Permalänk
Medlem

Datorn blinkar vitt vid uppstart

Hej hörni, som rubriken lyder så blinkar båda mina skärmar vitt när jag startar datorn och det händer inget mer efter dettaa så jag tvingas att tvångsavsluta datorn. Ibland efter några tvångsavslutningar så startar datorn som normalt. Detta problem har kommit helt slumpmässigt och jag har inte gjort några stora ändringar i datorn. Jag har kollat så datorn inte är full av damm eller att kablar sitter löst etc men inget sådant. Skulle uppskatta alla tips jag kan få. Funderar annars på att lämna in datorn till någon kunnig firma :/
Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 4790k
Processorkylare: Cooler Master CPU Kylare Hyper 212 Evo
Moderkort: MSI Gaming 5
Minne: Corsair Vengeance Low Profile 8GB
Grafikkort: EVGA Gtx 970 SC
Hårddisk: Intel 330 128 GB
Nätaggregat: FSP PowerSupply (PSU) Hyper 700 700W
Övrig kylning: Chassi NZXT Phantom med 3 fläktar.
Övriga komponenter: Internetkort (kommer inte ihåg namn)
Temperaturer: 75 grader på grafikkortet vid stresstest, 45 på cpu vid vanlig laddning, (på ett ungefär)

SKRIK på HJÄLP raderat [mod]
Permalänk
Hedersmedlem

Lista alla delar inklusive nätaggregatet (moderkortsmodell osv). Se den klistrade tråden för tips: http://www.sweclockers.com/forum/trad/578039-kranglar-din-dat...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Leo1234
Prova koppla skärmen till ditt moderkort eller prova flytta grafikkortet till en annan pci-e port, se problemet kvarstår.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Okej, gör det när jag kommer hem!@bärplockaren:

Permalänk
Avstängd

jag skulle först och främst kollat på nätagget innan grafikkortet

Visa signatur

Mobo:ASRock X99M Killer mATX Gaming Processor:Intel i7 5820K@ 4.0Ghz + corsair Hydro H110. Ram:Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2666MHz CL15 VENGEANCE. SSD x2 Raid 0:Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB. GPU:ASUS GeForce GTX 980 HDMI 3xDP 4GB . Nätdel:EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär. Chassi:Corsair Carbide Air 240 Vit.

Permalänk
Medlem

Känner mig jättedryg men det är väl ändå skärmarna som blinkar vitt?

Du skriver att du inte har gjort några stora ändringar i datorn, har du gjort några små och i så fall vilka?

Permalänk
Medlem

jag menade mer att jag typ satt fläktarna på lite högre styrka och mer visuella saker i datorn. @Wip3:

Permalänk
Medlem

Hur menar du med "kolla" nätaggregatet?@Thewild:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leo1234:

jag menade mer att jag typ satt fläktarna på lite högre styrka och mer visuella saker i datorn. @Wip3:

Ok, fläktarna i sig borde ju inte orsaka problemen, men vad menar du med visuella saker?

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem, började igår och jag fick då starta om datorn 5 ggr, idag 4 ggr , börjar bli lite drygt, har funderat på att byta ut min psu, så även jag är intresserad om någon har något tips, dock som jag ser det så är våra datorer inte lika någonstans (min är ganska gammal) förutom Geforce 970, så därför blir jag lite kluven om det verkligen kan vara psun.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 Home
Processor: Intel Core i5 3570k
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort: Asrock B75 PRO
Minne: Corsair Vengeance 2x4 GB
Grafikkort: ASUS Strix Geforce 970 Gtx
Hårddisk: Samsung 850 EVO 128 gb för windows + 1 TB WD för lagring
Nätaggregat: Be Quiet! 430w
Övrig kylning: Chassi Fractal Design Define S med inbyggda fläktar
Övriga komponenter:
Temperaturer: ca 70 grader på grafikkortet när man lirar GTA V och ca 60 på CPU , 40 på cpu vid idle och lite svalare på grafikkortet.

Visa signatur

MSI x470 gaming plus max - Ryzen 5800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Kingston Fury 3200Mhz - Cooler Master 850 v2 - Lian Li Lancool 216.

Permalänk
Medlem

@pehrnow: löst problemet, vet dock inte hur xD, återkommer.

Permalänk
Medlem

Det jag gjorde va att kolla sladden till strömregattet så att den inte glappade samt att dra ur alla former av usb sladdar som satt i datorn.@pehrnow:

Permalänk
Medlem

@pehrnow
@leo1234

Hittat någon lösning? Min dator har också börjat med samma beteende. Känns som att det kom i samband med nya nvidia drivers, fast är inte säker. Vi verkar alla ha gtx 970...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur men helt plötsligt startar datorn som vanligt

Visa signatur

MSI x470 gaming plus max - Ryzen 5800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Kingston Fury 3200Mhz - Cooler Master 850 v2 - Lian Li Lancool 216.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pehrnow:

Jag vet inte hur men helt plötsligt startar datorn som vanligt

Det gör min också emellanåt. Det är ett par gånger i veckan som detta händer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

@lilu: kan ju va som du säger att det e nvidia drivarna, för det verkar hända precis när windows loggan försvinner och det ska ändras till upplösningen för windows, mitt har dock inte återkommit, hände 2 eller 3 dagar i rad bara sen försvann det.

Visa signatur

MSI x470 gaming plus max - Ryzen 5800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Kingston Fury 3200Mhz - Cooler Master 850 v2 - Lian Li Lancool 216.

Permalänk
Medlem

EDIT: Problemet kvarstår

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pehrnow:

Jag vet inte hur men helt plötsligt startar datorn som vanligt

Ditt nätagg ser jag som det som kan ställa till det för dig, för även om ditt grafikkort inte kräver så mycket är det , nätagget alltså, lite för "mesigt"?! Har det ens två PCI-e extraströmkablar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64: jag trodde också det när jag köpte nytt grafikkort och tänkte byta nätagg, men nu har problemet försvunnit helt så jag låter detta sitta tills jag kör en uppgradering av mobo och cpu, jepp det finns faktiskt

Visa signatur

MSI x470 gaming plus max - Ryzen 5800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Kingston Fury 3200Mhz - Cooler Master 850 v2 - Lian Li Lancool 216.

Permalänk
Medlem

Lämnat in datorn nu på en felsökning, uppdaterar när jag får tillbaka den.

Permalänk
Medlem

dem hittade inget fel, kommer troligtvis installera windows 8 igen istället för windows 10

Permalänk

Händer mig ibland vid uppstart med! Jag kan se "pekarn" och röra runt den, men skärmen blinkar vitt/svart. Händer ibland och inte ofta alls. Har en helt ny dator som monterades ihop för typ 4v sen. Komponenterna är:
Intel 4690k
Gigabyte z97p
600w nätagg
asus strix gtx970
vengeance 16gb ram
samsung 850 500gb ssd
win10

övrigt:
evo 212 proc.fläkt
Acer Predator 24" 144hz skärm

chassi: antec gx500 med 3 fläktar

Löser problemet tillfälligt genom att tvångsstänga av datorn och switcha av strömmen bakpå chassit i några sek, sedan starta. Då funkar den klockrent igen. Tills någon random gång. Min teori är att den gjort det när datorn varit avstängd länge (typ över natten och över dagen), men är inget jag tänkt på. Hänt mellan 3-5 gånger på dessa 4 veckor.