Permalänk

Frågor om min nya dator och OS

Hej alla, jag fick mina delar igår och byggde ihop min första speldator. Har dock lite frågor. Jag satte ihop den igår kväll och då hade jag ingen tid att testa något. Nu är det så att jag tvivlar på om jag kan använda vga kabeln till skärmen som följde med. Grafikkortet har dock ingen vga anslutning. Kan man koppla in den i moderkortet istället? Har ingen integrerad grafik på processorn så den borde väl använda mitt grafikkort?

Fråga 2: Har tagit reda på att man kan installera windows från usb men fick med en skiva med grafikkortet. Går det också att installera från usb på nåt sätt?

Permalänk
Medlem

@Steffiootje: Skaffa en ny skärm

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Skivan du fick med grafikkortet har endast grafikdrivutiner, inte Windows.

Du kan nog använda VGA om du kan hitta en DVI-VGA adapter någonstans, brukar finnas en samling av dessa någonstans i sitt hus.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Hej! nej vga kabel är ej o rekomendera till DVI-A. utan kör DVI från grafikkortet till skärmen. och anv INTE kontakt på moderkort.

Windows går ypperligt att installera via USB. men strunta i skivan du fick med, hämta hem drivrutiner från tillverkarens sida eller nvidia/amd ist.

lycka till
/kim

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du laddar ner nätverksdrivrutinerna och lägger på USB, bara utifall att Windows inte har rätt drivrutin inbyggd. Bara du får igång nätverket kan du ladda ner alla andra drivrutiner efterhand.

Permalänk

Tack för alla svar, dock så finns det både vga på skärmen och moderkortet, går det inte och måste jag skaffa en dvi kabel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

som du sa så har inte din cpu en grafikdel.. så nej det funkar inte. och skulle den ha det så skulle du ju inte nyttja ditt grafikkort. så GRAFIKKORT->SKÄRM

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Jag rekommenderar att du laddar ner nätverksdrivrutinerna och lägger på USB, bara utifall att Windows inte har rätt drivrutin inbyggd. Bara du får igång nätverket kan du ladda ner alla andra drivrutiner efterhand.

Jag har ju ingen integrerad grafik så går grafikkortet innan jag installerar drivrutinerna? Är som sagt mitt första bygge och har många frågor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Steffiootje:

Jag har ju ingen integrerad grafik så går grafikkortet innan jag installerar drivrutinerna? Är som sagt mitt första bygge och har många frågor

Skickades från m.sweclockers.com

Det var inget läste för fort ;P

Permalänk
Skrivet av malacai:

som du sa så har inte din cpu en grafikdel.. så nej det funkar inte. och skulle den ha det så skulle du ju inte nyttja ditt grafikkort. så GRAFIKKORT->SKÄRM

Tänkte att grafikkortet sitter ju på moderkortet så om jag kopplar in det så kanske det känner igen grafikkortet. Men det funkar alltså inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Steffiootje: Det kommer definitivt inte funka då du inte har integrerad grafikkort. Köp bara en DVI kabel, kostar runt 100kr, sen är det ett problem om din skärm inte har DVI ingång och endast VGA ingång. Är du säker att kabeln som du fick med grafikkortet är inte DVI kabel? Varför skulle de skicka VGA kabel med ett kort som inte har ett VGA utgång?

Permalänk
Medlem

@ryan96: Det är med skärmen man bruka få kabeln.

Permalänk

@ryan96: Fick kabeln med skärmen, har beställt en dvi kabel nu så det kommer att lösa sig