga vilka uppdateringar jag tillåts installeras.

Väldigt irriterande att man inte kan lita på att "viktiga" uppdateringar faktiskt är viktiga för mig, och inte bara viktiga för MS's framtida planer.

Permalänk

Microsoft kan dra åt helvete. Trodde jag skulle vara någorlunda säker genom att stanna på W7
Vet att de spionerade redan innan, men med w10 verkar dem fördubblat sina ansträngningar

Tog bort alla uppdateringar som nämndes i artikeln och stängde av "telemetry" saken
Kan iaf försöka göra det jobbigt för dem.

Permalänk
Medlem

jag kanske är dum men finns det inte något sätt att i routern förbjuda all kommunikation med telemetry servern?

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

jag kanske är dum men finns det inte något sätt att i routern förbjuda all kommunikation med telemetry servern?

Vet man IP eller hostnamn till den borde det väl bara vara att lägga en block på outbound rules, men det kanske blir flipp i systemet då.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

*Foliehatt på*

Vad för saker får Windows egentligen tag på via dessa uppdateringar? Har hört att med Windows 10 så har Microsoft access till alla dokument och bilder, hur pass väl stämmer detta?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

*Foliehatt på*

Vad för saker får Windows egentligen tag på via dessa uppdateringar? Har hört att med Windows 10 så har Microsoft access till alla dokument och bilder, hur pass väl stämmer detta?

Det är svårt att ta reda på då Windows är closed source. Men som jag ser det.. Om de har tekniken att komma åt vad de vill, varför stanna vid bilder?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är bara att gå över till Linux så man slipper detta.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Om man skulle vilja lägga till adresserna Windows pratar hem med. Behöver man även sätta speciella portar för adresserna? Om man lämnar portfältet tomt, betyder då att den blockerar på alla portar? Det gäller Eset Smart Security brandväggen.

Permalänk
Medlem

Därför har jag redan gått över till Linux.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag avinstallerade dessa uppdateringar för ett tag sedan på alla maskiner hemma (utifrån ett inlägg på Reddit under PC Master Race som dessutom tog upp ett par saker till, bland annat några tasks att dräpa bort från Task Scheduler). Sedan dess läser jag nu alltid KB-informationen för varje ny uppdatering, och om den är telemetryinriktad på något vis så döljer jag den.

Riktigt irriterande. Sånt här ska Microsoft (och alla andra operativsystemsmakare) ge fan i!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag avinstallerade dessa uppdateringar för ett tag sedan på alla maskiner hemma (utifrån ett inlägg på Reddit under PC Master Race som dessutom tog upp ett par saker till, bland annat några tasks att dräpa bort från Task Scheduler). Sedan dess läser jag nu alltid KB-informationen för varje ny uppdatering, och om den är telemetryinriktad på något vis så döljer jag den.

Riktigt irriterande. Sånt här ska Microsoft (och alla andra operativsystemsmakare) ge fan i!

Kan du nämna vilka eller gärna länka så man får läsa på lite

Permalänk
Medlem

Finns den här i Windows 7 och hur hittar jag dit?

EDIT: Hittade det. Turn off Application Telemetry

Permalänk
Medlem

Förmodar att ni med foliehattar ej använder smartphones eller internet överhuvudtaget lool

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

@fermia: Nej, det gör vi inte eftersom det ändå stör ut anslutningen

Däremot om man är försiktig så finns det inget att spåra på en. Det är ju inte så att ett enstaka ord spårar en, utan det är sammanhanget. Gör man på rätt sätt så är man "osynlig" eftersom det inte går att skapa ett sammanhang och där man finns kvar att samköra är bara extremt små fragment som större delen av befolkningen ändå inte sysslar med.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Har stängt av Windows uppdateringar en gång för alla...
Använder istället antivirus som tar vid där Windows läcker som ett såll (buggar och bakdörrar från Microsoft).

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Förmodar att ni med foliehattar ej använder smartphones eller internet överhuvudtaget lool

Förmodar att ni som både förlöjligar vad som är grundpelare till demokrati, integritet samt frihet och samtidigt vill ha det är ignoranta lool
Spydigt svar till en spydig kommentar med glimten i ögat <3

Internet, smartphones och operativsystem kan existera utan att inskränka på privatliv. Frågan är tycker du att vi inte får ha detta? Tycker du att vi ska lägga oss platt och lyda efter företagens intresse på vår bekostnad? Din kommentar i kontext till tråden får det att se ut så, däremot tror jag inte att du tycker så. Egentligen förstår jag inte riktigt vad du vill med din kommentar =/

Jag respekterar att du glatt och sorglöst utan en tanke gärna säljer dig själv till företag och därmed inte bryr dig om grundpelaren till demokrati (eller? är det det du vill förmedla med din kommentar?), däremot bör du respektera vad som är viktigt för oss som bryr sig om demokrati och/eller dess grundpelare. För just demokratin kämpades för, för att vi skulle få det och som det ser ut nu behöver fortsätta kämpas för, för att behålla det.

