Använda router för WIFI och väggutag för ethernet?

Permalänk

Använda router för WIFI och väggutag för ethernet?

Hejsan Sweclockers.
Jag flyttade precis in i min studentlägenhet och har nu plötsligt 1Gbit internet. Kablarna jag tog med hemifrån verkar dock inte stödja detta då jag bara får ut 96mbit/s. Det finns inte heller något trådlöst internet så jag måste köpa en router.

I väggen sitter det två ethernet-uttag som man kan koppla kablar i. Då jag inte behöver särskilt fort trådlöst internet tänkte jag att jag kopplar in en riktigt rutten router i den ena och drar stationära datorns ethernet rakt in i den andra, för att inte routern ska sakta ner mitt trådburna internet. Fungerar detta?

Sedan tänkte jag skaffa en kabel som stödjer 1gbit, är det en sån här som efterfrågas då?
https://www.netonnet.se/art/dator/kopplaanslut/natverk/Anders...

Tacksam för hjälp

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

AFB i Lund eller? Jag tror att båda uttagen fungerar, men om du vill ha alla datorer brandväggsskyddade och på ett och samma lokala nät (rekommenderas) måste allting sitta bakom en enda router. Den routern måste då klara gigabit-throughput om du vill ha det i en av datorerna. För WiFi i trångbyggda studentboenden rekommenderar jag starkt att du kikar på routrar med 5 GHz (om dina enheter klarar det) då det oftast är riktigt trångt i 2,4 GHz-bandet.

Här har du en rätt billig TP-Link-router som klarar över 900 MBit/s throughput och stödjer både 2,4 GHz och 5 GHz WiFi.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2552826

Permalänk
Skrivet av dagbro:

AFB i Lund eller? Jag tror att båda uttagen fungerar, men om du vill ha alla datorer brandväggsskyddade och på ett och samma lokala nät (rekommenderas) måste allting sitta bakom en enda router. Den routern måste då klara gigabit-throughput om du vill ha det i en av datorerna. För WiFi i trångbyggda studentboenden rekommenderar jag starkt att du kikar på routrar med 5 GHz (om dina enheter klarar det) då det oftast är riktigt trångt i 2,4 GHz-bandet.

Här har du en rätt billig TP-Link-router som klarar över 900 MBit/s throughput och stödjer både 2,4 GHz och 5 GHz WiFi.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2552826

Hej!

AFB i Lund är bull's eye. Det låter klokt som du säger och jag borde väl köra datorn genom en router ändå. För tillfället sitter jag med ett presentkort på netonnet som jag önskar förbruka. Jag hittade den här routern:
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/d-link-go-rt-ac750/...

Den verkar ha 5GHz (inte riktigt koll på vad det är) och en hastighet som går upp till 750mb/s, vilket definitivt räcker gott för mig. Är det något du tror skulle kunna funka? Har du några tankar kring en kabel som klarar 1gbit också, funkar den jag kollade på?

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Hej!

AFB i Lund är bull's eye. Det låter klokt som du säger och jag borde väl köra datorn genom en router ändå. För tillfället sitter jag med ett presentkort på netonnet som jag önskar förbruka. Jag hittade den här routern:
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/d-link-go-rt-ac750/...

Den verkar ha 5GHz (inte riktigt koll på vad det är) och en hastighet som går upp till 750mb/s, vilket definitivt räcker gott för mig. Är det något du tror skulle kunna funka? Har du några tankar kring en kabel som klarar 1gbit också, funkar den jag kollade på?

Det är säkert en prisvärd router men den har bara 100M portar. Men om jag vore en fattig student skulle jag fundera både en och två gånger om man verkligen behöver 1Gbit/s, man klarar det mesta med 100Mbit/s. Och en router som klarar 1Gbit/s WAN-LAN har en helt annan prisbild än den du länkade till.

När det gäller kabel så funkar den du länkade till men det funkar även med en billigare Cat5e
https://www.netonnet.se/art/koppla-och-anslut/natverk/natverk...

Permalänk
Skrivet av madtop:

Det är säkert en prisvärd router men den har bara 100M portar. Men om jag vore en fattig student skulle jag fundera både en och två gånger om man verkligen behöver 1Gbit/s, man klarar det mesta med 100Mbit/s. Och en router som klarar 1Gbit/s WAN-LAN har en helt annan prisbild än den du länkade till.
När det gäller kabel så funkar den du länkade till men det funkar även med en billigare Cat5e
https://www.netonnet.se/art/koppla-och-anslut/natverk/natverk...

Egentligen så har du nog rätt, jag behöver inte direkt 1000mbit till något, 100 räcker långt. Tänkte mest om man kunde slå två flugor i en smäll när man köpte routern, men antar att man inte riktigt kan lägga 300-400:- och förvänta sig något på den nivån.
Har den bara 100Mbit portar så antar jag att jag lika gärna kan byta ner mig till något 100-200:- billigare?

Cat kabeln du länkade är ju bara billigare för att den är kortare, right? Jag behöver en 5 meters. Och om routern inte ger ut mer än 100Mbit så kan jag väl nästan lika gärna behålla min gamla kabel?

