Permalänk
Medlem

Byta ut Antec P183 v1?

För en väldans massa år sedan (6?) köpte jag ett Antec P183 till mitt första datorbygge. Har använt det sedan dess och varit nöjd, men nu går jag i datorköpartankar och undrar om det inte är dags att köpa en lite mindre, nyare låda. Vill helst inte lägga mer än ca 1-1.5k i nuläget; får jag ett bättre chassi för de pengarna eller är det lika bra att behålla det jag har?

Chassit kan som sagt gärna vara lite mindre än P183 men det ska vara enkelt att bygga i, stilrent, relativt tyst och gärna komma med schyssta fläktar som duger att använda ett tag. Dessutom måste det ha bra, löstagbara dammfilter så att inte insidan av datorn täcks av arton kilo hundhår...

Tacksam för tips och råd!

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte skaffar ett monstergrafikkort så behöver du inte byta. Ett mycket välbyggt chassi. Jag har 4st nu (skaffat fler ) och de har bl a mycket högre kvalitet på silikongummifötterna och bussningarna till HD än något annat chassi jag har vilket gör det väldigt tyst. Man kan nästa sätta vilka HD som helst i utan att de hörs.

Enda nackdelen jag ser är att grafikkortskylningen inte är den bästa men upp till GTX970-klassen borde fungera bra.

Edit: Förresten tror jag att alla mina är urpsrungsversionen P180, men de är väl i princip lika förutom ingångar fram och några utseendeskillnader i fronten?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jorå, du borde kunna få tag i mindre, lättare chassin som är enklare att bygga i och som har bättre ventilation...

Men som Multiman är inne på, så har fortfarande P183 fördelar.. Chassit är rätt bra på att vara ljud och vibrationsdämpande. Om du använder surriga/vibrerande mekaniska hårddiskar eller har andra högljudda komponenter så finns det risk för att du gör ett nerköp om du byter.

Det vore intressant att veta vad du har för prylar och vilka krav du har på vad du vill stoppa in i burken.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Jag har väl ingen större anledning att slänga ut chassit förutom att det är så sjukt stort (svär som en sjöman varje gång jag måste flytta på det) och jag har haft det så länge. Om man får ett markant bättre chassi för pengarna byter jag gärna ut det, men om det fortfarande är en schysst låda så lägger jag ju hellre slantarna på något roligare. Det var måååånga som hade P180-liknande lådor på förra studion jag jobbade på så det måste ju vara bra grejer

Har inte bestämt de nya delarna i detalj men jag använder datorn till webb-/grafikuppdrag (Illustrator, InDesign, tusen tabbar i Chrome etc) och spelutveckling (Unity, Photoshop, Maya). Nu pratar vi iOS-spel och inte AAA så jag behöver ju inte världens värstingbygge, men det blir nog en Skylake-processor, grafikkort i 3-4000-kronorsklassen (GTX 970 kanske?) och 16/32 GB RAM. Kör en SSD men har även ett gäng äldre hårddiskar. Har ingen vattenkylning. Det känns som att om man ska byta chassi så ska man göra det när man byter ut allt annat, frågan är ju bara om det är värt pengarna.

Passar förresten på att fråga när jag ändå är igång i det här forumet: jag har ett Corsair HX 750W som visserligen också är gammalt som gatan, men det borde väl kunna rulla ett par år till...? Klarar det av min planerade uppgradering? Tack igen!

Permalänk
Medlem

Gamla Chassit och nätagget klarar av komponenterna du radar upp utan problem såvitt jag kan se.

Men som counterpoint:

Nätagget lever ju inte hur länge som helst. Förr eller senare så bör det ju pensioneras.

Och på något vis så känns ju en ny burk mer som en helt ny dator på riktigt när man även byter låda

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Gamla Chassit och nätagget klarar av komponenterna du radar upp utan problem såvitt jag kan se.

Men som counterpoint:

Nätagget lever ju inte hur länge som helst. Förr eller senare så bör det ju pensioneras.

Och på något vis så känns ju en ny burk mer som en helt ny dator på riktigt när man även byter låda

Blargh, tyvärr har du ju rätt... Vill ju inte att nätagget exploderar om ett par månader och steker mina fina uppgraderingsdelar, och när jag tänker efter är ljudingångarna i fronten på gamla chassit lite lustiga ibland. Så det vore ju bra att köpa helt nytt. Åååh min stackars plånbok ToT

Jag sliter mitt hår i den här köprådstråden, om du har lust får du hemskt gärna slänga ett öga på senaste kundvagnen! Det lutar åt ett Fractal R5 (liiiite stort kanske, men verkar riktigt bra) och Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kittin:

Blargh, tyvärr har du ju rätt... Vill ju inte att nätagget exploderar om ett par månader och steker mina fina uppgraderingsdelar, och när jag tänker efter är ljudingångarna i fronten på gamla chassit lite lustiga ibland. Så det vore ju bra att köpa helt nytt. Åååh min stackars plånbok ToT

Jo, och så får du ju USB3 utgångar i fronten med modernt chassi också tex

Jag sliter mitt hår i den här köprådstråden, om du har lust får du hemskt gärna slänga ett öga på senaste kundvagnen! Det lutar åt ett Fractal R5 (liiiite stort kanske, men verkar riktigt bra) och Supernova G2 750W
[/quote]
Supernova G2 750 är ju delvis överkurs effektmässigt, men om du får tag på det för rätt pris så är det värt det.

Om storleken är viktig och du kan tänka dig trimma ner till bara någon enstaka hyfsat modern hårddisk så tycker jag NZXT s340 är en riktigt stilren och kompakt låda som kanske är tänkvärd? Inte världens bästa ventilation eller utrymme (speciellt för hårddiskar) men inte så pjåkigt.
Det är väl kanske mer budgetlåda än R5 på sätt och vis, men den är fin ändå

...

Om det där mounting kitet för noctua: jag kan inte detaljerna, men Noctua har nån deal att man kan be dem om mounting kit gratis när det kommer nya standarder. Det kanske inte är applicerbart för dig som tydligt köpt en 1366-specifik kylare dock?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jo, och så får du ju USB3 utgångar i fronten med modernt chassi också tex

Ja just det! Tänkte jag inte på. Märkte dessutom att chassit var gammalt när jag köpte SSD och två stycken olika mounting kits inte passade, så jag fick hitta på en MacGyver-lösning med typ gummisnoddar och tuggummi för att få fast disken...

Skrivet av Roger W:

Supernova G2 750 är ju delvis överkurs effektmässigt, men om du får tag på det för rätt pris så är det värt det.

Om storleken är viktig och du kan tänka dig trimma ner till bara någon enstaka hyfsat modern hårddisk så tycker jag NZXT s340 är en riktigt stilren och kompakt låda som kanske är tänkvärd? Inte världens bästa ventilation eller utrymme (speciellt för hårddiskar) men inte så pjåkigt.
Det är väl kanske mer budgetlåda än R5 på sätt och vis, men den är fin ändå

Tack för tipset, det hade absolut varit ett alternativ om det fanns plats för DVD-läsare! Är en sån där oldschool-typ som gillar att köpa spel i låda med manual och grejer... