Permalänk

Be Quiet Kraft

Jag köpte ett nytt nätaggregat för ett tag sedan, ett be Quiet 500 W. Jag vet att det inte är särskilt bra men borde jag byta eller är det onödigt att byta?

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Inaktiv

Beror väl på varför du vill byta, För att få ett en högre verkningsgrad/tystare/högre effekt? bara för att byta för bytandes skull lät onödigt om det inte finns någon anledning

Permalänk

@anon120798:

Men är det ett bra nätaggregat jag har?

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem

Kraft serien är något sämre än corsairs CX serie och det handlar då om att båda använder samma skit kondingar men att kraft mäter sämre i testbänk därav är krfat sämre.

Och hur dåligt är då kraft serien?
Ja tittar vi på corsairs CX serie så är det långt ifrån ovanligt att dessa dör väldigt tidigt finns fall där dom dött efter redan 6mån (väldigt få fall dock).
Men när dom kommer upp i 1,5-2års åldern så är det väldigt vanligt att dom börjar att dö.
Utöver detta så är det ingen ovanlighet att när cx agget dör att det tar med sig andra saker i döden som tex cpu/MB/minne/gpu/hd/ssd helelr i vissa fall ALLT i datorn.

Så med tanke på att Kraft är SÄMRE än CX så är min slutsats att dom är dåliga och inget som någon bör köpa och än mindre använda i en dator.
Jag själv hade hellre tagit ett CXagg istället för kraft om jag hade varit absolut tvingad vill säga och jag hade bytt ut det så fort det bara går och under tiden använt datorn väldigt sparsamt.

Sen går det inte att säga med någon som helst säkerhet om hur länge ett skräp agg komer hålla.
Detta för att kondingarna som använts i dessa är av väldigt ojämn kvalitet dvs tar du ett agg på hyllan kan det dö efter 6mån men hade du tagit det som låg till vänster istället och använt det på exakt samma sätt/värme/etc så kan det hålla i 5+år.

Så frågan ska du byta ut det?
Min åsikt är JA!
Din åsikt kan vara en helt annan dock det är ju inte den dyraste burken du har så du kanske vill ta risken (och har råd att i värsta fall handla allt nytt) att kraft agget kommer hålla länge/inte döda nåt annat när det dör (för dör KOMMER det att göra frågan är bara NÄR).
Här har du fyra olika BRA nätagg som kan dra runt din burk (om sig stämmer) även om du klockat en del.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2803294,2445092,2394421,...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

@grizzly666:

AA, tack för svaret. Är evgas g1 serie bra?

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem

G1 är betydligt bättre än kraft.
MEN deras G2 serie är ett par snäpp bättre än G1 och prisskillnaden på 100:- mellan G1 och G2 är betydligt mindre än kvalitets skillnaden är.
Så om du inte lyckats hitta ett G1 för runt 300-500:- mindre än G2 på samma watt så kör på G2.

Har du handlat redan så behöver du inte byta då det är ett ganska bra agg.

En test finns här och denna qoute summerar upp G1 rätt bra (och G1 och NEX***G är samma nätagg).

Citat:

The Bottom Line

The EVGA NEX650G is an example of a "good enough" power supply from a company that may be finding itself a bit out of its depth in this market. Clearly, the NEX650G is "good enough" as it has a good build quality, decent voltage regulation, very good efficiency (though it misses it's 80 Plus claimed efficiency level), very good Transient Load Test results, and good DC output quality but it does get a bit louder than we would expect from such a product today. In sum, it is good enough. Where this unit seems to be from a brand that might be out of its depth is when we get to some of the design choices that serve no real function and the support that comes with this unit in the way of documentation and warranty.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!