Dags att gå ifrån AMD till Intel

Permalänk
Medlem

Dags att gå ifrån AMD till Intel

Hejsan alla där ute. Tiden då jag bestämt mig för att gå över till Intel ifrån AMD har kommit.
Men bara problemet som kvarstår, då jag inte är så jätte duktigt på komponenter kring datorer så behöver jag eran hjälp/råd.

Min nuvarande setup är följande:
Processor: AMD FX 8350 Eight-Core 4.01GHz
Ram: Kingston PC3-10700 (667MHz) DDR3 4GB x4
Moderkort: ASUSTeK Sabertooth 990FX R2.0
Grafikkort: ASUS R9 290 OC
Nätagg: Crosshair TX750

Är det något mer ni behöver veta om min setup så bara hojta till!

Nu till det verkligen problemet. Jag vill som sagt byta till Intel nu p.g.a diverse skäl. Men vet inte vad för moderkort samt processor jag ska köra med samt minnen. Vill självklart ha något i samma prestanda klass om inte bättre men inte ALLT för himla dyrt. skulle vilja hålla en budget på + - 5.000kr

EDIT: Värt att nämna kan vara att det är avsett för gaming.

SKRIK på HJÄLP raderat [mod]
Permalänk
Medlem

Tja, om systemet endast är för gaming så rekomenderar jag i5 4690k, ett moderkort som är en Z97:a och en CPU-kylare t.ex Cooler Master EVO 212. Om du ska uppgradera Ram-stickorna så spelar det ingen roll vad du tar så länge det inte är klockat under 1600 MHz. Skylake har kommit ut men själv tycker jag det är lite dyrt för dess prestanda. Detta är ett lite mer pris/prestanda paket.

i5 4690k:http://www.inet.se/produkt/5311087/intel-core-i5-4690k-3-5-ghz-6mb#/specs
z97: http://www.inet.se/produkt/1902802/gigabyte-ga-z97p-d3#/specs
CPU- kylare: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...
RAM: http://www.inet.se/produkt/5308830/crucial-8gb-2x4gb-cl9-1600...

Allt tillsammas ligger på ca + - 4000kr

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Det är ju ingen extrem uppgradering att gå från en FX-8350 till en i5 4690K om man säger så. Då skulle jag lagt till lite och kört på en i7:a istället inför DX12.

Tänk dock på att det kan bli ett rejält uppsving för AMD's åttakärniga processorer när DX12 spel börjar komma.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av taquiyt:

Tja, om systemet endast är för gaming så rekomenderar jag i5 4690k, ett moderkort som är en Z97:a och en CPU-kylare t.ex Cooler Master EVO 212. Om du ska uppgradera Ram-stickorna så spelar det ingen roll vad du tar så länge det inte är klockat under 1600 MHz. Skylake har kommit ut men själv tycker jag det är lite dyrt för dess prestanda. Detta är ett lite mer pris/prestanda paket.

i5 4690k:http://www.inet.se/produkt/5311087/intel-core-i5-4690k-3-5-ghz-6mb#/specs
z97: http://www.inet.se/produkt/1902802/gigabyte-ga-z97p-d3#/specs
CPU- kylare: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...
RAM: http://www.inet.se/produkt/5308830/crucial-8gb-2x4gb-cl9-1600...

Allt tillsammas ligger på ca + - 4000kr

Lycka till!

Fick faktiskt detta förslag. vet inte om det är bättre men för samma pris.
Jag Citerar:
"Senaste intel sockeln är 1151.

Du behöver bara processor och moderkort.

https://www.komplett.se/product/8500...-6600k-skylake
https://www.komplett.se/product/8505...51#productinfo"

Vad tror du om detta "paket"?

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är ju ingen extrem uppgradering att gå från en FX-8350 till en i5 4690K om man säger så. Då skulle jag lagt till lite och kört på en i7:a istället inför DX12.

Tänk dock på att det kan bli ett rejält uppsving för AMD's åttakärniga processorer när DX12 spel börjar komma.

Ställer samma fråga till dig angående det jag citera.

Permalänk
Medlem

Fick även detta skrivit till mig. Är det kanske något jag borde satsa på?

