Permalänk
Medlem

Haswell vs Skylake? Hjälp

Hej nu är det dags att fixa en speldator igen efter att ha nöjd mig med laptop i ett par år sedan jag sålde min gamla spelrigg.

Syftet är som sagt att spela på den, även emulera så som dolphin etc.

Är då det högre priset värt det med Skylake och varför? Prestandan är ju inte nämnvärt mycket bättre eller har jag fel? Är det något annat speciellt annat än att det är det nyaste som skulle få er att vilja betala det extra?
(Har redan köpt chassi, nätagg, kylare och grafikkort)

Tacksam för svar! Mvh REPTil3

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Hedersmedlem

Funderat på Broadwell? L4-cachen gör att den slår Skylake när det kommer till spel. Skillnaden är dock som du säger inte stor. Tänk även på att alla alternativen använder sig av minne i dual channel så köp hellre RAM-kit på två stickor än fyra.

Permalänk
Medlem

Valet av ram känns inte riktigt rättvist i prisjämförelsen, billigt 1600mhz ddr3 vs dyrt 3000mhz ddr4 blir ju 400-500kr extra.

Personligen skulle jag satsa på antingen ett X99 system, eller skylake. Hade du redan haft ram att nyttja hade annat kunnat varit att föredra.

Ställer mig också frågande till valet av moderkort, har det funktioner du behöver eller är det onödigt dyrt?

https://www.inet.se/produkt/v100540/asus-z97-pro-gamer-intel-...

Tusenlappen billigare.

För att förtydliga, prestandaskillnaden i sig är inte värd 1000kr, använder inte heller gärna framtidssäkerhet som argument då 1151 troligen inte kommer att vara aktuellt vid den tidpunkt du känner ett behov för att uppgradera en 6700k. Men du får lite nyare funktioner, lite bättre prestanda, lite bättre andrahandsvärde, ram:et du köper kommer troligtvis också vara aktuellt vid din nästa uppgradering så bara att flytta över istället för att köpa nytt. X99 över Z97 system säger sig självt, om du kan nyttja de extra kärnorna iaf (vilket du iofs inte kan särskilt väl i spel).

Större prisskillnader är dock svårt att rättfärdiga, förutom Broadwell som Andreaz nämner ovan kan du ju även gå på en Xeon om du vet med dig att du inte ska överklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Funderat på Broadwell? L4-cachen gör att den slår Skylake när det kommer till spel. Skillnaden är dock som du säger inte stor. Tänk även på att alla alternativen använder sig av minne i dual channel så köp hellre RAM-kit på två stickor än fyra.

Jo jag har funderat på den men vet inte om den presterar lika bra till tungdrivna emulatorer likt dolphin?
Läste även att någon här på forumet skrev att man måste ha en haswell processor till att börja med för att uppgradera bios för att den ska bli broadwell-kompatibel, är det sant?

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Valet av ram känns inte riktigt rättvist i prisjämförelsen, billigt 1600mhz ddr3 vs dyrt 3000mhz ddr4 blir ju 400-500kr extra.

Personligen skulle jag satsa på antingen ett X99 system, eller skylake. Hade du redan haft ram att nyttja hade annat kunnat varit att föredra.

Ställer mig också frågande till valet av moderkort, har det funktioner du behöver eller är det onödigt dyrt?

https://www.inet.se/produkt/v100540/asus-z97-pro-gamer-intel-...

Tusenlappen billigare.

För att förtydliga, prestandaskillnaden i sig är inte värd 1000kr, använder inte heller gärna framtidssäkerhet som argument då 1151 troligen inte kommer att vara aktuellt vid den tidpunkt du känner ett behov för att uppgradera en 6700k. Men du får lite nyare funktioner, lite bättre prestanda, lite bättre andrahandsvärde, ram:et du köper kommer troligtvis också vara aktuellt vid din nästa uppgradering så bara att flytta över istället för att köpa nytt. X99 över Z97 system säger sig självt, om du kan nyttja de extra kärnorna iaf (vilket du iofs inte kan särskilt väl i spel).

Större prisskillnader är dock svårt att rättfärdiga, förutom Broadwell som Andreaz nämner ovan kan du ju även gå på en Xeon om du vet med dig att du inte ska överklocka.

Ja jämförelsen av ram var väl kanske inte helt rättvis det kan jag hålla med om.

Valet av moderkort är för att maximus-brädorna känns kvalitativa och stabila för eventuell överklockning.

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av REPTiL3:

Ja jämförelsen av ram var väl kanske inte helt rättvis det kan jag hålla med om.

Valet av moderkort är för att maximus-brädorna känns kvalitativa och stabila för eventuell överklockning.

Moderkortet har väl inte begränsat överklockning alls (inom rimliga gränser iaf) de senaste generationerna. Cpun som avgör (speciellt hos Haswell). Så länge vi snackar om z97/Z170 så betalar man för extra funktioner /utseende /e-penis. Behöver du inte detta? Ta ett för runt 1500kr.

Hade nog också kört skylake så länge du inte har en tight budget å jagar fps/kr. Och om du inte är ute efter stilpoäng så ta billigare minnen, moderkort och evo versionen av ssdn så sparar du 2000kr som du antagligen aldrig kommer märka av i prestanda ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, det blev Skylake endå!

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M