Hjälp med nätverk: hur koppla samman bl a switch och accesspunkt?

Permalänk

Hjälp med nätverk: hur koppla samman bl a switch och accesspunkt?

Skrivet av mrqaffe:

Du får nog berätta hur hela nätet ser ut, det låter som du försöker koppla in 2 routrar i samma lan när du kanske hade behövt använda en switch i stället.

Jo, det är nog switch jag kanske hade behövt. Men ville egentligen åt det trådlösa också, det var där skon klämde.

Skrivet av madtop:

Du ska inte ha en egen router, du ska ha en switch och/eller accesspunkt.

Ja just det, jag har testat och ställa in ASUS till acesspunkt men då kan jag ju inte öppna portar och dylikt.
Men tvn funkade då.

Skrivet av Keyhan:

@Eiinstein: Kolla på första sidan av tråden på inställningen på routern, allting ska se ut exakt som på bildarna, varje checkbox och parameter.

Du har dock möjlighet att välja mellan port 3 eller 4, sedan kopplar du tv-boxen till det port du har valt. Det funkade för mig.

Japp, gjorde det exakt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eiinstein:

Jo, det är nog switch jag kanske hade behövt. Men ville egentligen åt det trådlösa också, det var där skon klämde.

Ja just det, jag har testat och ställa in ASUS till acesspunkt men då kan jag ju inte öppna portar och dylikt.
Men tvn funkade då.

Man använder en accesspunkt för att få trådlöst och en switch bryr sig inte om portar utan "allt är öppet" i dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man använder en accesspunkt för att få trådlöst och en switch bryr sig inte om portar utan "allt är öppet" i dem.

Så ska jag först ha accesspunkten sen switchen eller tvärtom?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eiinstein:

Så ska jag först ha accesspunkten sen switchen eller tvärtom?

Switchen grenar en kabel så du kan ansluta flera enheter så "matarkabel" > switch > ap är normalkoppling, men det finns kombinerade apparater som är ap och switch i samma hölje på ungefär samma sätt som att en "hemmarouter" är en flerfunktionsapparat som innehåller mycket mer än en router, de har ju ofta router, switch, brandvägg, accesspunkt, dhcpserver, printer och lagringsservrar och anslutningar för usb, dlna server och annat.

Många men inte alla hemmaroutrar går att konfigurera om så att de slutar routa och man kan köra dem som ap och switch och kan de det inte i sig själva kan man ibland byta operativsystem till DD-wrt / Tomato pch då kan de för det mesta fungera som ap och switch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Switchen grenar en kabel så du kan ansluta flera enheter så "matarkabel" > switch > ap är normalkoppling, men det finns kombinerade apparater som är ap och switch i samma hölje på ungefär samma sätt som att en "hemmarouter" är en flerfunktionsapparat som innehåller mycket mer än en router, de har ju ofta router, switch, brandvägg, accesspunkt, dhcpserver, printer och lagringsservrar och anslutningar för usb, dlna server och annat.

Många men inte alla hemmaroutrar går att konfigurera om så att de slutar routa och man kan köra dem som ap och switch och kan de det inte i sig själva kan man ibland byta operativsystem till DD-wrt / Tomato pch då kan de för det mesta fungera som ap och switch.

Min AC87U kan bara vara accesspoint ser det ut som.
Så om jag installerar Tomato på den kanske det funkar menar du då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eiinstein:

Min AC87U kan bara vara accesspoint ser det ut som.
Så om jag installerar Tomato på den kanske det funkar menar du då?

Normalt sett kan du stänga av all roterfunktionalitet med Tomato, jag tror inte att Asusen uppför sig annorlunda, det går ju även att "fuska" och stänga av dhcpservern i den, konfa om den dhcpserver som är aktiv, se till att adminadresserna stämmer så de inte kolliderar och bara använda lanportarna, då blir den ju logist sett en switch med ap.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eiinstein:

Min AC87U kan bara vara accesspoint ser det ut som.
Så om jag installerar Tomato på den kanske det funkar menar du då?

Hej, Om du har ett enkelt nätverk och du vill bara slippa telias inteno switch. Gör så här.

Dra ut den kabeln som går från skåpet och in inteno-switchen och koppla den till ASUS-Routerns WAN. Sedan gör som står i första sidan på tråden här, du ska inte installera Tomato. Sedan om du nu har använt port 4 för IP-TV ska du se till att tv-boxen blir kopplad till ASUSens port 4. Om du har flera tv-boxar så kan du koppla en switch till port 4 och koppla sedan tvboxarna till switchen.

Resten av portarna på routern kan användas för internet, du behöver inte tänka på AP, switch och annat.

Jag hade tomato hemma, men asus router är mycket enklare att jobba med för att få det att funka med ip-tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keyhan:

Hej, Om du har ett enkelt nätverk och du vill bara slippa telias inteno switch. Gör så här.