"Om det ska ge största möjliga lyft bör budgeten uppas litegranna.
Processor - http://www.inet.se/produkt/5311109/i...t-1151-skylake
Moderkort - http://www.inet.se/produkt/1902848/gigabyte-z170-hd3p
Minnen - http://www.inet.se/produkt/5305979/a...2133mhz-xpg-z1
Ca. 6650.-"

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är ju ingen extrem uppgradering att gå från en FX-8350 till en i5 4690K om man säger så. Då skulle jag lagt till lite och kört på en i7:a istället inför DX12.

Tänk dock på att det kan bli ett rejält uppsving för AMD's åttakärniga processorer när DX12 spel börjar komma.

Eh håller inte riktigt med, det handlar inte om DX11 eller DX12 i detta fallet.
Det handlar om att speltillverkare suger på att lägga in multithread support och stödja alla tillgängliga kärnor därför är argumentet att en i5 räcker för spel för jag tvivlar starkt på att denna trenden kommer ändras pga DX12, du ser ju redan hur snacket går runt grafikkorten

Permalänk

@Raywin:Skylake & moderkort med ddr4 minnen blir nog ingen direkt prestandaökning.
skulle nog väntat på zen

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Raywin:

Fick även detta skrivit till mig. Är det kanske något jag borde satsa på?

"Om det ska ge största möjliga lyft bör budgeten uppas litegranna.
Processor - http://www.inet.se/produkt/5311109/i...t-1151-skylake
Moderkort - http://www.inet.se/produkt/1902848/gigabyte-z170-hd3p
Minnen - http://www.inet.se/produkt/5305979/a...2133mhz-xpg-z1
Ca. 6650.-"

Hade dragit ner minnena till 1600 och lagt lite mer krut på ett vassare moderkort, samt tycker skylake tillför ganska lite i serien.
Dom andra fungerar lika bra.

Permalänk
Skrivet av Raywin:

Fick även detta skrivit till mig. Är det kanske något jag borde satsa på?

"Om det ska ge största möjliga lyft bör budgeten uppas litegranna.
Processor - http://www.inet.se/produkt/5311109/i...t-1151-skylake
Moderkort - http://www.inet.se/produkt/1902848/gigabyte-z170-hd3p
Minnen - http://www.inet.se/produkt/5305979/a...2133mhz-xpg-z1
Ca. 6650.-"

Absoult. Du behöver dock en CPU-kylare där också, följer inte ens med BOXAD till den. Så om 7000 är i överkant hade jag valt i5 6600k istället för i7.

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cassan0va:

Eh håller inte riktigt med, det handlar inte om DX11 eller DX12 i detta fallet.
Det handlar om att speltillverkare suger på att lägga in multithread support och stödja alla tillgängliga kärnor därför är argumentet att en i5 räcker för spel för jag tvivlar starkt på att denna trenden kommer ändras pga DX12, du ser ju redan hur snacket går runt grafikkorten

Även om jag håller med om att till stor del så är problemet att spel tillverkare är dåliga på tråda så kommer Dx12 fortfarande hjälpa rejält då även om inte spel koden är bättre trådad så är drivrutinerna det.

Dold text
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

Absoult. Du behöver dock en CPU-kylare där också, följer inte ens med BOXAD till den. Så om 7000 är i överkant hade jag valt i5 6600k istället för i7.

har faktiskt redan en CPU kylare, vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raywin:

Värt att nämna kan vara att det är avsett för gaming.

Jag ser vad du skriver men jag kan inte låta bli att undra varför köpa nytt bara för att...

Har haft en FX-8350 i över 2 år och tyngre spel ligger på 30-50% load, räknar med att kunna ha den i 2 år till.
Om du främst vill spela tycker jag att fokus bör läggas på grafikkortet. Köp ett 970 eller 390 (kanske X).
Det enda negativa jag kan se med moderkortet är att det bara är PCI-E 2.0, vet inte när det kan tänkas bli en flaskhals.
Lägg pengarna där de behövs...

Dina minnen är på 1333Mhz och minst 1600 är att föredra, dock så vet jag inte om det är värt att lägga pengar på det eftersom att ditt nästa moderkort säkerligen kommer att ha DDR4.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av philipborg:

Även om jag håller med om att till stor del så är problemet att spel tillverkare är dåliga på tråda så kommer Dx12 fortfarande hjälpa rejält då även om inte spel koden är bättre trådad så är drivrutinerna det.

