Bygga speldator, jur får man internet?

Permalänk
Medlem

Bygga speldator, jur får man internet?

Om jag bygger en dator, hur kommer jag kunna ha internet? Måste jag köpa ett speciellt kort för det?

Permalänk

@erictb29:
Ethernet porten på moderkortet?
Bara av den frågan låter det som du är på lite halvdjupt vatten no offence:)

Permalänk
Medlem

Du behöver ett nätverkskort. Det finns som regel inbyggt i moderkortet.

Permalänk
Medlem

De flesta moderkort har inbyggt nätverkskort. Antingen så installeras drivrutiner automatiskt av windows eller så finns det på skivan som ligger i lådan.

Permalänk
Medlem

Och med erfarenhet från andra trådar:

Ett moderkort för stationär dator har oftast ett inbyggt nätverkskort avsett för kabel. Moderkortet har ytterst sällan ett trådlöst nätverkskort.

Vill du ha trådlös anslutning måste du komplettera med ett nätverkskort som är avsett för wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cassan0va:

@erictb29:
Ethernet porten på moderkortet?
Bara av den frågan låter det som du är på lite halvdjupt vatten no offence:)

Jag är nog lika "clueless" (om man får säga så) som honom, själv så planerar jag att vänta 1-1,5 år sen bygga min egen dator men innan dess så vill jag ju ta reda på så mycket som jag kan t.ex när man har datorn klar hur installerar jag windows? (dum fråga kanske men jag kan 0)
vad är BIOS? vad kan jag göra med det?
hur vet jag vilket moderkort som passar till mitt cpu? hur vet jag vilket chassi som passar till alla datordelar?
hur vet jag om jag behöver hdd eller ssd eller både och?

är tacksam för all info jag kan få om allt eller så mycket du vill skriva, tack

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Vill du ha trådlös anslutning måste du komplettera med ett nätverkskort som är avsett för wifi.

Finns inbyggt på vissa moderkort också

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Och med erfarenhet från andra trådar:

Ett moderkort för stationär dator har oftast ett inbyggt nätverkskort avsett för kabel. Moderkortet har ytterst sällan ett trådlöst nätverkskort.

Vill du ha trådlös anslutning måste du komplettera med ett nätverkskort som är avsett för wifi.

Eller en USB sticka.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

Jag är nog lika "clueless" (om man får säga så) som honom, själv så planerar jag att vänta 1-1,5 år sen bygga min egen dator men innan dess så vill jag ju ta reda på så mycket som jag kan t.ex när man har datorn klar hur installerar jag windows? (dum fråga kanske men jag kan 0)
vad är BIOS? vad kan jag göra med det?
hur vet jag vilket moderkort som passar till mitt cpu? hur vet jag vilket chassi som passar till alla datordelar?
hur vet jag om jag behöver hdd eller ssd eller både och?

är tacksam för all info jag kan få om allt eller så mycket du vill skriva, tack

Kolla in filmer på Youtube Där finns det mycket om att bygga dator, montera komponenter osv. Det är enklare an vad de flesta tror faktiskt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

Jag är nog lika "clueless" (om man får säga så) som honom, själv så planerar jag att vänta 1-1,5 år sen bygga min egen dator men innan dess så vill jag ju ta reda på så mycket som jag kan t.ex när man har datorn klar hur installerar jag windows? (dum fråga kanske men jag kan 0)
vad är BIOS? vad kan jag göra med det?
hur vet jag vilket moderkort som passar till mitt cpu? hur vet jag vilket chassi som passar till alla datordelar?
hur vet jag om jag behöver hdd eller ssd eller både och?

är tacksam för all info jag kan få om allt eller så mycket du vill skriva, tack

Windows installerar du efter du byggt datorn. Windows köper du separat. Välj i BIOS att starta via dvd eller usb beroende på hur det windows du köpt kommer på.

BIOS är det som körs i bakgrunden, som kontrollerar all hårdvara och ser till att allt gör det det ska, enkelt uttryckt. I BIOS bestämmer du tex vilken hårddisk som datorn ska starta från, dvs hårddisken där windows är installerat på.

Alla cpuer har en viss socket. Moderkortet måste ha stöd för samma socket som den cpu du köper har. Använd tex prisjakt för att se villen socket som gäller.

