Helt plötsligt har jag inte statisk IP (Asus RT-AC66U)

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt har jag inte statisk IP (Asus RT-AC66U)

I ett helt år har jag haft exakt samma externa IP-adress, alltså den IP adressen jag kan nå mitt hemmanätverk på från internet.
För ca 2 veckor sedan råkade jag stoppa in WAN-ethernetkabeln i fel kontakt i väggen utan att inse det, så jag satt i ett par timmar och fibblade med inställningarna på routern, grubblandes över varför jag inte hade något internet, tills jag insåg att jag bara hade valt fel kontakt i väggen.
Ända sen dess så har min externa IP-adress ändrats ungefär en gång i veckan, vilket är extremt irriterande då jag har servrar hemma som jag ansluter till via min externa IP.

Min router är som sagt en Asus RT-AC66U

Är det någon som vet hur jag fixar detta?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Två alternativ:
1. Beställ en fast ip hos din internetleverantör
2. Registrera en URL som anpassar sig till din dynamiska ip

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

Två alternativ:
1. Beställ en fast ip hos din internetleverantör
2. Registrera en URL som anpassar sig till din dynamiska ip

Men uppenbarligen är det något som är annorlunda på min router, eftersom det var precis då när jag började ändra på inställningarna som IP blev dynamisk.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Men uppenbarligen är det något som är annorlunda på min router, eftersom det var precis då när jag började ändra på inställningarna som IP blev dynamisk.

Vad gjorde du för ändringar på inställningarna? Det borde väl bara vara att ändra tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Vad gjorde du för ändringar på inställningarna? Det borde väl bara vara att ändra tillbaka.

Det är ju det jag inte vet :/
Därför jag frågar här ifall det är någon som vet vilken inställning som påverkar detta.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Fick du inget meddelande från din ISP att dom skulle ändra från statisk till DHCP?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du har haft statisk IP. Du har bara haft samma IP. Så länge routern var inkopplad förlängdes det bara. När du råkade koppla ur började du om. Att ha dynamisk IP innebär ju inte att adressen växlar hela tiden. Det innebär att den kan växla och den växlar vanligen när routern kopplas ifrån ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tror inte du har haft statisk IP. Du har bara haft samma IP. Så länge routern var inkopplad förlängdes det bara. När du råkade koppla ur började du om. Att ha dynamisk IP innebär ju inte att adressen växlar hela tiden. Det innebär att den kan växla och den växlar vanligen när routern kopplas ifrån ett tag.

Fast nu har IP bytts två gånger, trots att routern varit på konstant sedan den dagen jag höll på med routern för 2 veckor sedan.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem

Du har uppenbarligen dynamisk publik ip men operatören är "trög" att byta ip, troligen får du behålla den till trafiken står stilla så kör du servrar så se till att alltid ha trafik igång, tex kan du låta en stabil internetradiostation gå, de förbrukar väldigt lite bandbredd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns dyndns i asus-routern inbyggt. Aktivera den istället. Du har nog haft tur som legat utanför din isp dynamsiska läge. Tycker dock inte man ska få någon annan adress så länge man inte startar om utrustningen

Permalänk
Medlem

Om man har dynamisk adress får man räkna med att den växlar. Det beror nog på en hel del olika saker hur ofta och i vilka situationer den växlar. Om detta är ett problem finns det ju andra vägar man kan gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det finns dyndns i asus-routern inbyggt. Aktivera den istället. Du har nog haft tur som legat utanför din isp dynamsiska läge. Tycker dock inte man ska få någon annan adress så länge man inte startar om utrustningen

Tack! DDNS fungerar ju faktiskt ännu bättre! Att jag inte tänkt på det förut...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |