Hur kopplar jag en router till en (fiber-)gateway?

Permalänk
Medlem

Hur kopplar jag en router till en (fiber-)gateway?

Ska äntligen få fiber (1000 Mbit) och har fått en Genexis Live Hybrid 42-gateway som ska användas för Internet, Ip-telefoni samt TV.
Svårt att hitta info om gatewayen, det här är egentligen det enda jag har: http://www.genexis.eu/products/live-titanium-residential-gate...

Jag har velat ha en "riktig" router efter att ha haft Telias Thompson 789 i många år och hade tänkt köpa en av Asus bästa modeller. Jag vill ha 5GHz och inte få begränsad hastighet eller funktionalitet på något sätt.

Efter lite efterforskningar har jag kommit fram till att jag kan inaktivera Wifi i gatewayen och koppla en kabel mellan en LAN-port på gatewayen till routerns WAN-port men att det då blir dubbla nätverk vilket kan skapa problem. Ett annat bättre sätt verkar vara att koppla en kabel mellan gatewayens LAN-port till en LAN-port på routern och sedan inaktivera DHCP i routern och låta gatewayen hantera utdelning av IP via routern.

Har jag förstått rätt och behöver jag konfigurera på något annat sätt?
Har sökt men känner att jag inte riktigt har koll än och vill inte gå och köpa en router om det skulle vara så att det inte fungerar.

Mycket tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Du har nog i det stora hela fattat rätt. Men vill du använda fibergatewayen som router är det bättre att du köper en switch än en till router för att få fler portar att koppla utrustning i.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

. Ett annat bättre sätt verkar vara att koppla en kabel mellan gatewayens LAN-port till en LAN-port på routern och sedan inaktivera DHCP i routern och låta gatewayen hantera utdelning av IP via routern.

Problemet med det här sättet är att din Gateway kommer vara routern i nätverket, så allt som berör port forwarding etc ligger i Gatewayn och inte i din fina ASUS router, dvs din ASUS blir bara en accesspunkt och inte en router när du stänger av NAT & DHCP i den.

Men du kan logga in i din Gateway och då borde det finnas inställning för att stänga av DHCP/NAT, dvs brygga den. Då kan du köra din Asus fullt ut som router.

Från manualen: ( det är väl denna? http://www.genexis.eu/medialib-download/748/live-titanium-2x-... )

"
Note: By default the router is configured properly for most
home networks. Changing the configuration is only advised
for advanced users and might interrupt your connection.
Please refer to page 3 on how to reset the router settings back
to the factory default settings.
Step 1:
• Launch the web browser on your computer and enter
the router’s name ‘http://router’ or default address
‘http://192.168.1.254’. This address is also printed on
the label on the back of your Hybrid Live!.
Step 2:
• Log in as ‘admin’, using the default password ‘admin’

"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Du har nog i det stora hela fattat rätt. Men vill du använda fibergatewayen som router är det bättre att du köper en switch än en till router för att få fler portar att koppla utrustning i.

Vill helst inte använda den som router, dels behöver jag fler LAN-portar och dels stödjer den inte 5GHz.

Skrivet av teejee:

Problemet med det här sättet är att din Gateway kommer vara routern i nätverket, så allt som berör port forwarding etc ligger i Gatewayn och inte i din fina ASUS router, dvs din ASUS blir bara en accesspunkt och inte en router när du stänger av NAT & DHCP i den.

Men du kan logga in i din Gateway och då borde det finnas inställning för att stänga av DHCP/NAT, dvs brygga den. Då kan du köra din Asus fullt ut som router.

Från manualen: ( det är väl denna? http://www.genexis.eu/medialib-download/748/live-titanium-2x-... )

"
Note: By default the router is configured properly for most
home networks. Changing the configuration is only advised
for advanced users and might interrupt your connection.
Please refer to page 3 on how to reset the router settings back
to the factory default settings.
Step 1:
• Launch the web browser on your computer and enter
the router’s name ‘http://router’ or default address
‘http://192.168.1.254’. This address is also printed on
the label on the back of your Hybrid Live!.
Step 2:
• Log in as ‘admin’, using the default password ‘admin’

"

Jag har inte startat upp den än men om det går att inaktivera DHCP/NAT är det bara att koppla ihop gatewayens och routerns LAN-portar och köra på utan att ändra på något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Jag har inte startat upp den än men om det går att inaktivera DHCP/NAT är det bara att koppla ihop gatewayens och routerns LAN-portar och köra på utan att ändra på något annat?

Du ska koppla en av Gatewayns LAN-port till Asusens WAN-port, inte LAN-port.
Sen är det bara att köra på, Asusen kontrollerar allting och agerar router. Gatewayn blir i princip bara en fiberkonverterare som ger dig internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Du ska koppla en av Gatewayns LAN-port till Asusens WAN-port, inte LAN-port.
Sen är det bara att köra på, Asusen kontrollerar allting och agerar router. Gatewayn blir i princip bara en fiberkonverterare som ger dig internet.