DX12 kommer bara att ge en boost om spelet är begränsat av CPU'n. Titlar där ditt grafikkort sätter begränsning för fps'en kommer inte att skilja sig nämnvärt.

Idag finns väldigt få spel som begränsas av en i5-4690k. Visst kommer det säkert nya titlar som ser möjligheter i att använda de nya möjligheterna i DX12, men jag tror inte att man ska vänta sig något radikalt uppsving av sådana titlar. Det är betydligt mer intressant att klena CPU'er kommer att vara hjälpta av DX12, dvs man kan komma undan med svagare CPU än vad som rekommenderas idag. Det krävs också stöd för DX12 i spelet för att det ska bli skillnad. Idag finns det en beta av ett spel med DX12 stöd.

Den andra delen av DX12 som handlar om nya grafiska funktioner kommer man att dra nytta av oavsett CPU.

Så vad är egentligen rekommendationen utifrån ditt resonemang? Att inte skaffa en i5-4690k för att den är för snabb?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Som andra har redan sagt. Skulle någ avstå ifrån att "uppgradera" just nu o vânta på Zen istället. Antingen kommer det blir bättre än Intels nuvarande CPU:er eller även om det bara kommer dra jämnt med Intel så pressas ju i alla fall priserna ner.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Datavetare

Dagens "modulbaserade" AMD CPUer är en dålig design, sista halmstrået verkar ha varit att modeller som FX-83xx skulle ta in på Intels 4-kärniga modeller när DX12 dyker upp.

Finns inga lanserade spel med DX12 än så man ska absolut inte dra några definitiva slutsatser än, men Ashes of the Singluarity (och tidigare Star Swarm) pekar åt samma håll: till och med Intels 2-kärniga modeller med HT skalar minst lika bra med DX12 som FX-83xx, d.v.s. fördelen verkar gå mot Intel vilket känns tvärs emot vad man intuitivt kan tycka. i7-6700 skalar långt bättre än FX-8370.

Som redan påpekas i tråden, när man pratar om CPU-skalning så är ju en förutsättning att CPU-delen faktiskt är en flaskhals till att börja med. Har man kraftig CPU med mid-range eller äldre high-end GPU så kommer DX12 varken göra till eller från, flaskhalsen är och förblir GPU-delen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cassan0va:

Eh håller inte riktigt med, det handlar inte om DX11 eller DX12 i detta fallet.
Det handlar om att speltillverkare suger på att lägga in multithread support och stödja alla tillgängliga kärnor därför är argumentet att en i5 räcker för spel för jag tvivlar starkt på att denna trenden kommer ändras pga DX12, du ser ju redan hur snacket går runt grafikkorten

Jag tror att det kommer att förändras, det gör även många speltillverkare. Exakt vad som kommer att hända är dock fortfarande osäkert.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Dagens "modulbaserade" AMD CPUer är en dålig design, sista halmstrået verkar ha varit att modeller som FX-83xx skulle ta in på Intels 4-kärniga modeller när DX12 dyker upp.

Finns inga lanserade spel med DX12 än så man ska absolut inte dra några definitiva slutsatser än, men Ashes of the Singluarity (och tidigare Star Swarm) pekar åt samma håll: till och med Intels 2-kärniga modeller med HT skalar minst lika bra med DX12 som FX-83xx, d.v.s. fördelen verkar gå mot Intel vilket känns tvärs emot vad man intuitivt kan tycka. i7-6700 skalar långt bättre än FX-8370.
http://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/review/2015-08-16/ashesheavy-r9390x.png

Som redan påpekas i tråden, när man pratar om CPU-skalning så är ju en förutsättning att CPU-delen faktiskt är en flaskhals till att börja med. Har man kraftig CPU med mid-range eller äldre high-end GPU så kommer DX12 varken göra till eller från, flaskhalsen är och förblir GPU-delen.