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Egentligen så har du nog rätt, jag behöver inte direkt 1000mbit till något, 100 räcker långt. Tänkte mest om man kunde slå två flugor i en smäll när man köpte routern, men antar att man inte riktigt kan lägga 300-400:- och förvänta sig något på den nivån.
Har den bara 100Mbit portar så antar jag att jag lika gärna kan byta ner mig till något 100-200:- billigare?

Cat kabeln du länkade är ju bara billigare för att den är kortare, right? Jag behöver en 5 meters. Och om routern inte ger ut mer än 100Mbit så kan jag väl nästan lika gärna behålla min gamla kabel?

Fördelen med routern du länkade till är att den stödjer 5GHz vilket är en stor fördel i små rum och med en korridor fylld av 2.4-Wifi. 2.4-bandet är många gånger så trångt så att du troligtvis kommer att få dålig bandbredd över wifi.

När det gäller kabel så var min poäng att för 1G räcker det med en cat5e som är billigare än en cat6, sedan blev det möjligen fel längd jag länkade till. Och ja, om du nöjer dig med 100M så funkar din gamla kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Fördelen med routern du länkade till är att den stödjer 5GHz vilket är en stor fördel i små rum och med en korridor fylld av 2.4-Wifi. 2.4-bandet är många gånger så trångt så att du troligtvis kommer att få dålig bandbredd över wifi.

Detta kan jag bara bekräfta - ibland kan jag få bandbreddsproblem på 2,4-wifi när jag t.ex. strömmar hd-video, trots att täckningen visar full signal och hundratals megabit. Växlar jag till 5 GHz-nätet får jag ofta färre "staplar" i täckning men allt går ändå sjukt mycket bättre.

Permalänk
Skrivet av madtop:
Skrivet av dagbro:

Jag köpte routern från NetonNet och nu märkte jag att den vill kopplas in i ett modem. Jag har inget modem, trodde bara man kopplade routern rakt in i ethernet jacket i väggen dit jag tidigare kopplat min dator... Måste man köpa ett modem också?

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk

Jag ropade fel för tidigt, det var bara uttaget i väggen som inte fungerade. Jag testade med det andra, som jag tidigare haft datorn kopplad till och då funkade routern utmärkt, allt verkar bra och jag får 96mbit/s av mitt 1gbit/s internet, pga sladden.
Trådlöst får jag 89 mbit/s, fattar inte riktigt det däremot men det gör inget

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ghandpivot:

Jag ropade fel för tidigt, det var bara uttaget i väggen som inte fungerade. Jag testade med det andra, som jag tidigare haft datorn kopplad till och då funkade routern utmärkt, allt verkar bra och jag får 96mbit/s av mitt 1gbit/s internet, pga sladden.
Trådlöst får jag 89 mbit/s, fattar inte riktigt det däremot men det gör inget

Din kabel måste vara trasig eller så har du bara 100Mbit (kanske ett hastighetslåst nätverkskort ?) för även en cat 5 kabel klarar Gbit i praktiken om den inte måste vara 100m lång, 5e däremot ska klara Gbit över 100m.
Man bör alltid välja en router med Gbitportar eftersom det är switchdelen som sätter prestandan i lanet och man är oerhört dumsnål om man köper nya prylar som bara klarar 100Mbit.
Sedan om det inte klarar att routa Gbit är en annan sak men det påverkar inte lanet, du bör dessutom försöka undvika 2,4GHz wifi så gått det går, speciellt i ett studentboende.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

då funkade routern utmärkt, allt verkar bra och jag får 96mbit/s av mitt 1gbit/s internet, pga sladden.

Inte på grund av sladden utan grund av routern.

Som jag tidigare sa så stödjer den routern bara 100Mbps.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Din kabel måste vara trasig eller så har du bara 100Mbit (kanske ett hastighetslåst nätverkskort ?) för även en cat 5 kabel klarar Gbit i praktiken om den inte måste vara 100m lång, 5e däremot ska klara Gbit över 100m.
Man bör alltid välja en router med Gbitportar eftersom det är switchdelen som sätter prestandan i lanet och man är oerhört dumsnål om man köper nya prylar som bara klarar 100Mbit.
Sedan om det inte klarar att routa Gbit är en annan sak men det påverkar inte lanet, du bör dessutom försöka undvika 2,4GHz wifi så gått det går, speciellt i ett studentboende.

Skrivet av madtop:

Inte på grund av sladden utan grund av routern.

Som jag tidigare sa så stödjer den routern bara 100Mbps.

Jag har inte en Cat-5 kabel, tänkte köpa en sådan men sitter fortfarande på min gamla eftersom jag egentligen inte behöver ngn hastighet över 100 mbit. Att routern bara har 100 mbit portar borde väl dock inte hindra mig från att nå högre trådlöst?
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/d-link-go-rt-ac750/...
Står ju upp till 750 mbit/s

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Jag har inte en Cat-5 kabel, tänkte köpa en sådan men sitter fortfarande på min gamla eftersom jag egentligen inte behöver ngn hastighet över 100 mbit. Att routern bara har 100 mbit portar borde väl dock inte hindra mig från att nå högre trådlöst?
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/d-link-go-rt-ac750/...
Står ju upp till 750 mbit/s

Din router har bara portar som klarar 100M - och det gäller även WAN-porten.
1 x 10/100 WAN-port för anslutning till Internet

Det är routern och inte sladden som är flaskhalsen.