TS som flera andra vill gärna att ordet "privatliv" existerar även utanför ordlistan, att den kan tillämpas i praktiken.

Permalänk
Medlem

@SolidReactor: Bra poäng där, den dagen Olof Palme blev skjuten visste jag direkt att det skulle skena utför med demokratin.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

http://www.extremetech.com/computing/213183-once-more-with-tr...

Nu går det inte längre att hävda "integritetsskäl" för att inte uppgradera. Personligen tror jag dock att det är samma skit i samtliga Windowsversioner. Källkoden är stängd och bara för att de säger att de inte övervakar dig så betyder det inte att de inte gör det.

Jag är som en del av er vet rätt bekymrad över vart storföretagens kartläggning är på väg, men jag kör Windows 10. Helt ärligt tror jag inte det är någon skillnad rent integritetsmässigt. Särskillt inte efter ovanstående nyhet.

Ja. Det är en sorglig utveckling. Men det är så det är. I dessa dagar. Och värre kommer det att bli. Tyvärr.

Ingenting nytt under solen.

En skillnad jämfört med W10 är att det i W7 + W8.1 går att avinstallera dessa uppdateringar, dölja dem, och läsa om varje uppdatering som kommer - listad både som viktig och valfri. Om uppdateringarna sedan innehåller det som där står är en annan fråga. Man kan dessutom göra en sökning i registret på Telemetry och ta bort allt som har med det att göra (går dock tyvärr inte att ta bort precis allt). Dessutom är inte allt det där på "by default" i W7 + W8.1 jämfört med W10 där det är på ifrån första början. Men som sagt, vad hjälper det egentligen att stänga av allt som har med detta att göra + att inte ha med appar (som ur ett sekretess-/säkerhets perspektiv stinker) med mera att göra? MS har garanterat bakdörrar till alla sina OS ändå.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av arry:

jag kanske är dum men finns det inte något sätt att i routern förbjuda all kommunikation med telemetry servern?

Skrivet av Ozzed:

Vet man IP eller hostnamn till den borde det väl bara vara att lägga en block på outbound rules, men det kanske blir flipp i systemet då.

Det snackas om på annat forum att det är såpass inbakat i Windows att det är istortsett omöjligt att stänga av allt.
Man letar febrilt efter IP-adress och hostnamn

googla på "REPO-Windows-10-TELEMETRY-REPOSITORY" så hittar ni mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Förmodar att ni som både förlöjligar vad som är grundpelare till demokrati, integritet samt frihet och samtidigt vill ha det är ignoranta lool
Spydigt svar till en spydig kommentar med glimten i ögat <3

Internet, smartphones och operativsystem kan existera utan att inskränka på privatliv. Frågan är tycker du att vi inte får ha detta? Tycker du att vi ska lägga oss platt och lyda efter företagens intresse på vår bekostnad? Din kommentar i kontext till tråden får det att se ut så, däremot tror jag inte att du tycker så. Egentligen förstår jag inte riktigt vad du vill med din kommentar =/

Jag respekterar att du glatt och sorglöst utan en tanke gärna säljer dig själv till företag och därmed inte bryr dig om grundpelaren till demokrati (eller? är det det du vill förmedla med din kommentar?), däremot bör du respektera vad som är viktigt för oss som bryr sig om demokrati och/eller dess grundpelare. För just demokratin kämpades för, för att vi skulle få det och som det ser ut nu behöver fortsätta kämpas för, för att behålla det.

TS som flera andra vill gärna att ordet "privatliv" existerar även utanför ordlistan, att den kan tillämpas i praktiken.

Nej men att göra så stor grej av att windows spionerar på dig i tråd efter tråd börjar bli lite tjatigt.
Och att skippa ett OS pga det är som en droppe i havet,Vill man slippa övervakning får man nog helt enkelt skippa internet och smartphones med helt enkelt..
Folk verkar tro att Windows 10 är först med detta vilket är helt fel..Vi har varit övervakade en längre tid.Speciellt under sms,samtal osv med mobilen.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Tragiskt men samtidigt har jag gett upp. "De" vet garanterat mer om mig än vad jag själv gör. Kortanvändning i butiker, mobil mm så om de trollar genom mina bilder och texter på datorn så vad kan jag sätta mot det?

Blockerar jag ger jag mig f-n på att något annat öppnas upp alternativt att något börjar "strula".

