Permalänk

Uppgradera mitt system- byta PSU?

Hej!

Som rubriken lyder så ska jag uppgradera mitt system lite. Men det jag undrar är om jag klarar mig med min gamla PSU eller om jag behöver köpa en ny. Jag har varit inne på diverse sidor som räknar ut hur många watt mitt system drar och om jag klarar mig på mitt gamla. Men dem ger lite olika resultat med variation på 150 watt mellan. Så jag tänkte kolla med er som är kunniga inom området vad ni säger.

Jag kommer skaffa följande setup:

CPU: AMD FX-8350 kommer inte att överklockas.
GPU: AMD Radeon R9 280X kommer inte att överklockas.
Moderkort: Asus sabertooth 990fx r2.0
Ram: Corsair Vengeance 4x4 4 GB 1600 Mhz
SSD: 128 GB kommer att läggas till 128 GB snart.
PSU: be quiet! Kraft 500 watt kommer detta orka med att driva denna setupen?

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

500W räcker till den setup du har listat, så länge du inte tänker klocka något.

Jag skulle räkna med att setupen drar 350-400W från väggen. Du får räkna bort ca 10% som försvinner som värme i nätagget för att få en siffra som du kan jämföra med 500W som ditt nätagg är specat till, dvs 315-360W.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Ok, tack! Tack för hjälpen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ageldaking:

Hej!

Som rubriken lyder så ska jag uppgradera mitt system lite. Men det jag undrar är om jag klarar mig med min gamla PSU eller om jag behöver köpa en ny. Jag har varit inne på diverse sidor som räknar ut hur många watt mitt system drar och om jag klarar mig på mitt gamla. Men dem ger lite olika resultat med variation på 150 watt mellan. Så jag tänkte kolla med er som är kunniga inom området vad ni säger.

Jag kommer skaffa följande setup:

CPU: AMD FX-8350 kommer inte att överklockas.
GPU: AMD Radeon R9 280X kommer inte att överklockas.
Moderkort: Asus sabertooth 990fx r2.0
Ram: Corsair Vengeance 4x4 4 GB 1600 Mhz
SSD: 128 GB kommer att läggas till 128 GB snart.
PSU: be quiet! Kraft 500 watt kommer detta orka med att driva denna setupen?

Tacksam för svar!

Absolut, jag kör datorn i sign med ett Bequiet system power7 500w + vattenkylning och väldigt mycket överklock, funkar hur bra som helst

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk

Tack för all hjälp och alla svar!