Skapa en webbsida för tabeller (utan server) möjligt?

Permalänk
Medlem

Skapa en webbsida för tabeller (utan server) möjligt?

Jag har tidigare arbetat med tabeller i Excel, vilket har fungerat klanderfritt (för min del). Tills nu. Filerna är enorma och det är flera personer som är inne och skriver i dessa tabeller flera gånger om dagen. De flesta på min avdelning vet knappt hur man använder Excel och det slutar med huvudvärk för mig.

Mitt mål är därför att skapa en enkel webbsida där de ska fylla i uppgifterna i en tabell (precis som excel). Med möjlighet att lägga in/ta bort rader och uppdaterar befintliga tabeller.

En stor nackdel är att jag inte kan lägga upp webbsidan på nätet eller köra en virtuell server på datorn. Är det kört?

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan komma på, är Google Kalkylark. Du får 15 GB helt gratis att använda och du har stor kontroll över delning av varje fil eller katalog. Allt sker över molnet och kollaboration är tillgängligt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

@Airikr:
Bra förslag, men även molntjänster är uteslutet. Är det en inte möjligt med JS ?

Permalänk
Medlem

@Zingoala
Synd :/ Nej då. Det är inte helt omöjligt, men det krävs ju att man kan grunderna väl och lite till, inom JavaScript.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

För mig låter det som om du borde använda en databas och inte excel.
Mycket data, många brukare och hög belastning.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

@ZecretW
Ja. En databas hade varit perfekt vid sånt här, men JavaScript skulle göra allt mer dynamiskt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

@Airikr:
För att skapa en databas behöver jag köra mysql och typ php eller? Det går inte att komma runt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingoala:

@edgren:
För att skapa en databas behöver jag köra mysql och typ php eller? Det går inte att komma runt?

Nä. Du kan använda access.

Du kan tom skriva formulär i excell som kommer åt datan i access.
Access tillåter även att man gör formulär och sedan kör med en runtime, så folk inte behöver installera access.

edit: länkar
https://support.office.com/en-us/article/Build-an-Access-data...
https://www.youtube.com/watch?v=isbKtU3v3hw

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

@ZecretW:
Tack ska kika på det!