Frågan för mig är vad görs med informationen och vem övervakar dem med infon?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Nej men att göra så stor grej av att windows spionerar på dig i tråd efter tråd börjar bli lite tjatigt.
Och att skippa ett OS pga det är som en droppe i havet,Vill man slippa övervakning får man nog helt enkelt skippa internet och smartphones med helt enkelt..
Folk verkar tro att Windows 10 är först med detta vilket är helt fel..Vi har varit övervakade en längre tid.Speciellt under sms,samtal osv med mobilen.

Nej Windows är absolut inte först. Men borde det ens gått i de här spåren? Absolut inte. Gillar du inte ett viktigt ämne som debatteras flitigt, läs någon annanstans.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Torach:

Det är bara att gå över till Linux så man slipper detta.

Fast då slipper man också kunna köra de program och spel man vill köra...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Det är bara att gå över till Linux så man slipper detta.

Skrivet av OldComputer:

Därför har jag redan gått över till Linux.

MS = Spioneri som man delvis kan stänga av.
Linux = Problem efter problem efter problem och okompatibelt till mycket.
MAC = okompatibelt och uruselt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

MS = Spioneri som man delvis kan stänga av.
Linux = Problem efter problem efter problem och okompatibelt till mycket.
MAC = okompatibelt och uruselt.

Vad är det för problem som Linux är så kända för? Jag har inga problem i Linux, dom småsaker som dyker upp fixar man genom att underhålla systemet. Skillnaden är att i Windows så är du bakbunden till att Microsoft eller någon annat företag kommer med en uppdatering som fungerar medans man i Linux kan uppdatera själv och rätta programkod som inte fungerar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Nej men att göra så stor grej av att windows spionerar på dig i tråd efter tråd börjar bli lite tjatigt.
Och att skippa ett OS pga det är som en droppe i havet,Vill man slippa övervakning får man nog helt enkelt skippa internet och smartphones med helt enkelt..
Folk verkar tro att Windows 10 är först med detta vilket är helt fel..Vi har varit övervakade en längre tid.Speciellt under sms,samtal osv med mobilen.

Jag kan absolut förstå att en kan till början vara emot "spioneriet" men på sikt blir trött på allt då det verkar vara svårt att göra något åt det samt se det repeteras och sedan till slut ger upp när man märker att detta har funnits länge och är inrotat "överallt".
Det är ok om du ger upp eller kanske aldrig har brytt dig.... men för att vara ärlig är jag mer trött på nedlåtande kommentarer som "foliehatt!", "suck inte detta tjat igen", "jag har rent mjöl" etc.
Du är mer än välkommen samt önskvärd om att dela med dig konstruktivt men vill du vara spydig så håll dig för dig själv (refererar till förra inlägget inte denna jag citerar nu).

Vill en ha ett privatliv så går det att ordna, kanske inte "100% bullet proof" gällande dator, mobil, OS, program och internet men det går att göra det mycket säkert samt privat. Vi kan gå fram ett steg i taget, byta webläsare, byta OS, köra ex. Win10 i stängd virtuell mijlö för det som kräver windows och DX10, krypterade mailtjänster som protonmail och meddelandeprogram till mobilen som signal/text secure/redphone, betala kontant eller med bitcoin när det går etc. Det går med steg för steg att ha ett bättre privatliv och samtidigt kunna använda tekniken.
Sen har privatlivet innan internet aldrig varit 100% privat, då det har alltid funnits skvallerkärringar och skvallergubbar.

Vad vi skulle kunna göra på Sweclockers är att samla dessa kunskaper och ge tips till folk vad för OS och program som respekterar samt skyddar din integritet och kanske lära sig sunt förnuft och beteenden. Beteenden som att inte lägga upp allt privat på nätet samt myter om ex. snapchat att "allt försvinner sen".
Detta är något jag skulle se fram emot, finns så många duktiga här på swec som tillsammans skulle kunna göra tekniken som datorn, mobilen och internet säkrare för oss vuxna, våra barn och företag små som stora.
Men som sagt i små steg ett i taget

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

Vad vi skulle kunna göra på Sweclockers är att samla dessa kunskaper och ge tips till folk vad för OS och program som respekterar samt skyddar din integritet och kanske lära sig sunt förnuft och beteenden. Beteenden som att inte lägga upp allt privat på nätet samt myter om ex. snapchat att "allt försvinner sen".
Detta är något jag skulle se fram emot, finns så många duktiga här på swec som tillsammans skulle kunna göra tekniken som datorn, mobilen och internet säkrare för oss vuxna, våra barn och företag små som stora.
Men som sagt i små steg ett i taget

Mycket bra förslag. Håller med om detta.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU