Permalänk
Medlem

Alt tab ändring...

Hej!

Fick precis Windows 10 till min jobbdator. När jag växlar program har det ändrats från Windows 7, nu kan jag inte alt-tab när jag vill växla mellan den senaste använda utan ibland måste jag trycka en gång(alt-tab) och nästa gång två för att kunna växla till programmet jag var på innan. Blir rätt irriterande eftersom jag växlar ofta.

Gäller tydligen när jag har två stycken av samma program uppe, som tex två excel filer och vill byta från excel till ett annat program så fastnar den, så var det inte innan.

Går det på något sätt ställa tillbaka så man bara behöver trycka en gång varje gång jag vill byta till programmet jag var i innan?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

För mig fungerar det som det "ska" d.v.s senast öppna fönster kommer först när jag alt-tab.
Inte gjort några ändringar.

edit:
alt-tab fungerar väl inte under samma program, d.v.s flikar i Chrome eller två excel-blad i Excel?
Inget jag forskat i, då den funktionen inte är något jag behöver.

Permalänk
Medlem

För mig funkar det som förut, förutom en sak som är skitirriterande; När man spelar ett spel i fullscreeen och vill tabba till skrivbordet, då går inte det om man inte har ett annat program körandes typ.

Skrivet av Falcon:

edit:
alt-tab fungerar väl inte under samma program, d.v.s flikar i Chrome eller två excel-blad i Excel?
Inget jag forskat i, då den funktionen inte är något jag behöver.

Nä, det går inte. Då måste man använda programets inbyggda funktion om sådan finns. Ex. i Google chrome byter man mellan flikar med ctrl+numpad ex. ctrl+1 för första fliken och ctrl+2 för andra osv.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xcluzive:

För mig funkar det som förut, förutom en sak som är skitirriterande; När man spelar ett spel i fullscreeen och vill tabba till skrivbordet, då går inte det om man inte har ett annat program körandes typ.

Nä, det går inte. Då måste man använda programets inbyggda funktion om sådan finns. Ex. i Google chrome byter man mellan flikar med ctrl+numpad ex. ctrl+1 för första fliken och ctrl+2 för andra osv.

eller ctrl + tab

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

eller ctrl + tab

Man lär sig nåt nytt dagligen. Tackar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Man lär sig nåt nytt dagligen. Tackar.

ingen fara. Tänk på att knapp + shift + tab går baklänges genom samma lista

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

För mig fungerar det som det "ska" d.v.s senast öppna fönster kommer först när jag alt-tab.
Inte gjort några ändringar.

edit:
alt-tab fungerar väl inte under samma program, d.v.s flikar i Chrome eller två excel-blad i Excel?
Inget jag forskat i, då den funktionen inte är något jag behöver.

Felet är just när jag har uppe två excel och chrome och jag ska växla emellan. Jag hade inga problem i windows 7 att växla emellan, men nu så måste jag dubbeltabba när jag har två excel, jag vill ju bara växla mellan de 2 senast använda programmen och inte behöva tabba två gånger bara för jag har uppe två excelprogram.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S