Intel uppgraderar Compute Stick med Skylake – HEVC och 4K-upplösning

Permalänk
Melding Plague

Intel uppgraderar Compute Stick med Skylake – HEVC och 4K-upplösning

Nästa anhalt för Intels datorsticka Compute Stick är Core M och den nya arkitekturen Skylake, som öppnar upp för video i 4K-upplösning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kalas kul att det går framåt för dessa små rackare!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Fantastiska tider!

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd

Det intressanta är väl att se om något är gjort för att förbättra den kritiserade WLAN-täckningen.

Permalänk
Entusiast

Hoppas de löser de andra problemen nu också. Det vill säga slänger in vettigt WLAN, erbjuder en modell med 64 GB lagring och kanske till och med 4 GB RAM.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Har funderat på det här en del. Kan faktiskt inte komma på att jag skulle behöva så mycket mer dator än det här till det vardagliga, eller har jag missat något?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det bli intressant
Har dock läst att lagringen är otroligt långsam i dessa. Stämmer det?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Kommer säkert vettigare små databoxar precis som det blev med nuvarande computestick som även finns att få i små externa datalådor stora som externa 2,5" hårddiskar.

Då slipper man problem både med wlan och värmeutveckling. De flesta skärmar lär ändå behöva en HDMI sladd för att kopplas in i diverse skärmar så det är ju inget större minus att man måste ha med en sladd.

Får jag tag på en sånn med vettig lagringkapacitet och pris 2016 så blir det köp!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dr. Dunkel:

Har funderat på det här en del. Kan faktiskt inte komma på att jag skulle behöva så mycket mer dator än det här till det vardagliga, eller har jag missat något?

Den nuvarande Compute stick har en del briser som gör att den inte är så användbar som man kunde hoppas. De två största problemen är lagring och nätverk. 32 GB lagring är för lite. Det räcker i princip till Windows och inte mycket mer. Det finns till och med risk att det blir trångt för Windows efter ett år eller två av uppdateringar. Att slänga in ett minneskort är inte riktigt en lösning då man inte gärna vill installera program på ett minneskort. Dels går det fruktansvärt långsamt och dels är risken att man kör slut på det. Andra problemet är den extremt kassa nätverkskortet de slängt in. 802.11n behöver i sig inte vara dåligt men det är 1x1 från Realtek som fungerar helt horribelt dåligt. Hastigheter på 10-20 Mbit/s är inte acceptabelt. Sen är 2 GB RAM lite stolpe in också beroende på vad man gör.

Det verkar som att Intel gjorde allt för att hålla priset nere på nuvarande Compute stick. Förhoppningsvis har de kostat på sig lite bättre saker i den kommande modellen. Att de går från Atom till Core M är ju ett bra tecken eftersom processorn i sig blir dyrare. Hoppas inte de slänger bort den ökade processorprestandan genom att göra samma tabbar som den första plattformen. Processorprestandan var inte problemet där utan allt runtomkring.

Jag väntar med spänning på fulla specifikationer och tester.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Snusfri

Nu börjar stickan bli riktigt intressant.
En perfekt dator åt svenssons som facebookar och glor på tuben, bara att plugga in i lämplig skärm, klart typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tycker computesticks verkar väldigt spännande! Synd bara att den inte släpps tidigare. De som finns i dag verkar lite för klena och har en del problem...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Avstängd

Nuvarande compusticks nätverkskort är horribelt dåligt.. jag kan köpa de dåliga hastigheterna folk pratar om men skiten bryter ,kopplar ner o man måste starta om skiten i ett... trots att den är i samma rum som routern..

sen att den är horribelt slö visste man väl innan köp..sen går den inte uppgradera till win10 utan en massa trix o fix då minnet är för litet..

Permalänk
Medlem

Där har vi en vettig mediadator nu behövs bara en vettig skärm med hdmi och touch så har vi hemmagymmet fixat

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

@captur605: Vi får hoppas att den nya uppgraderade versionen levereras med Windows 10 och gällande nätverkskortet så håller jag med. Slå ett öga på t.ex. D-link DWA-127, det kan tyckas vara onödigt att köpa ett tillbehör till en produkt som är så liten men upplevelsen av en ICS blir desto bättre med bra uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Där har vi en vettig mediadator nu behövs bara en vettig skärm med hdmi och touch så har vi hemmagymmet fixat

Hmmm... hemmagym. Nu fick jag idéer. Tackar för tipset.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hmmm... hemmagym. Nu fick jag idéer. Tackar för tipset.

