Hemnätverk - Får upp andra routers och telefoner

Permalänk
Medlem

Hemnätverk - Får upp andra routers och telefoner

Hej

Bakgrund
Köpte nyligen ny dator med ssd-disk, bytte bredbandsleverantör och köpte en ny router (Netgear N600 WNDR3700) med möjlighet att ansluta hårddisk via USB. Tanken var att få tillgång till extra lagringsutrymme, möjlighet till backup m.m. varje gång jag ansluter till lägenhetens trådlösa nätverk. Har laddat ner den programvara som rekommenderades (ReadyShare) och stoppat i ett USB minne som jag kommer åt från datorn.
Operativsystem Windows 10, har inte skapat någon hemgrupp. Har ändrat lösenord till routerns "hemsida".

Problem
Jag är osäker på om mitt nätverk och router är stängt för andra. Inloggning krävs för att ansluta till det trådlös nätet och till routern men när jag går in via utforskaren och nätverk ser jag andra routers och även telefoner. Går jag in på egenskaper på dessa ser jag bara deras MAC-adress men inte IP. På listan över tillåtna enheter i nätverket återfinns bara min dator och min telefon.

Dessutom tycks jag ha lyckats skapa två enheter av routern, en via programvaran och en via den fysiska enheten. Har provat att at bort nätverket men det verkar inte lyckas. Nästa steg är att få telefonen, Z3 compact, att ansluta till nätverket. Vet bara inte hur än.

Tacksam för tips och förslag på förbättring

Permalänk

råkar inte ha en större version på bilden??

går ju inte se va de står på den lilla öht.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tillräckligt? Tog en ny dump och i nuläget visades ingen telefon.

Permalänk
Hedersmedlem

Du ser en annan router. Jag vet inte varför Windows gör det, men ofta gör den så. Det betyder inte att du kan ansluta till den eller tvärt om.

Vad är det för andra enheter du ser som får dig att du har problem?

Edit: Precis som du ser en annan router så kan du se andra telefoner om de har internetdelning påslaget.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag ser inget fel på bilden, du ser din router, eller iaf den modell du sägs ha, sedan så är readyshare en utdelaning av din USB som går till din router och till sists en desktop, troligtvis din dator.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, då kan jag fortsätta pröva mig fram utan att riskera att någon får tillgång till nätverket.

Tror även jag börjar förstå hur allt hänger samman. Jag ser alltså routern både som enhet och som gateway för att koppla samman enheter. Med andra ord kan jag avinstallera readyshare då jag kan nå USB via routern som enhet.

Då kvarstår bara problemet att ge min egen telefon tillgång till USB. Återkommer om jag misslyckas.