Köp av dator midTower eller fulltower ?

Permalänk
Medlem

Köp av dator midTower eller fulltower ?

Hej,

Ska köpa en dator och allt i den är bestämt men själva chassi vet jag inte vad de blir.

Setup:
- Asus VIII Hero Som moderkort
- Intel i7- 6700
- Ram kommer ligga på 16 gb
- Corsair Hydro H100i GTX
- Asus GeForce GTX 970
- och PSU på 1000Watt en Crosair HX1000i

Kan jag ha en Midtower till denna setupen ? Fulltower är så otympligt och har inte lusten att ha den då den inte går att gömma :/

TAck för hjälpen ni kan ge

Visa signatur

CPU:Intel i7-6700K GPU: Asus Strix GeForce 970 Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger RAM: 16gb CL16 2600mhz PSU: 850Watt Chassi: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Varför ska du ha 1000v om du ska köra med ett kort och ett av de strömsnålaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Varför ska du ha 1000v om du ska köra med ett kort och ett av de strömsnålaste?

Ska köra på de GTX970 och sedan uppgradera med ett till och vill inte ha problem med strömen

Visa signatur

CPU:Intel i7-6700K GPU: Asus Strix GeForce 970 Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger RAM: 16gb CL16 2600mhz PSU: 850Watt Chassi: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Du kommer inte ha problem med strömmen, även om du skulle köra SLI, med en PSU på 750W från ett respektabelt märke.

Därav lite onödigt att lägga så mycket pengar på en PSU, använd dem istället till något annat!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad Fractal R5 kvalificerar sig för, men det verkar vara ett gedigt stycke.

Har beställt nästan en identisk set-up som dig, dock luftkylare och Supernova G2 750w agg och planerar på att bygga in allt i ett R5 skal

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Och för att svara på din ursprungliga fråga så givetvis går det bra med ett midtower. Alla skiljer sig ju däremot i hur de är uppbyggda vilket betyder att det kanske inte fungerar med alla midtower.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Dessa finns det mycket plats, bra och framförallt ser snygga ut!

http://www.inet.se/produkt/6911814/nzxt-h440w-silent-ultra-sv...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Dessa finns det mycket plats, bra och framförallt ser snygga ut!

http://www.inet.se/produkt/6911814/nzxt-h440w-silent-ultra-sv...

Funkar det även med 2 st 970 ?

Visa signatur

CPU:Intel i7-6700K GPU: Asus Strix GeForce 970 Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger RAM: 16gb CL16 2600mhz PSU: 850Watt Chassi: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Nu vet jag inte vad Fractal R5 kvalificerar sig för, men det verkar vara ett gedigt stycke.

Har beställt nästan en identisk set-up som dig, dock luftkylare och Supernova G2 750w agg och planerar på att bygga in allt i ett R5 skal

Okej det känns betryggande

Visa signatur

CPU:Intel i7-6700K GPU: Asus Strix GeForce 970 Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger RAM: 16gb CL16 2600mhz PSU: 850Watt Chassi: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Funderar på att lägga de få hundralapparna jag spara på PSU på ett GTX980 istället. och i framtiden ha två 980 och köra de på en 750Watts psu vad tros ?

Visa signatur

CPU:Intel i7-6700K GPU: Asus Strix GeForce 970 Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger RAM: 16gb CL16 2600mhz PSU: 850Watt Chassi: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

@Lager93: Eftersom dagens grafik-kort (singel) inte verkar kunna driva 1440p/144hz till max hade jag planen på att införskaffa ett vanligt 970 (dessutom på netonnet rea, 2990:-) tills Pascal kommer nästa år någon gång. Sedan införskaffa ett nytt kort med en riktig gaming-skärm Tänkte att spel-intresset skulle väckas till liv igen efter man fyllt 39 ha ha ha. Vem vet, kanske 4k blir ett alternativ då!

Körde Sli för många herrans år sedan och det var kantat av problem och spel som inte hade något vettigt stöd, den uppfattning har inte direkt ändrats efter vad man läst på lite diverse forum, så ett kraftigare singel-kort tycker jag (högst personlig åsikt) verkar vara att föredra.

Dessvärre beställde jag delar från lite olika aktörer, bara fått hem grafik-kort, moderkort och lådan ännu, men av vad jag läst verkar R5 vara ett riktigt bra chassi, som dessutom är tyst Ganska tungt på 11kg, men verkar vettigt att bygga i med mycket plats, även för riktigt långa kort.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

@Necrophor: Bra att veta Står i valet och kvalet mellan 970 och 980 (Båda är asus strix variant). Frågan är om man ska satsa på 970 då och antingen köra SLI eller byta till pascal då nästa år typ?

Bytt ner mig till 750-watts PSU då de inte verkar några som helst problem att köra 2 grafikkort med. Dock skilde de endast 300 kr

R5:an kolla är nog de chassiet jag har tyckt verkat roligast och bäst plats.

Visa signatur

CPU:Intel i7-6700K GPU: Asus Strix GeForce 970 Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger RAM: 16gb CL16 2600mhz PSU: 850Watt Chassi: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

@Lager93: Hade själv helt klart kört på ett 970, skulle det visa sig att Pascal inte levererar så finns ju optionen att köra sli Då kanske win 10 och sli-stödet blivit bättre... Och 2x970 borde ju då i teorin vara bättre än ett 980. Men har du stålar över så är ju ett 980 väldigt bra val, går ju att sälja om/när man uppgraderar också

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

@Necrophor:

Tar nog och köper ett 970 då de blir en 1080p/144hz skärm och vill inte spräcka 20k gränsen

Visa signatur

CPU:Intel i7-6700K GPU: Asus Strix GeForce 970 Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger RAM: 16gb CL16 2600mhz PSU: 850Watt Chassi: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

@Necrophor:
Vad har du för kyl till din CPU ?
Funderar på om min är lite väl för mycket och att jag kanske kan tjäna några 100 lappar på att gå ner!

Visa signatur

CPU:Intel i7-6700K GPU: Asus Strix GeForce 970 Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger RAM: 16gb CL16 2600mhz PSU: 850Watt Chassi: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

@Lager93: Köpte en Cooler Master Hyper 212 EVO då jag inte tänkt överklocka, möjligtvis Asus egna Auto-grejer. Dock läst om folk som överklockat till 4.7ghz med en sådan och ändå haft okey temp. Men kommer tillfället (räknar kallt med att cpu'n klarar sig 4-5 år utan överklockning så länge man uppgraderar grafikkortet) att man vill öka "livslängden" med runt 2-3 år istället för att uppgradera tänkte jag börja kolla på lite större kylare.

Min gamla 920 klarar sig rätt utmärkt än idag, men orkar inte hålla på och "fixa till den", och därför blev det en helt ny dator (Ibland måste man ju få skämma bort sig själv)
Med ett gtx 680 flyter t ex Dragon Age Inquisition på alldeles utmärkt på 1080p i medium/high settings.
Och då har jag aldrig överklockat den processorn

Edit: Länkar nedan till vad jag beställde, dock från olika aktörer så slutpriset hamnade på strax över 15.8k
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8420455/2015-09-02

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

@Necrophor:
Typ samma som mig!!!
Dock har jag problem med att min cpu maxar runt 70C hur ser det ut för dig :/ ?

Visa signatur

CPU:Intel i7-6700K GPU: Asus Strix GeForce 970 Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger RAM: 16gb CL16 2600mhz PSU: 850Watt Chassi: Fractal Design R5

Permalänk
Hedersmedlem

Att CPU:n maxar runt 70 grader är helt normalt, det är inget problem.