Jag vill inte ens se vart min 1055T hamnar i den skalan Förmodligen under FX6300. AMD har tyvärr inget att komma med på CPUmarknaden nu. Visst kan man sitta kvar på sina högt klockade Phenom II X6 och FX serien ett tag till, men redan ihop med ett GTX970 så märker jag att CPUn är en flaskhals, i vissa titlar. Slänga in ett 980Ti tex vore totalt slöseri. Man får fundera på vilka spel man faktiskt spelar. Open world spel är generellt svåra, tex witcher 3, GTA5, man får dra ner på inställningar som belastar CPUn för att inte få kraftiga dippar under 60FPS. Där emot i FPS spel eller lättdrivna spelmotorer, typ Tomb Raider 2013 märker man inte speciellt mycket, inte heller i syntetiska GPU-tester, typ Unigine Valley.

Jag har egentligen inte stött på något spel jag inte kan spela med OK FPS, men vill ha nytt i alla fall Så 6700k är påväg. Verkar va lång leveranstid på många ställen just nu

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stuffe:

Jag ser vad du skriver men jag kan inte låta bli att undra varför köpa nytt bara för att...

Har haft en FX-8350 i över 2 år och tyngre spel ligger på 30-50% load, räknar med att kunna ha den i 2 år till.
Om du främst vill spela tycker jag att fokus bör läggas på grafikkortet. Köp ett 970 eller 390 (kanske X).
Det enda negativa jag kan se med moderkortet är att det bara är PCI-E 2.0, vet inte när det kan tänkas bli en flaskhals.
Lägg pengarna där de behövs...

Dina minnen är på 1333Mhz och minst 1600 är att föredra, dock så vet jag inte om det är värt att lägga pengar på det eftersom att ditt nästa moderkort säkerligen kommer att ha DDR4.

Grejen är ju den att det är fortfarande mitt moderkort som flaskhalsar min GPU, då mitt grafikkort ska vara för PCIe 3.0 och mitt moderkort har för tillfället bara PCIe 2.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raywin:

Grejen är ju den att det är fortfarande mitt moderkort som flaskhalsar min GPU, då mitt grafikkort ska vara för PCIe 3.0 och mitt moderkort har för tillfället bara PCIe 2.0.

Det gör som mest någon enstaka % skillnad.

Inte ens med PCI-E 1.1 och 980SLI märker man speciellt mkt skillnad. Det är helt enkelt tillräckligt med bandbredd på PCI-E i alla fall.

I verkliga titlar kan man märka viss skillnad, men tror det framför allt påverkar MAX-FPS, inte min fps som imo. är viktigare:

Med ett ensamt kort blir skillnaden ännu mindre:

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Datavetare

@BrottOchStraff: Skulle gissa att sett enbart till skalning DX11->DX12 så kommer din 1055T garanterat vara bättre än FX-63xx och eventuellt även bättre än FX-83xx. Fast frågan är vilken nivå den startar på, kan mycket väl vara så att den ändå hamnar efter FX-63xx i slutändan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Raywin: Stämmer inte så mycket som jag vet. Än så långe finns inget singel gpu som flaskas av pci:e 2.0

Kom ihåg att 16x 2.0 = 8x 3.0

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@BrottOchStraff: Skulle gissa att sett enbart till skalning DX11->DX12 så kommer din 1055T garanterat vara bättre än FX-63xx och eventuellt även bättre än FX-83xx. Fast frågan är vilken nivå den startar på, kan mycket väl vara så att den ändå hamnar efter FX-63xx i slutändan.

Ja, sant. Det är ju i alla fall 6 riktiga kärnor. När X6orna kom trodde vi alla att vi skulle få mer nytta för dessa 6 kärnor än vad vi fick, lite för sin tid kanske. Kommer sakna denna CPU i alla fall, klassisk "FSB" överklockning är det roligaste

EDIT: Om de hade fått upp Thuban arkitekturen i samma frekvenser som Vishera så skulle nog skillnaden vara minimal. Det är framför allt den stora frekvenskillnaden som gör att 8350 drar ifrån Phenom X6.

Tittade upp ett gammalt test från Swec. Ser ju ganska bedrövligt ut för enkeltrådprestanda Man blir ledsen i ögat.( Vid samma klockfrekvens då)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raywin:

Hejsan alla där ute. Tiden då jag bestämt mig för att gå över till Intel ifrån AMD har kommit.
Men bara problemet som kvarstår, då jag inte är så jätte duktigt på komponenter kring datorer så behöver jag eran hjälp/råd.