Självklart, skrev fel. Det verkar inte så svårt då.

De ska starta upp det nästa vecka, ska bli riktigt spännande!

Jag tackar så mycket!

Permalänk
Medlem

Den har uPnP, så du kanske inte behöver bry dig om port forwarding för den kommer troligtvis göra det automatiskt. Och om det är just trådlöst du är ute efter så kanske du skulle överväga access punkter istället.

Men du borde nog vänta tills din fiber är installerad först och får du 1Gbit ut på internet så kommer du troligtvis max få ut runt 300Mbit på 5Ghz med 802.11AC trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Den har uPnP, så du kanske inte behöver bry dig om port forwarding för den kommer troligtvis göra det automatiskt. Och om det är just trådlöst du är ute efter så kanske du skulle överväga access punkter istället.

Men du borde nog vänta tills din fiber är installerad först och får du 1Gbit ut på internet så kommer du troligtvis max få ut runt 300Mbit på 5Ghz med 802.11AC trådlöst.

Vad är det som begränsar hastigheten?
Jag har förstått det som så att iaf Asus routrar stödjer upp till 600Mbit i 2,4GHz och minst det dubbla i 5GHz.

Det bästa är som du säger att vänta tills allt är installerat och jag kan kontrollera vilken hastighet jag får och hur bra täckning jag har innan jag köper en router eller AP. Men det är bra att fundera lite i förväg. I början på nästa vecka ska fibern vara igång är planen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Du ska koppla en av Gatewayns LAN-port till Asusens WAN-port, inte LAN-port.
Sen är det bara att köra på, Asusen kontrollerar allting och agerar router. Gatewayn blir i princip bara en fiberkonverterare som ger dig internet.

Det finns en uppenbar risk att TS kommer att få problem med TV och telefoni.

Vi vi ens hur dessa är realiserade? Kommer med stor sannolikhet kräva vlan-trunk på WAN, source-routing, igmp-proxy samt specialkonf i dhcp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Men du kan logga in i din Gateway och då borde det finnas inställning för att stänga av DHCP/NAT, dvs brygga den. Då kan du köra din Asus fullt ut som router.

Har startat upp gatewayen nu och hittar DHCP på två ställen.
Tog ett par bilder:

På den första bilden kan jag varken ändra Interface eller Connection Type, antar att det inte är där jag behöver ändra ändå?

Jag hittar ingenting om NAT. Räcker det att inaktivera DHCP Server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det finns en uppenbar risk att TS kommer att få problem med TV och telefoni.

Vi vi ens hur dessa är realiserade? Kommer med stor sannolikhet kräva vlan-trunk på WAN, source-routing, igmp-proxy samt specialkonf i dhcp.

Oj, där hängde jag inte riktigt med

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Oj, där hängde jag inte riktigt med

Gör inte vad teejee föreslår ännu, finns en risk att du sabbar er TV.

Lättast är om du kollar med din nätägare, de borde kunna svara på hur du bör gå till väga.

Permalänk

Fortfarande problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det finns en uppenbar risk att TS kommer att få problem med TV och telefoni.

Vi vi ens hur dessa är realiserade? Kommer med stor sannolikhet kräva vlan-trunk på WAN, source-routing, igmp-proxy samt specialkonf i dhcp.

Jo, du kan ha rätt, det kanske strular med telefoni och TV, jag tänkte inte på det. Men det beror väl på hur allt är konfigurerat och hur Gatewayn fungerar.

Skrivet av psp123:

Har startat upp gatewayen nu och hittar DHCP på två ställen.
Tog ett par bilder:

http://i.imgur.com/zG1Fvok.png

http://i.imgur.com/c7L9qDk.png

På den första bilden kan jag varken ändra Interface eller Connection Type, antar att det inte är där jag behöver ändra ändå?

Jag hittar ingenting om NAT. Räcker det att inaktivera DHCP Server?

Första bilden berör hur internet kommer till Gatewayn, så den ska du inte röra (den får IP via DHCP). Andra bilden berör hur din Gateway delat ut IP i det lokala nätet, så det är där man ska stänga av DHCP. Men om du inte stänger av NAT så kommer det nog inte bli så bra, då är det nog ändå är bäst att ställa om Asusen till accesspunkt och behålla Gatewayns inställningar, alternativt fråga operatör/nätagare hur man gör för att använda egen router.

Och som madtop nämner ovan så kan ju TV & telefoni strula.

Permalänk

Gateway

Istället kan du ju be om en intenoswitch som delar upp signalen om du nu ska ha teliafiber. då kan du koppla in din egna router för surftjänsten och köpa till en telefonadapter för telefonin etc. ingen gateway inget problem Har själv jobbat på telia en gång i tiden.