Alla moderkort har en viss standard när det gäller storlek. Tex ATX. Alla chassi anger vilka storleksstandarder de stödjer. Använd tex prisjakt för att se.

En ssd är att rekommendera att installera windows på. Om du behöver en hdd är beroende på vad du ska använda datorn till. Oftast används hdd till att lagra data och ssd till att köra program/spel från.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

Jag är nog lika "clueless" (om man får säga så) som honom, själv så planerar jag att vänta 1-1,5 år sen bygga min egen dator men innan dess så vill jag ju ta reda på så mycket som jag kan t.ex när man har datorn klar hur installerar jag windows? (dum fråga kanske men jag kan 0)
vad är BIOS? vad kan jag göra med det?
hur vet jag vilket moderkort som passar till mitt cpu? hur vet jag vilket chassi som passar till alla datordelar?
hur vet jag om jag behöver hdd eller ssd eller både och?

är tacksam för all info jag kan få om allt eller så mycket du vill skriva, tack

Installera windows: Beroende på om du har en skivläsare eller inte så gör man det på olika sätt.
Skivläsare: Enkelt, sätta in skivan i läsaren och sen välja hårddisk operativsystemet ska installeras på.
USB: Först måste du ha en .ISO fil som du sen lägger på ett USB minne du gjort om med program såsom Rufus. Finns jätte många tutorials på nätet, rekommenderar att kolla på dem istället!

BIOS: BIOS är i princip inställningarna på moderkortet som styr det som är inkopplat på moderkortet.
Modertkort/Processor (CPU) har olika sockets. Intel har sina och AMD har sina, detta står på processorn vilken socket (1150 t.ex. för Intel och AM+2 för AMD). Efter du valt processor efter tester och rekommendationer kollar du moderkort som stödjer just din socket.

Chassin och moderkort har olika formfaktorer, vanligtvis är ATX men mATX mITX har börjat blivit större. ATX är som mellan storleken och mATX och mITX är mindre för mindre byggen. Det står på information om chassit vilken/vilka formfaktor/formfaktorer den stödjer.

HDD och SSD eller det ena eller andra är upp till dig. HDD är lagring och SSD är lagring fast mycket mycket snabbare och mer stabilt. Också dyrare för den delen. Allt beror på budget och behov.

Hoppades det svarade på dina frågor (sitter på jobbet och är ganska seg i hjärna efter telefonsupport så jag kan ha missat något). Ni får gärna fylla i!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Skrivet av TheStudent:

Jag är nog lika "clueless" (om man får säga så) som honom, själv så planerar jag att vänta 1-1,5 år sen bygga min egen dator men innan dess så vill jag ju ta reda på så mycket som jag kan t.ex när man har datorn klar hur installerar jag windows? (dum fråga kanske men jag kan 0)
vad är BIOS? vad kan jag göra med det?
hur vet jag vilket moderkort som passar till mitt cpu? hur vet jag vilket chassi som passar till alla datordelar?
hur vet jag om jag behöver hdd eller ssd eller både och?

är tacksam för all info jag kan få om allt eller så mycket du vill skriva, tack

Vet man inte hur man gör så är det ju inte fel att fråga.
Sen kan ju kolla på nätet efter guider m.m.
Hittade tex detta vid en snabb goggle koll, på datorbygge.

http://www.nordichardware.se/Guider/datorbyggarskolan.html
http://extreme.idg.se/2.1030/1.276176/datorbyggarskolan
http://tarna.fhsk.se/it/distans09/tarmikeri/byggadator/
http://archive.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index.php

Finns nog en hel del där för den som behöver läsa på och lära sig.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Finns inbyggt på vissa moderkort också

Absolut - men det är mindre vanligt.

Ville bara vara lite övertydlig, jag har tyvärr sett massor av trådar på temat "min nybyggda dator hittar inte min trådlösa router".

Permalänk
Medlem

@iFerz: Tack, bra skrivet den informationen sparar jag
så ett ssd är bättre om jag ska ha spel och filmer på den?

och bara för att kolla så de här chassit http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3101817
ska väl funka med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3266699 och
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3226023 ?
bara för att kolla så jag förstår de hela rätt

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14