Min nuvarande setup är följande:
Processor: AMD FX 8350 Eight-Core 4.01GHz
Ram: Kingston PC3-10700 (667MHz) DDR3 4GB x4
Moderkort: ASUSTeK Sabertooth 990FX R2.0
Grafikkort: ASUS R9 290 OC
Nätagg: Crosshair TX750

Är det något mer ni behöver veta om min setup så bara hojta till!

Nu till det verkligen problemet. Jag vill som sagt byta till Intel nu p.g.a diverse skäl. Men vet inte vad för moderkort samt processor jag ska köra med samt minnen. Vill självklart ha något i samma prestanda klass om inte bättre men inte ALLT för himla dyrt. skulle vilja hålla en budget på + - 5.000kr

EDIT: Värt att nämna kan vara att det är avsett för gaming.

upplever du prestandaproblem idag ihop med r9 290 eller varför ska du uppgradera? för de minsta märkbara hoppet du kan göra är ju i7 6700k + moderkort och 16gb ram liksom och det är inte särskilt billigt!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Datavetare

@Stoff3th3m4n: Fast hur ska det ändras?

Redan med de snabbare i3-modellerna är man helt GPU-begränsad med modeller under 970/390 även med DX11, en av huvudpunkterna med DX12 är att CPUn totalt sett behöver göra mindre. Utvecklarna av Ashes of the Singularity har ju sagt att denna titel är extrem i den bemärkelse att den är väldigt CPU-intensiv, de har flera gånger påpekat att typiska "Unreal-engine / Cry-engine / etc" är betydligt mer GPU begränsade och kommer inte alls se samma CPU-skalning.

Överhuvudtaget så kommer nog storyn med DX12 bli rätt lik den vi såg Mantle, det finns system som kommer se ett ganska stort uppsving med DX12, de med relativt svag CPU och relativt stark GPU. Konsolerna denna generation har just denna design, sett till aggregerad beräkningskraft i CPU-delen än den högre på en snabbare i3 än vad PS4/XBO totalt har över alla CPU-kärnor (och två stycken CPU-kärnor är för närvarade reserverade för systemet i båda konsolerna).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Stoff3th3m4n: Fast hur ska det ändras?

Redan med de snabbare i3-modellerna är man helt GPU-begränsad med modeller under 970/390 även med DX11, en av huvudpunkterna med DX12 är att CPUn totalt sett behöver göra mindre. Utvecklarna av Ashes of the Singularity har ju sagt att denna titel är extrem i den bemärkelse att den är väldigt CPU-intensiv, de har flera gånger påpekat att typiska "Unreal-engine / Cry-engine / etc" är betydligt mer GPU begränsade och kommer inte alls se samma CPU-skalning.

Överhuvudtaget så kommer nog storyn med DX12 bli rätt lik den vi såg Mantle, det finns system som kommer se ett ganska stort uppsving med DX12, de med relativt svag CPU och relativt stark GPU. Konsolerna denna generation har just denna design, sett till aggregerad beräkningskraft i CPU-delen än den högre på en snabbare i3 än vad PS4/XBO totalt har över alla CPU-kärnor (och två stycken CPU-kärnor är för närvarade reserverade för systemet i båda konsolerna).

Det är ganska rimligt att anta att man kommer att premiera fler kärnor i ny spelutveckling, speciellt eftersom DX12 kommer att möjliggöra bättre sådana lösningar men också eftersom konsolerna är uppbyggda på sådant vis.

Tror inte att vi kan dra speciellt mycket slutsatser på en enda titel som också är den första att släppas med DX12-stöd, dock är det ju tämligen säkert att påstå att utvecklingen kommer att gå framåt. Den har trots allt stått ganska stilla under en längre tid i väntan på DX12.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är ganska rimligt att anta att man kommer att premiera fler kärnor i ny spelutveckling, speciellt eftersom DX12 kommer att möjliggöra bättre sådana lösningar men också eftersom konsolerna är uppbyggda på sådant vis.

Tror inte att vi kan dra speciellt mycket slutsatser på en enda titel som också är den första att släppas med DX12-stöd, dock är det ju tämligen säkert att påstå att utvecklingen kommer att gå framåt. Den har trots allt stått ganska stilla under en längre tid i väntan på DX12.