Varför gymma när du kan göra det i den virtuella verkligheten?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd

Kan man köra server på den?

Går den att köra fristående från en dator eller TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kan man köra server på den?

Går den att köra fristående från en dator eller TV?

Det är en dator, med hdmi-utgång för bild (och ljud).

Permalänk

Intel NUC?
Kommer ju antagligen också uppgraderas till Skylake

Skrivet av anon56869:

Kommer säkert vettigare små databoxar precis som det blev med nuvarande computestick som även finns att få i små externa datalådor stora som externa 2,5" hårddiskar.

Då slipper man problem både med wlan och värmeutveckling. De flesta skärmar lär ändå behöva en HDMI sladd för att kopplas in i diverse skärmar så det är ju inget större minus att man måste ha med en sladd.

Får jag tag på en sånn med vettig lagringkapacitet och pris 2016 så blir det köp!

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

"Film i 4K", klarar den allt i den upplösningen? Dvs blueray-rippar? Eller är det bara youtube i 4K och liknande bitrate som den orkar med?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FL3JM:

"Film i 4K", klarar den allt i den upplösningen? Dvs blueray-rippar? Eller är det bara youtube i 4K och liknande bitrate som den orkar med?

Den ska klara allt som är h.265/HVEC och borde klara allt som är VP9 så ja den ska klara Blu-ray. Här står mer: http://anandtech.com/show/9562/intels-skylake-gpu-analyzing-t...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ingen HDMI 2.0 väl? Dvs bara 4k i 24hz.

Permalänk
Medlem

Första generationen skippar jag - men denna verkar NICE!

Har längre funderar på hur jag ska få TV-bild på min sovrums-tv men i 2016 så sker det Då bör det väl inte vara några problem att streama Tivo till sovrums-TVn? Bara låta Edge/Firefox starta automatiskt med Tivo's hemsida och så tar man fram mobilen som fjärrkontroll (BT) men en schysst mouse/keyboard app och styr.

Låter väl rimligt?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Tar de bort fläkten så kanske, Finns ingen som helst anledning att ha en mekansik fläkt på nått som bara drar 4.5 Watt. Går utmärkt att kyla passivt med ett bra skal

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mats42:

Tar de bort fläkten så kanske, Finns ingen som helst anledning att ha en mekansik fläkt på nått som bara drar 4.5 Watt. Går utmärkt att kyla passivt med ett bra skal

1, 4,5 W är processorn. Till det kommer andra saker som genererar värme så som lagring, RAM, nätverk och så vidare.

2, Det beror helt på hur stort skal man kan acceptera och var man räknar med att det ska sitta. Bakom en TV eller en skärm är inte ett idealt ställe ställe för kylning då en skärm brukar bli rätt varm i sig. Mina skärmar drar typ 100 W styck och de blir hyfsat varma, även på baksidan. Qualcomm har sagt att en smartphone bör ligga på max 2,5 W och en surfplatta 5 W vid kontinuerlig drift.

Så om de kan göra den passiv beror på hur stor aluminiumklump de väljer att använda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Ingen HDMI 2.0 väl? Dvs bara 4k i 24hz.

Hade ju varit rätt fett, och hdcp 2.2. Riktigt framtidssäker mediespelare isf. Men tror det är att hoppas på för mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The-Architect:

Det är en dator, med hdmi-utgång för bild (och ljud).

Kan jag använda den utan HDMI?

Går det stoppa in en USB-laddare i den och ha den kopplade till väggen?
Sen köra server på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

1, 4,5 W är processorn. Till det kommer andra saker som genererar värme så som lagring, RAM, nätverk och så vidare.

