Permalänk

Wifi till gårdshus

Jag har en ny telia adsl router och vill dela ut nätet genom wifi till gårds huset som ligger ca 30m bort ... Vad behöver jag för att göra det på någolunda billigt sätt och få bra signal dit ?

Permalänk
Medlem

Beror lite på hur det ser ut. Men lättast borde nog vara att dra en kabel och sedan fixa en trådlös accesspunkt till gårdshuset istället för att förlita sig på att ditt WIFI ska nå hela vägen. Eftersom det är så pass kort sträcka så kan det även gå med en trådlös accesspunkt. Men det finns inte direkt något speciellt du kan köra med den routern du har för att få den att nå längre annat än att placera den på ett bättre ställe i förhållande till det huset som du vill att den ska nå.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Rekordmedlem

En dedikerad radiolänk mellan husen och så monterar man en switch och kanske en accesspunkt i gårdshuset.
Ett annat alternativ är att montera en brygga på ytterväggren på gårdshuset, helst en med riktantenn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kan länka till de prylar jag behöver

Permalänk
Avstängd

2 st Homeplugh för 250 kr på Ullared och förlängningssladd har jag provat och funkar bra. Man ska inte köra genom grendosor påstås det men har funkat för mig.

Permalänk
Medlem

@kskolle: Varför denna lösning istället för nätverkskabel? Förstår inte riktigt.

Permalänk
Proffsmoddare

Jag har kört med två stycken Ubiquiti Nanostation Loco M5 som trådlös länk mellan två hus.
Två av dessa: https://www.dustinhome.se/product/5010517421/nanostation-loco...
Men det var cirka 400m. Fungerade perfekt i de tre åren jag använde länken.

Ska nu sälja prylarna, du kanske är intresserad? Ifall det inte kommer upp något billigare alternativ.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Avstängd

@tudz: Billigare ifall man har förlängningssladd liggande. Fast bäst är att gräva ner en nätverkskabel tycker jag också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:

Jag har kört med två stycken Ubiquiti Nanostation Loco M5 som trådlös länk mellan två hus.
Två av dessa: https://www.dustinhome.se/product/5010517421/nanostation-loco...
Men det var cirka 400m. Fungerade perfekt i de tre åren jag använde länken.

Ska nu sälja prylarna, du kanske är intresserad? Ifall det inte kommer upp något billigare alternativ.

Det räcker med en när det bara är 30 meter monterad utomhus på huvubyggnaden. Jag kör så med full teckning över 100 m bort ute och även inne i ett hus 70 m bort. Bara planceringen är hög och med fri sikt fram till gårdshuset är det inte nått problem. Bara ställa in den i AP läge. Se tex https://www.telcoantennas.com.au/site/how-extend-wifi-coverag...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sjostrom1973:

Nu har jag gjort så här ... kopplade Ihop min tplink 1043nd ( dd-wrt ) som star I ett annat rum med min telia roter genom lan kabel sen
kör jag en repeater I gårdshuset och det funkar kanon ,,, MEN telia routern släcker ned wifi när jag kopplar in den med Tplinken ... Beror
det på att de har samma ip ? 192.168.1.1

Du ska aldrig ha samma ip på 2 ställen ,det blir bara problem med nätet, lös det omedelbart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.