Jag säger inte alls emot kring att det är möjligt att använda flera CPU-kärnor, tvärt om vet jag att DX12 möjliggör detta på ett sätt som DX11 aldrig kunde.

Min invändning är att DX12 minskar ju lasten på CPU-delen (även sett till last på den hårdast lastade kärnan), så det kommer vara fullt möjligt att köra med enklare CPU-modeller för att uppnå en viss nivå jämfört med DX11. Idag krävs ju minst 970/390 för att i3 ska bli flaskhals, i många titlar krävs ännu starkare GPU. Slutsatsen borde då inte vara att man måste gå upp på E-serien eller liknande i kommande DX12 spel, framförallt inte när redan i3 är starkare än CPU-delen i dagens konsoler och PC slipper nu majoriteten av den "overhead" man alltid haft tidigare jämfört med konsoler.

Naturligtvis finns möjligheten att spelen börjar utnyttja den kraft som frigörs i CPU-delen till annan. Intel har ju, till viss del framgångsrikt, experimenterat en del med att till och med flytta delar av grafikpipelinen till att utföras med SSE/AVX för att avlasta deras relativt svaga iGPUer. Har varit en del riktigt intressanta resultat, främst för modeller med låg TDP.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Raywin: När jag för över 2 år sedan köpte mitt moderkort var jag lite orolig över att jag inte såg ett enda AMD moderkort med PCI-E 3.0. Jag läste runt en del samt kollade på tester m.m. och kom fram till att det fanns mycket bandbred kvar innan 2.0 skulle bli en flaskhals. Du kan köpa ny hårdvara varje år och få "bättre" men det är mer ett "nice to have" än "need to have".

Ditt grafikkort kan va mycket bättre samt att ditt RAM skulle kunna va lite snabbare.
Utöver det så kan jag bara säga, lär dig förstå/använda det du har innan du köper "bättre".

Tips:
Leta efter tester med FX-8350 och chipset 990FX, samt för övrigt liknande system som ditt fast med bättre grafikkort.
Kör samma testprogram som dem och jämför hur mycket bättre det skulle kunna vara om du bara satte in ett nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

DX12 kommer bara att ge en boost om spelet är begränsat av CPU'n. Titlar där ditt grafikkort sätter begränsning för fps'en kommer inte att skilja sig nämnvärt.

Idag finns väldigt få spel som begränsas av en i5-4690k. Visst kommer det säkert nya titlar som ser möjligheter i att använda de nya möjligheterna i DX12, men jag tror inte att man ska vänta sig något radikalt uppsving av sådana titlar. Det är betydligt mer intressant att klena CPU'er kommer att vara hjälpta av DX12, dvs man kan komma undan med svagare CPU än vad som rekommenderas idag. Det krävs också stöd för DX12 i spelet för att det ska bli skillnad. Idag finns det en beta av ett spel med DX12 stöd.

Den andra delen av DX12 som handlar om nya grafiska funktioner kommer man att dra nytta av oavsett CPU.

Så vad är egentligen rekommendationen utifrån ditt resonemang? Att inte skaffa en i5-4690k för att den är för snabb?

Jag säger inte nej till 4690k, min poäng var bara att Dx12 kan påverka ens val utav CPU. Tror det blev lite missförstånd här då jag anser 4690k är riktigt trevlig och att betala 50% mer för HT är inte lönt för spel enligt mig Var framför allt det att Vishera (8350) kommer se en trevlig förbättring som jag missförstod som att du nekade.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raywin:

Hejsan alla där ute. Tiden då jag bestämt mig för att gå över till Intel ifrån AMD har kommit.
Men bara problemet som kvarstår, då jag inte är så jätte duktigt på komponenter kring datorer så behöver jag eran hjälp/råd.

Min nuvarande setup är följande:
Processor: AMD FX 8350 Eight-Core 4.01GHz
Ram: Kingston PC3-10700 (667MHz) DDR3 4GB x4
Moderkort: ASUSTeK Sabertooth 990FX R2.0
Grafikkort: ASUS R9 290 OC
Nätagg: Crosshair TX750

Är det något mer ni behöver veta om min setup så bara hojta till!