2, Det beror helt på hur stort skal man kan acceptera och var man räknar med att det ska sitta. Bakom en TV eller en skärm är inte ett idealt ställe ställe för kylning då en skärm brukar bli rätt varm i sig. Mina skärmar drar typ 100 W styck och de blir hyfsat varma, även på baksidan. Qualcomm har sagt att en smartphone bör ligga på max 2,5 W och en surfplatta 5 W vid kontinuerlig drift.

Så om de kan göra den passiv beror på hur stor aluminiumklump de väljer att använda.

Jo men de andra komponeterna kräver normalt inte kylning alls utan de klarar sig som det är. Brukar enbart vara CPU som behöver stöd.
Jag kyler inget annat än CPU i mina HFX chassin tex och de håller minst 5 år i drift.

kommer du över 40 grader bakom TV:n? det är ungefär vad man brukar ha på moderkortet i ett passivt system och det är absolut inga problem. Kylflänsarna bör ju inte bli hetare än 55-60 ens i värsta falls scenariot så där har vi gränsvärden i sådana fall

Jag såg nån som var helt passiv med föregående CPU så det borde gå att fixa med Skylake rätt lätt.

Och JA. Jag är en anti-fläkt taliban

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mats42:

Jo men de andra komponeterna kräver normalt inte kylning alls utan de klarar sig som det är. Brukar enbart vara CPU som behöver stöd.
Jag kyler inget annat än CPU i mina HFX chassin tex och de håller minst 5 år i drift.

kommer du över 40 grader bakom TV:n? det är ungefär vad man brukar ha på moderkortet i ett passivt system och det är absolut inga problem. Kylflänsarna bör ju inte bli hetare än 55-60 ens i värsta falls scenariot så där har vi gränsvärden i sådana fall

Jag såg nån som var helt passiv med föregående CPU så det borde gå att fixa med Skylake rätt lätt.

Och JA. Jag är en anti-fläkt taliban

Så kan du inte tänka. Du måste kolla på hela systemet när det är så kompakta system. I en vanlig dator behöver inte en hårddisk någon egen aktiv kylning. En vanlig hårddiska kan dra upp till 10 W. Så med den logiken behöver alltså inga saker på upp till 10 W aktiv kylning. Perfekt, då kan vi börja stapla hårddiskar på varandra då. Vad händer om vi bygger en stor kub med 1000 hårddiskar. Kommer hårddiskarna i mitten fortfarande klara sig utan aktiv kylning? Nej så klart inte, de hade överhettat tämligen omgående.

Nu tror jag du blandar ihop värme och temperatur. Om du har en TV som är varm, och lägger något som genererar värme mot den så kommer resultatet bli en högre temperatur. Så om du har en TV på 40 grader och lägger ett moderkort på 40 grader mot den så kommer det sluta med att moderkortet blir varmare. Varför? Jo för du tar bort en del av kylningen. Relevant här är att en modern ARM SoC klockar kärnorna olika högt beroende på om surfplattan hålls horisontalt eller vertikalt. Om surfplattan är vertikalt håller någon den i handen och du har luft för konvektiv kylning på båda sidor. Då kan du ha högre TDP. Om plattan däremot ligger ner är risken att den ligger i någons knä eller på ett bord. Då har du noll konvektion från baksidan och istället en isolator. Resultatet blir varmare SoC. Så att kyla en dator mot en TV på 40 grader kan kräva en större kylfläns än en dator som kyls passivt på ett skrivbord.

Intel måste dessutom designa för worst case scenario. De vill inte ha problem med att folk monterar sina Compute Stick bakom en TV som sitter monterad direkt mot en vägg och sedan klagar på att den överhettar efter ett halvår när den fått ett lagom isolerande lager damm.

Klart det går att bygga en helt passiv Compute Stick. Frågan är om Intel är intresserade av att sälja en tillräckligt stor aluminiumklump och frågan är om den går att göra smidig nog att enkelt fungera i en HDMI-kontakt. Den får inte vara för tung.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Kan på något sätt koppla Compute Stick till nätverket via kabel istället för trådlöst? USB3-nätverkskort? Finns det en ens? Kommer det fungera tillfredsställande?

Funderade på detta vid lanseringen av förra generationen. Av erfarenhet vet jag att det blir problem att strömma trådlöst. Tycker det är en intressant produkt för folk som mig som sitter på en gammal o-smart TV.