Dra ut den kabeln som går från skåpet och in inteno-switchen och koppla den till ASUS-Routerns WAN. Sedan gör som står i första sidan på tråden här, du ska inte installera Tomato. Sedan om du nu har använt port 4 för IP-TV ska du se till att tv-boxen blir kopplad till ASUSens port 4. Om du har flera tv-boxar så kan du koppla en switch till port 4 och koppla sedan tvboxarna till switchen.

Resten av portarna på routern kan användas för internet, du behöver inte tänka på AP, switch och annat.

Jag hade tomato hemma, men asus router är mycket enklare att jobba med för att få det att funka med ip-tv.

Fast då blir nog inte Eiinsteins mamma och pappa så glada.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Normalt sett kan du stänga av all roterfunktionalitet med Tomato, jag tror inte att Asusen uppför sig annorlunda, det går ju även att "fuska" och stänga av dhcpservern i den, konfa om den dhcpserver som är aktiv, se till att adminadresserna stämmer så de inte kolliderar och bara använda lanportarna, då blir den ju logist sett en switch med ap.

Har ju ingen aning om hur jag gör det du säger, men dhcpservern är ju nuvarande aktiv iallafall.

Skrivet av Keyhan:

Hej, Om du har ett enkelt nätverk och du vill bara slippa telias inteno switch. Gör så här.

Dra ut den kabeln som går från skåpet och in inteno-switchen och koppla den till ASUS-Routerns WAN. Sedan gör som står i första sidan på tråden här, du ska inte installera Tomato. Sedan om du nu har använt port 4 för IP-TV ska du se till att tv-boxen blir kopplad till ASUSens port 4. Om du har flera tv-boxar så kan du koppla en switch till port 4 och koppla sedan tvboxarna till switchen.

Resten av portarna på routern kan användas för internet, du behöver inte tänka på AP, switch och annat.

Jag hade tomato hemma, men asus router är mycket enklare att jobba med för att få det att funka med ip-tv.

Ja nej det går inte, eftersom jag bor i ett stort hus med mamma och pappa och jag bor på tredje våningen. Kan inte bara ta bort telias router, för den använder mamma och pappa och jag har en lång kabel därifrån till min våning. Så tyvärr, så lätt är det inte :/

Skrivet av madtop:

Fast då blir nog inte Eiinsteins mamma och pappa så glada.

Mm precis :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eiinstein:

Har ju ingen aning om hur jag gör det du säger, men dhcpservern är ju nuvarande aktiv iallafall.

Ja nej det går inte, eftersom jag bor i ett stort hus med mamma och pappa och jag bor på tredje våningen. Kan inte bara ta bort telias router, för den använder mamma och pappa och jag har en lång kabel därifrån till min våning. Så tyvärr, så lätt är det inte :/

Mm precis :/

Det går att stänga av dhcpservern både i original och Tomatomjukvaran. Det går att ha 2 dhcpservrar igång också, bara de inte delar ut adresser inom samma område, man kör dem alltså i samma nät men tex en delar ut mellan mellan .10 och.50 medan den andra jobbar mellan .51 och .100

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det går att stänga av dhcpservern både i original och Tomatomjukvaran. Det går att ha 2 dhcpservrar igång också, bara de inte delar ut adresser inom samma område, man kör dem alltså i samma nät men tex en delar ut mellan mellan .10 och.50 medan den andra jobbar mellan .51 och .100

Jaha okej, men jag förstår inte vad jag ska göra och hur det skulle hjälpa mig? Kan vara för jag inte förstår ens vad dhcpservern gör Så berätta vad jag ska göra så ska jag testa de!

Permalänk
Medlem

@Eiinstein:

Jag är ganska säker på att det räcker med att ställa om den i AP-läge. Nu har jag aldrig haft en ASUS och nedan är därför bara hur jag tror att du borde göra:

Börja med att konfigurera om dess management ip.

To modify the LAN IP settings:
1. From the navigation panel, go to Advanced Settings> LAN>
LAN IPtab.
2. Modify the IP address and Subnet Mask till 192.168.1.2 255.255.255.0
3. When done, click Apply.

Nu kommer du tappa kontakt med routern eftersom den bytt ip-adress. Kör en "ipconfig release" och en "ipconfig renew" från ett cmd-fönster.

Nästa steg är att konfigurera om den till AP. Logga in på din ASUS igen http://192.168.1.2
From the navigation panel, go to Advanced Settings>
Administration> Operation Mode and select Access Point mode
click Apply

Nu kommer routern att boota om. Under tiden kopplar du om kabeln som kommer från TG7x9 och sätter den i en av LAN-portarna på din ASUS samt gör en "ipconfig /release ; ipconfig /renew" på din dator igen.

Logga in på din ASUS igen http://192.168.1.2 och kolla så att dhcp-servern är avstängd.

To configure the DHCP server:
1. From the navigation panel, go to Advanced Settings> LAN>
DHCP Servertab.
2. In the Enable the DHCP Serverfield, tick NO

Förhoppningsvis borde det nu funka...