Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Transistorer

Har sökt runt lite men hittar inget vidare. Så är det någon som skulle kunna förklara lite för mig var transistorer gör?

Det jag verkar förstå är att dem leder runt ström i olika riktningar och skapar på det sättet tex minne som RAM?
Men jag har ingen större förståelse. Kan någon hjälpa mig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Transistorer är som 3-bens strömbrytare. Då de ges spänning på bas-benet så påverkas strömgenomgång mellan emitter och colektor -benen. Det går åt många transistor funktioner för att skapa ett minne...

Transistorer fungerar som strömbrytare genom att inte släppa igenom ström eller att göra det. Transistorn kan även släppa igenom olika mycket ström beroende på hur mycket man påverkar styrbenet (basen). På så vis kan en liten signal på bas-benet göra att en stor ström släpps igenom via emitter - collector -benen. Du har då istället en förstärkar funktion.

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD FX-8150 4,5GHz | ASUS Crosshair V Formula (990FX) |Corsair XMS3 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD 840 Pro. 256GB | 2x Gorsair SSD Force GT 120GB | Philips Brilliance 40" BDM4065 | http://www.section4.se |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Väldigt förenklat kan man säga att en transistor förstärker en signal. Det är mer eller mindre ekvivalent med att den fungerar som en switch.
I datorer representerar en transistor antingen en etta eller en nolla. I en förstärkare så omvandlar den en svag signal till hörbart ljud.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2003

I fallet med DRAM så ingår inte transistorn i själva minneselementet, däremot i kretsen som "fyller på" eller "tömmer" minnescellen.
I fallet med SRAM så utgör ett antal transistorer själva minneselementet, med hjälp av en självhållande kretslösning..
Hur en transistor fungerar beror på vilken typ av transistor vi talar om. Det finns två grundtyper, bipolartransistorn och fälteffekttransistorn.
Bipolartransistorn har tre anslutningar, bas, kollektor och emitter. en liten ström in på basen förstärks med transistorns förstärkningsfaktor (beta) till en ström genom kollektor till emitter.
Fälteffekttransistorn är spänningsstyrd i stället, och dess anslutningar är gate, drain och source. en spänning in på gaten ger en ström normalt drain till source -den blir mera som en strömbrytare.. Nu kan man använda båda typerna på liknande sätt, båda kan användas till analoga och digitala funktioner. De är båda bra på olika sätt.

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - 2x EVGA Titan X SC (Maxwell) SLI - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - 2x WD Black 4TB (raid1) - WD Velociraptor 500GB - WD Green 2TB - Corsair K70 - Dell U3011 - Asus PG278Q - CM Storm Scout II