Nu till det verkligen problemet. Jag vill som sagt byta till Intel nu p.g.a diverse skäl. Men vet inte vad för moderkort samt processor jag ska köra med samt minnen. Vill självklart ha något i samma prestanda klass om inte bättre men inte ALLT för himla dyrt. skulle vilja hålla en budget på + - 5.000kr

EDIT: Värt att nämna kan vara att det är avsett för gaming.

Moderkortet och CPU:n kan du nog sälja för runt 1,2k här på marknaden.

Z97-mobos är väldigt prisvärda för tillfället. Webhallen t ex har kampanj på Asus Z97-e för 989 kr . http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/210919-asus_z...

En begagnad 4790k hittar du för runt 2,4k. Nypriset ligger på 3,3k.
4690k är någon tusenlapp billigare.

Låt säga du att tar Z97-e + begagnad 4790k. Då landar du på 3400 kr.
Ram, kylare (vilken?), PSU, och GPU har du redan. Finns t.o.m. utrymme kvar i budgeten för ett till 290.

Själv hade jag nog tagit en sådan: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/224341-intel_.... Bara för nyfikenhets skull...

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för att avbryta eran diskussion angående dx12 osv. Men ville ha hjälp med uppgraderings tips etc. Detta liknar mer något helt annat just nu, tyvärr. (no offence)

Skrivet av Oliver91:

upplever du prestandaproblem idag ihop med r9 290 eller varför ska du uppgradera? för de minsta märkbara hoppet du kan göra är ju i7 6700k + moderkort och 16gb ram liksom och det är inte särskilt billigt!

Nej prestanda problem grafikmässigt tror jag inte att jag har, men kanske kan vara där problemet ligger, men jag menar, köpte detta grafikkort för ca 1 årsedan (Som längst) och för mig lät detta grafikkort ganska bra. Kanske har fel och det visar sig att detta grafikkort är ett b-kort.

Skrivet av Stuffe:

@Raywin: När jag för över 2 år sedan köpte mitt moderkort var jag lite orolig över att jag inte såg ett enda AMD moderkort med PCI-E 3.0. Jag läste runt en del samt kollade på tester m.m. och kom fram till att det fanns mycket bandbred kvar innan 2.0 skulle bli en flaskhals. Du kan köpa ny hårdvara varje år och få "bättre" men det är mer ett "nice to have" än "need to have".

Ditt grafikkort kan va mycket bättre samt att ditt RAM skulle kunna va lite snabbare.
Utöver det så kan jag bara säga, lär dig förstå/använda det du har innan du köper "bättre".

Tips:
Leta efter tester med FX-8350 och chipset 990FX, samt för övrigt liknande system som ditt fast med bättre grafikkort.
Kör samma testprogram som dem och jämför hur mycket bättre det skulle kunna vara om du bara satte in ett nytt grafikkort.

Vadå menar du som jag börjar ana, att mitt grafikkort är ett "b-kort"? Isåfall får jag ångest nu då jag inhandla det relativt nyligen för en ganska så dyr peng. haha

Skrivet av iCannot:

Moderkortet och CPU:n kan du nog sälja för runt 1,2k här på marknaden.

Z97-mobos är väldigt prisvärda för tillfället. Webhallen t ex har kampanj på Asus Z97-e för 989 kr . http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/210919-asus_z...

En begagnad 4790k hittar du för runt 2,4k. Nypriset ligger på 3,3k.
4690k är någon tusenlapp billigare.

Låt säga du att tar Z97-e + begagnad 4790k. Då landar du på 3400 kr.
Ram, kylare (vilken?), PSU, och GPU har du redan. Finns t.o.m. utrymme kvar i budgeten för ett till 290.

Själv hade jag nog tagit en sådan: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/224341-intel_.... Bara för nyfikenhets skull...

Detta låter kanske som ett alternativ, men känns som att det blir snäppet sämre än vad jag har just nu, Vill ju gärna inte lägga pengar på något som kommer sänka min prestanda etc. känns ändå som att i5 6xxxk eller vassare är något att fundera på för min del.

Du undrar vad jag har för CPU kylare just nu, kommer dessvärre inte ihåg vilken sort, men det är en vattenkylning med enkel fläkt ifrån netonnet.