Permalänk
Medlem

Jag kollade igenom den där guiden och vad jag förstår från dom skärmdumparna där så ser det ut som att alla tjänster är VLAN-separerade (Du kommer inte påverka TV/tele med någon av dom inställningarna där). Internet ser ut att ligga på VLAN 602 och är ett interface i routern, så går att brygga det till en port, kanske det dyker upp "bridge" under den dropdownen som det står DHCP på idag.

Du bör ta en kontakt med din ISP och fråga just det, "hur gör jag för att brygga min internettjänst till en port, jag vill sätta min egen router här".

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Det är inte Telia utan Sydantenn.

Hittade detta:
"Hur avancerad är routern?
Om man vill så kan man stänga av routerfunktionen och bara använda den som ett modem. Man behöver då sätta egen utrustning för att få allt att fungera."

Men ska skicka en fråga till dem exakt hur man går till väga.

Tackar återigen för alla svar. Kanske återkommer med fler funderingar senare

Permalänk
Medlem

Det slutade med att jag köpte en Netgear-switch med 8 portar och en Netgear accesspunkt (EX6150). Har samma SSID för det inbyggda wifit i gatewayen/routern och för accesspunkten så mina enheter växlar till den med starkast signal.

Gjorde en mätning med speedtest och kommer upp i 934 Mbit/s ner och 935 upp med kabel. Kör jag trådlöst mot accesspunkten kommer jag upp i 343 Mbit/s ner och 203 upp, men där är det troligtvis min telefon som begränsar.
Rätt stor skillnad när man kommer från ADSL 30 Mbit

Permalänk
Medlem

@psp123: Har exakt samma utrustning (Titanium-24) från Sydantenn också. Inte nöjd med peering från Sydantenn samt det trådlösa är ett skämt.

http://www.genexis.eu/medialib/649/hybrid-product-brochure.pd...

Enligt broschyren ovan så ska router delen finnas med 802.11ac också (Titanium-68).

Ska kontakta Sydantenn och se om det går att få den istället, mot en peng.

Återkommer med svar.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@PointMan:
Hur gick det för dig, fick du byta?

Permalänk
Medlem

@pointman
Nu har jag flyttat in i ett hus med detta fanskap installerat.
Har grävt och grävt efter lösningar, har kanske en på gång.
Ändå väldigt nyfiken hur det gick för dig då jag inte hittar mycket alls om en lösning på nätet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vernox:

@pointman
Nu har jag flyttat in i ett hus med detta fanskap installerat.
Har grävt och grävt efter lösningar, har kanske en på gång.
Ändå väldigt nyfiken hur det gick för dig då jag inte hittar mycket alls om en lösning på nätet.

Nej, det var inget alternativ, fick jag till svar då.

Stängde av WiFi i routern och kopplade in egna accesspunkter.

Vad har du problem med?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Okej! Så accesspunkter är en lösning.
Boxen som är installerad verkar bara ha 2.4ghz frekvens så en accesspunkt hade väl löst detta?
@pointman
Jag försökte rodda detta med min asus router men stötte på patrull hela tiden. Ville helt enkelt inte ansluta till asus routern när allt var inställt.
Har läst mig fram till att jag kan aktivera DMZ i den inbyggda routern och låta min asus router ta över all trafik.

Fortfarande lite grekiska då jag läste cisco för 10+ år sedan och inte nyttjat det sedan dess.

Jag behöver egentligen bara ett bättre och mer stabilt trådlöst nätverk.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vernox:

Okej! Så accesspunkter är en lösning.

Ja, jag jobbar med sånt här mög, så jag kopplade in två Cisco Meraki AP:or i en PoE-switch och låter CPE:n (Genexis-routern) skyffla trafik mellan WAN och LAN, den klarar av min 300/300-lina utan problem.

Det du behöver göra är att konfigurera din Asus router så att den bara agerar switch och accesspunkt. D.v.s. stäng av routingen. Alternativt köp en dedikerad AP.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Ja, jag jobbar med sånt här mög, så jag kopplade in två Cisco Meraki AP:or i en PoE-switch och låter CPE:n (Genexis-routern) skyffla trafik mellan WAN och LAN, den klarar av min 300/300-lina utan problem.

Det du behöver göra är att konfigurera din Asus router så att den bara agerar switch och accesspunkt. D.v.s. stäng av routingen. Alternativt köp en dedikerad AP.

Du, grym hjälp!
Jag försökte innan jag skrev inlägget här att sätta upp min router som AP men utan resultat. Kan bero på att en av mina ethernetportar i väggen är kaputt.
Jag köpte istället en Netgear AP som jag ska sätta upp i dagarna. Förhoppningsvis är det trådlösa mer behagligt då!
Stort tack för all hjälp!

Visa signatur