Fel i installation av Windows 7 "-En nödvändig drivrutin för CD-/DVD-Enehet saknas"

Permalänk
Medlem

Fel i installation av Windows 7 "-En nödvändig drivrutin för CD-/DVD-Enehet saknas"

Hallå!
Mitt första inlägg här och ska försöka formulera mig så gott jag kan!

Jag har köpt mig en bärbardator Lenovo G50-80 utan cd/dvd enhet. Och det finns inga anslutningar i datorn för att montera en.
Och dem kommer med win8.1 förinstallerat och jag bestämmde mig för att nedgradera till Win 7 då jag inte är något stort fan av Win8.

Hur som mitt problem ... Jag får upp denna ruta när jag försöker installera vid USB sticka, har gått efter Sovereign Guiden även provat zOlid 's Guide som finns här på forumet har Googlat men ej hittat någon lösning..för att kunna installera.
Värt att nämna är att jag kör via USB2.0 och inte 3.0 porten. Även provat men en portabel DVD-Rom via USB, Samma fel.

*Så jag vänder mig till er,
-Vad kan det vara för fel,
-Och var kan jag prova?

MVH Nicklas.

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 är mycket bättre än Windows 8. Prova det. Eller varför inte uppgradera till Windows 10?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Gör en uppgradering från 8 till 10, 7an är stoneage numera

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Windows 8.1 är mycket bättre än Windows 8. Prova det. Eller varför inte uppgradera till Windows 10?

Fel av mig det är 8.1 som ligger i.

Skrivet av bärplockaren:

Gör en uppgradering från 8 till 10, 7an är stoneage numera

Förstår vad du menar, Men om jag vill ha in Windows 7

Permalänk
Medlem

Ett riktigt långskott, men jag hade något liknande på en laptop en gång. Också det med Windows 7.

Om jag minns rätt så är lösningen att klicka på avbryt, ta ut USB minnet, stoppa in USB minnet i en annan port och försök igen. Då ska det gå att installera utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Ett riktigt långskott, men jag hade något liknande på en laptop en gång. Också det med Windows 7.

Om jag minns rätt så är lösningen att klicka på avbryt, ta ut USB minnet, stoppa in USB minnet i en annan port och försök igen. Då ska det gå att installera utan problem.

Det är nog inget långskott alls faktiskt, utan är troligen så fallet är.

TS; Koppla in USB-sticken i en USB 2.0 istället, Windows kan boota ifrån USB 3.0 pga UEFI men sedan när själva installationsfilerna ska kopieras kan inte USB-stickan läsas då USB 3.0 inte stöds "native" av Windows 7 installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Det är nog inget långskott alls faktiskt, utan är troligen så fallet är.

TS; Koppla in USB-sticken i en USB 2.0 istället, Windows kan boota ifrån USB 3.0 pga UEFI men sedan när själva installationsfilerna ska kopieras kan inte USB-stickan läsas då USB 3.0 inte stöds "native" av Windows 7 installation.

Har provat detta med att köra på USB 2.0 men det ville sig inte där.
Lessnade igår efter att ha försökt i tre kvällar, Nu ligger Windows 10 på burken istället.

Tack för era svar