Permalänk
Medlem

Begränsad internet åtkomst

Mitt första inlägg här och kan inte riktigt hitta en tråd som kan appliceras på mitt problem. Jag kommer som sagt inte ut på nätet och trodde då det var min operatör. Ringde Alltele men inga fel från deras sida, inte heller på stadsnätet då jag är kopplad i väggen med fiber. Testade med min flickväns laptop och inga problem att komma ut på nätet, så det är bara min laptop som inte vill. Har testat googles DNS utan någon lycka. När jag kör ipconfig /all så får min dator under "Connection specific dns suffix: serverado.se" plus att min IP adress börjar på 10 vilket alltele tyckte var konstigt för det borde leda mig till en portal. När jag kör ipconfig på flickvännens dator är "Connection specific dns suffix" helt tomt och den datorn blir tilldelad en riktig ip adress. Så jag undrar om det är hårdvarufel eller om det är något i datorn som muppar sig?. Då jag ligger i väg och jobbar så har jag tillgång till trådlöst och det funkar utan problem. Mitt nät här hemma funkade till min laptop för två veckor sedan, sen när jag kom hem förra helgen så ville det inte fungera längre. Mailade serverado och dom tyckte det var märkligt för dom levererar bara ip-tv. Dom trodde jag hade kopplat fel men som sagt så funkar det på min flickväns dator. Någon som vet vad detta kan vara? virus kanske? Har uppdaterat drivrutiner/avinstallerat nätverkskortet, prövat felsäkert läge. Min nästa tanke är att blåsa datorn o köra ny installation, men vill helst göra det som en sista utväg.

Tack på förhand!

Permalänk

Är det med kabel kopplad direkt till mediakonverteraren som det inte fungerar eller är det trådlöst via någon router/accesspunkt som avses?

Permalänk
Medlem

Jag tror det är till en mediakonverter som sitter i ett skåp ovanför dörren. Jag begriper bara inte hur andra enheter i nätverket har nät men inte min dator. Har en switch och delar uppkopplingen, har prövat att slopa switchen och direkt i vägguttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipaxon:

Jag tror det är till en mediakonverter som sitter i ett skåp ovanför dörren. Jag begriper bara inte hur andra enheter i nätverket har nät men inte min dator. Har en switch och delar uppkopplingen, har prövat att slopa switchen och direkt i vägguttaget.

Du har alltså ingen router? I så fall har du ju inget eget lokalt nät med lokala IP-nummer utan är helt beroende av IP-adresser från leverantören, ofta får man bara ett IP.
Eller är det routerfunktionalitet i mediakonvertern?.

Exakt vad för switch och mediakonverter är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Du har alltså ingen router? I så fall har du ju inget eget lokalt nät med lokala IP-nummer utan är helt beroende av IP-adresser från leverantören, ofta får man bara ett IP.
Eller är det routerfunktionalitet i mediakonvertern?.

Exakt vad för switch och mediakonverter är det?

Nej jag har ingen router. Det sitter en switch i skåpet som jag fick byta ut för ett tag sen för jag trodde det va den som var trasig. Ovanpå det så har jag en switch som är kopplad till väggen. Jag tror man bara får ett ip. Kan vara så att mediakonvertern funkar som router, men det är inget jag kan konfigurera. WT-8110 heter mediakonvertern, switchen är en TP link 5 ports switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipaxon:

Nej jag har ingen router. Det sitter en switch i skåpet som jag fick byta ut för ett tag sen för jag trodde det va den som var trasig. Ovanpå det så har jag en switch som är kopplad till väggen. Jag tror man bara får ett ip. Kan vara så att mediakonvertern funkar som router, men det är inget jag kan konfigurera. WT-8110 heter mediakonvertern, switchen är en TP link 5 ports switch

Kan ju vara så enkelt som att det är MAC-lås som spökar, dvs ditt IP är låst till din flickväns dator och du har inte väntat tillräckligt länge men din dator inkopplad och påslagen för att det ska släppa.

Generellt sett bör man ha en router hemma, då får man bra intrångsskydd, wifi och ett lokalt nätverk utan problem med IP-tilldelning. Men jag kan ju inte garantera att det löser problemet du har just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Kan ju vara så enkelt som att det är MAC-lås som spökar, dvs ditt IP är låst till din flickväns dator och du har inte väntat tillräckligt länge men din dator inkopplad och påslagen för att det ska släppa.

Generellt sett bör man ha en router hemma, då får man bra intrångsskydd, wifi och ett lokalt nätverk utan problem med IP-tilldelning. Men jag kan ju inte garantera att det löser problemet du har just nu.

Jag löste problemet genom att jag köpte en router med wifi. Väl hemma testade jag koppla TP sladden via routern och datorn. Funkar helt utmärkt nu och det var inte hårdvarufel som jag trodde. Så det kan mycket väl ha varit som så att den hade låst sig på en ip. Nu när jag kör ipconfig så har jag inget dns specifikt suffix heller. Kan inte ha varit min switch det är fel på då jag testat o koppla mig direkt i väggen. Tack för svaren iallafall, hade nog köpt en router ändå efter att ha läst ditt svar.