Windows 10 126 GB MacBook

Permalänk
Medlem

Windows 10 126 GB MacBook

Hallå där,

Kan jag köra Windows 10 på en 126 GB Macbook Pro Retina (instegsmodellen 2015)?. Har nu cirka 90 gb ledigt på hårddisken.

Permalänk
Medlem

Ja, varför skulle du inte kunna det?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Ja, varför skulle du inte kunna det?

Snubben på elgiganten sa att det är för snålt med diskutrymme

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Snubben på elgiganten sa att det är för snålt med diskutrymme

Snubben på elgiganten har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlexGear:

Snubben på elgiganten har fel.

Gött:) Nu till steg 2. Hur installerar jag windows? finns det ett sätt att göra det gratis på för att se om det är funkar bra osv eller måste jag köpa en licens?

Ska tillägga att jag sitter vid min allra först Mac. Helt novis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DjuDju:

Gött:) Nu till steg 2. Hur installerar jag windows? finns det ett sätt att göra det gratis på för att se om det är funkar bra osv eller måste jag köpa en licens?

Ska tillägga att jag sitter vid min allra först Mac. Helt novis.

Här får du svar

https://support.apple.com/en-us/HT204990

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Men det verkar som att jag måste köpa windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DjuDju:

Tack för hjälpen. Men det verkar som att jag måste köpa windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle du inte behöva köpa windows?

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Snubben på elgiganten sa att det är för snålt med diskutrymme

http://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-specificati...

Permalänk
Medlem

Brukar alltid gå att installera och köra "Trial" på 30 dagar eller vad det är. Så om man hoppar över cd-nyckeln så burkar denna trial gå igång.

Nu vet jag inte hur det är längre men så har det varit på tidigare windowsversioner.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Tack för hjälpen. Men det verkar som att jag måste köpa windows?

Beroende på hur mycket du ska använda Windows, så kan du även köra Windows 10 gratis som Insider Preview:
https://insider.windows.com/
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Körde det på min iMac 21.5" (Mid 2010) utan större problem fram tills att jag installerade den skarpa versionen. Se bara till att köra backup på viktiga filer

Ang. hårddisken, så tar en Windows-installation ca 20GB (Windows-katalogen + kringliggande filer) och går lätt att köra på en 60GB partition (Bootcamp vill antagligen splitta hårddisken).

Använder själv bara 20GB av hårddisken totalt på min optimerade Windows 8.1-installation här. Då har jag även installerat LibreOffice, Paint.net och ett par andra program.

Permalänk
Avstängd

Att hänvisa till Microsofts sida hur mycket diskutrymme det kräver för att installera det hjälper inte ifall TS ska installera det på en MacBook med BootCamp då det är andra siffror då, MEN snubben på Elgiganten har fortfarande fel då du minst behöver 10GB ledigt för att installera 64bit Windows 10 på MacBook

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Att hänvisa till Microsofts sida hur mycket diskutrymme det kräver för att installera det hjälper inte ifall TS ska installera det på en MacBook med BootCamp då det är andra siffror då, MEN snubben på Elgiganten har fortfarande fel då du minst behöver 10GB ledigt för att installera 64bit Windows 10 på MacBook

Det lät som han aldrig installerat Windows förut. Det är liknande lagringskrav och han behöver skapa en NTFS-partition via boot camp, det är ju bara Windows + drivrutiner vi pratar om som minimum. Det bör framgå att en 128GB disk räcker fint till både OS X och Windows samt en hel del program.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §7*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Mycket bra kommentarer. Håller på och ska installera windows 10 på datorn just nu med hjälp av bootcamp. Anledningen är att jag är intresserad av att köra ett par program som inte finns till OSX. Jag kommer därför enbart att köra windows ett fåtal ggr. Men snart är det dags för mig att bestämma hur jag partionera diskarna. Tror ni att 30 gb räcker för windows 10? Mer/Mindre?

Permalänk
Medlem

Jag har kört med 30 gb till Windows 7 på macbook, men om man börjar jobba det minsta med systemet seriöst så vill man ha mer utrymme.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Mycket bra kommentarer. Håller på och ska installera windows 10 på datorn just nu med hjälp av bootcamp. Anledningen är att jag är intresserad av att köra ett par program som inte finns till OSX. Jag kommer därför enbart att köra windows ett fåtal ggr. Men snart är det dags för mig att bestämma hur jag partionera diskarna. Tror ni att 30 gb räcker för windows 10? Mer/Mindre?

Mer om du ska köra lite programsviter där. Ska du köra Windows på burken och använda det i huvudsak skulle jag säga att du bör ha runt hälften av disken för Windows minst. Du vet väl vad dina program har för lagringskrav?

Med Parallels eller VMware Fusion så kan du köra din bootcamp-partition som virtuell maskin, och köra dina Windowsprogram från OS X. Värt att tänka på och överväga köpa om det bara är enstaka program du ska köra ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Mer om du ska köra lite programsviter där. Ska du köra Windows på burken och använda det i huvudsak skulle jag säga att du bör ha runt hälften av disken för Windows minst. Du vet väl vad dina program har för lagringskrav?

Med Parallels eller VMware Fusion så kan du köra din bootcamp-partition som virtuell maskin, och köra dina Windowsprogram från OS X. Värt att tänka på och överväga köpa om det bara är enstaka program du ska köra ibland.

Hur funkar det att köra med Parallels och VMware? Smidigt? Laggigt? Visste inte att det alternativet fanns....

Permalänk
Medlem

Kör via parallels nu:)