Permalänk
Medlem

Koppla upp till FTP server

Tja!
Jag har en WD My Cloud som jag vill få tillgång till via en dator via FTP-server. Jag har idag Bahnhof som operatör och jag ansökte om publik ip-adress, vilket jag fick.. Men nu är frågan hur jag ska koppla upp mig till min My Cloud.

Dess ip-adress är 192.168.1.228, den kan jag inte skriva in utanför nätverket.. Jag har testat skriva in ftp://min-publika-ip-adress och så kommer det ett fönster där jag ska ange namn och lösenord, jag anger routerns lösenord (det var routerns mac adress & ip-adress jag bad om att få som publik) och sen händer inget mer. Det är bara en vit skärm när jag skriver in lösenordet.

Någon snäll själ som har en aning om hur jag ska göra? Jag öppnade upp port 21 via routerns konfigurationssida, men då är den "länkad" till My Clouds lokala ip-adress, 192.168.1.228, är det korrekt eller är det något annat jag ska göra?

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Inaktiv

Har du provat att ansluta med någon client som hanterar ftp trafik typ filezilla eller andra gratis alternativ, om du får samma problem. Med tanke på att du får upp frågan om anv/lösen så går signalen fram. Du kan behöva öppna upp passiva portar i routern för trafik beroende på hur du har satt upp trafiken i routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon120798:

Har du provat att ansluta med någon client som hanterar ftp trafik typ filezilla eller andra gratis alternativ, om du får samma problem. Med tanke på att du får upp frågan om anv/lösen så går signalen fram. Du kan behöva öppna upp passiva portar i routern för trafik beroende på hur du har satt upp trafiken i routern.

Testade koppla upp mig via Filezilla & VLC (på Ipad/Iphone) och de lyckas koppla upp. Men när jag försöker gå in i mapparna för att se vad osm finns där så får jag ingen tillgång. Kan inte gå in i katalogen på Filezilla & på VLC appen så står den bara och tänker sen står det typ att anslutningen misslyckades.

Permalänk
Inaktiv

@Slapinator:

Har du provat att ändra hur olika objekt ska listas Typ "Stat -L" eller liknande samt öppnat lite passiva portar som den får använda sig utav i routern med

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon120798:

@Mustaf:

Har du provat att ändra hur olika objekt ska listas Typ "Stat -L" eller liknande samt öppnat lite passiva portar som den får använda sig utav i routern med

Det enda jag gjorde var ansluta till ip-adressen med användarnamn & lösenord och skrev in port 21 (i FileZilla).
Den anslöt och jag såg mina mappar, går in i första mappen sen säger den stopp.

Jag har en Asus AC68U där jag fixat "Portvidarebefordran",
Tjänstens namn Portintervall Lokal IP Lokal Port Protokoll
My Cloud 20,21 192.168.1.228 21 TCP

--
Ingen aning vad du menar med hur olika objekt ska listas, enda jag kör på är värdnamnet, användarnamnet, lösenord och port sen anslut

Permalänk
Medlem

Detta är vad som kommer när jag försöker gå in i en av mapparna via FileZilla:

Status: Hämtar kataloglistning för "/Public/Filmer"... Kommando: CWD Filmer Svar: 250 Directory successfully changed. Kommando: PWD Svar: 257 "/Public/Filmer" Kommando: PASV Svar: 227 Entering Passive Mode (155,4,53,122,19,144). Kommando: LIST Svar: 150 Here comes the directory listing. Fel: Anslutningens tidsgräns överstegs efter 20 sekunders inaktivitet Fel: Misslyckades med att hämta kataloglistning Status: Frånkopplad från servern Status: Ansluter till 155.4.53.122:21... Status: Anslutningen etablerad, väntar på välkomstmeddelande... Status: Osäker server, den stöder inte FTP över TLS. Status: Ansluten Status: Hämtar kataloglistning för "/Public/Filmer"...

Så loopar den bara om och om igen sådär.

Permalänk
Skrivet av Slapinator:

Detta är vad som kommer när jag försöker gå in i en av mapparna via FileZilla:

Status: Hämtar kataloglistning för "/Public/Filmer"... Kommando: CWD Filmer Svar: 250 Directory successfully changed. Kommando: PWD Svar: 257 "/Public/Filmer" Kommando: PASV Svar: 227 Entering Passive Mode (155,4,53,122,19,144). Kommando: LIST Svar: 150 Here comes the directory listing. Fel: Anslutningens tidsgräns överstegs efter 20 sekunders inaktivitet Fel: Misslyckades med att hämta kataloglistning Status: Frånkopplad från servern Status: Ansluter till 155.4.53.122:21... Status: Anslutningen etablerad, väntar på välkomstmeddelande... Status: Osäker server, den stöder inte FTP över TLS. Status: Ansluten Status: Hämtar kataloglistning för "/Public/Filmer"...

Så loopar den bara om och om igen sådär.

Hej, hade faktiskt exakt samma problem bara för någon dag sedan då jag konfigurerade min Western Digital EX2 NAS. Det jag kom fram till var att FTP använder sig av många portar och port 21 är typ bara den man loggar in via.

Då jag i vilket fall som helst försökte ansluta till min FTP-server på EX2an genom en SSH-tunnel valde jag att använda en socks-proxy i putty och konfigurerade den i filezilla så att den fick använda vilka portar den behövde. (Då jag först bara hade portforwardat port 21 i putty hände precis det som du beskriver i ditt citerade inlägg.)

Är skillnad också på active och passive port ranges. Löns att googla på dessa. Är inte insatt tillräckligt att börja gå genom vad det betyder.

Här finns några förklaringar..
http://www.mdjnet.dk/router.html

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D