Laptop skolarbeten, film och ev. spel

Permalänk
Medlem

Laptop skolarbeten, film och ev. spel

Ännu en hjälp-mig-köpa-laptop tråd. Som rubriken lyder vill jag införskaffa mig en laptop för ovanstående användningsområde. Det viktigaste för mig är att den har SSD, bra skärm, IPS panel föredras för betraktningsvinklar. Då även frugan kommer att använda den är det av betydande betydelse att den är snygg. Spelande går i andra hand och är således av underordnad betydelse. Har en stationär jag använder för spelande, denna är bara till för spelande om/när jag är på resande fot. Blir prislappen för hög kan jag helt enkelt strunta i spelandet.

Har ingen direkt budget. Billigast möjliga som uppfyller kraven. Ge gärna förslag, kan ev. vänta ett par veckor på skylake men inte mer än så.

tack på förhand

edit. Minst fullHD

Permalänk
Medlem

Asus rekonditionerad

Vad sägs om denna:

http://www.elgreen.se/sv/rekonditionerade-asus/asus-pris-fran... ?

Skickat från en mobil så vet ej hur man hyperlänkar. Datorn är rekonditionerad men ny från fabrik. Står på hemsidan vad det innebär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@µiCro: har kikat på hemsidan och läst på om deras koncept. Har aldrig hört talas om dem tidigare. Men med 6 månaders garanti borde det vara en säker deal. Kollade på burken du länkade till och försökte söka på samma modell på prisjakt, varav el green är enda försäljaren. Är det en utgången modell? Är det billigare än motsvarande modell från andra återförsäljare?

Permalänk

Om du vill köpa ny är det här nog den bästa datorn sett till prestanda per krona http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3019464
Lite svagare processor annars väldigt lik sett till specifikationer.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruJ:

@µiCro: har kikat på hemsidan och läst på om deras koncept. Har aldrig hört talas om dem tidigare. Men med 6 månaders garanti borde det vara en säker deal. Kollade på burken du länkade till och försökte söka på samma modell på prisjakt, varav el green är enda försäljaren. Är det en utgången modell? Är det billigare än motsvarande modell från andra återförsäljare?

Vissa återförsäljare är ensamma om att ta in vissa modeller från leverantörer, köpte t.ex. själv en 2014-års modell receiver förra året som bara återfanns hos Dustin.

Asus-modellen i fråga har något år på nacken. Lenovon som nämndes ovanför är billigare och har längre garanti men en något sämre processor (du kommer sannolikt inte märka någon skillnad, steget mellan i5 till i7 är mindre än steget mellan i3 och i5).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror serien zenbook är serien som gäller beträffande estetiken. Tror tom. Den får godkänt av frugan. Vilken ny zenbook motsvarar den tidigare länken i tråden? Hur stor skillnad är det med den gpun jämfört med integrerad grafik från en i5 resp i7a?

Permalänk

@kruJ:

Vet inte vilken laptop den representerar idag, men den var onekligen populär när den kom förra året.

Sweclockers tråd Zenbook

Hjälpte min syster att hitta en lika dan zenbook (tror jag) för ungefär ett halvår sen när Dustin hade den på fyndhörnan. Hon är otroligt nöjd (trots att hon var fast inställd på Macbook Air).

EDIT: De ha samma integrerade grafikkrets. i5-4210U och i74500U

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem

@E.Erlandsson:
tack för all hjälp. Skrev kanske lite otydligt dock. Min undran var om det är någon prestandaskillnad och isåfall stor eller liten mellan en integrerad grafikkrets och t.ex. GeForce GT 840M som många zenbookar verkar ha? Är relativt påläst inom stationära datorer men har aldrig varit intresserad av bärbara. Verkar som att många bärbara har intelprocessorer med beteckning M istället för i. m5 och m7 etc. prestandaskillnad där? m-modellerna mindre effektkrävande?

Permalänk
Skrivet av kruJ:

@E.Erlandsson:
tack för all hjälp. Skrev kanske lite otydligt dock. Min undran var om det är någon prestandaskillnad och isåfall stor eller liten mellan en integrerad grafikkrets och t.ex. GeForce GT 840M som många zenbookar verkar ha? Är relativt påläst inom stationära datorer men har aldrig varit intresserad av bärbara. Verkar som att många bärbara har intelprocessorer med beteckning M istället för i. m5 och m7 etc. prestandaskillnad där? m-modellerna mindre effektkrävande?

Jaha. Det är markant skillnad.

Intels M-processorer är deras motsvarighet till äpplets passivt kylda Macbook. Plus deras "2-i-1" lösning som jag antar är "platta-i-laptop"

Fördelar:
Lägre TDP = mindre energiförbrukning = längre batteritid
Passiv kylning = inget oljud
Tunnare och lättare laptops
Snabbare rendering och nästan dubbelt så bra grafikkrets

Nackdelar:
Långsammare än i-modellen, snabbare än atom
Dyrare

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem

Tänkte tillägga att det blev zenbooken som det länkades till tidigare i tråden och än så länge är jag väldigt nöjd! Har inte provat att spela någonting än dock.

Speltips som datorn orkar med? Misstänker att mgs och w3 är för tunga?

Permalänk
Skrivet av kruJ:

Tänkte tillägga att det blev zenbooken som det länkades till tidigare i tråden och än så länge är jag väldigt nöjd! Har inte provat att spela någonting än dock.

Speltips som datorn orkar med? Misstänker att mgs och w3 är för tunga?

Kul!

Inte för tunga för att spelas, men troligtvis för tunga för att upplevas på ett värdigt sätt

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk