Tänkte löda bort kablar från PSU:n...

Permalänk

Tänkte löda bort kablar från PSU:n...

Hej,

Sitter just nu på ett Corsair TX 650 W nätaggregat som jag har haft sedan 2009. Eftersom att nätagget inte är modulärt så blir kabeldragningen i mitt nya chassi (arc mini r2) lite komplicerad.

Tanken är att öppna nätagget och löda bort två kablar med molex kontakter men behålla båda SATA strömkablarna, och i värsta fall använda SATA -> Molex adapter om jag nu skulle behöva det (kommer i alla fall att behöva en till fläktkontrollen).

Finns några nackdelar med att använda adapter? Båda är väl ändå 12 V? Hur långe måste nätaggregatet vara avstängt innan all ström har försvunnit ur kondensatorerna?

Tänkte fråga om någon annan har erfarenheter av detta och om det är något jag bör tänka på?

Permalänk
Inaktiv

Nej bör inte vara några som helst problem. Jag skulle antagligen bara klippt av sladdarna så nära kretskortet jag kan för att spara lite tid. Jag gör liknande saker hela tiden när jag gör om PSU för LED-lampor.

Vill du vara extra säker kan du ju dra på lite krympslang så ingen kan kortslutas men det är nog lugnt.

Permalänk

@Hugligan: Tack för svar. Kanske gör så istället, men problemet är att om jag ångrar mig så blir det svårare att få tillbaka kablarna igen.

Permalänk

att löda av de kan vara jobbigt om du inte har någon bra lödpenna med en tjock spets.
Enklast vore att klippa av sladden och dra över med krympslang på var och en.

Permalänk
Medlem

Klipp dem med lagom längd för att kunna skarva på kabeln ingen.
Sätt krympslang på stumparna så det inte blir kortslutning.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Tack för svar. Jag skippar lödandet och gör som ni säger.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kangarooster:

@Hugligan: Tack för svar. Kanske gör så istället, men problemet är att om jag ångrar mig så blir det svårare att få tillbaka kablarna igen.

Blir intee svårare, du får antingen skarva på eller om det inte går löda bort stumparna och löda på nya/de gamla kablarna.

Permalänk

@Hugligan: Tack. Ska köpa krympslang i morgon och sätta i gång.

Mvh

Permalänk

eltejp?

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk

Jo men i krympslang känns säkrare. Kostar runt 20 lappen på Elfa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Gargamel_89:

Använd aldrig eltejp för installationer som är i bruk under längre tid då tejpen tenderar att släppa med tiden, speciellt i varma utrymmen.

Permalänk

@Hugligan:
Haha! jag har använt eltejp på alla kabelskarvar med kabelskor osv i alla mina bilar i alla år utan problem. Även i motorrum med olindade headers. Där blir det varmt ska du veta.

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Gargamel_89:

@Hugligan:
Haha! jag har använt eltejp på alla kabelskarvar med kabelskor osv i alla mina bilar i alla år utan problem. Även i motorrum med olindade headers. Där blir det varmt ska du veta.

då har du väl haft tur då

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Gargamel_89:

@Hugligan:
Haha! jag har använt eltejp på alla kabelskarvar med kabelskor osv i alla mina bilar i alla år utan problem. Även i motorrum med olindade headers. Där blir det varmt ska du veta.

Haha på dig själv. Det är väl klart att det kan funka, använder själv ofta eltejp men det är väl inget man rekommenderar ? Man behöver ju inte vara einstein för att inse att krympslang är lämpligare som dessutom inte kostar nå mer.

Permalänk

Klippte bort kablarna som ni sa och satte på krympslang. Gick utmärkt. Tack för hälpen.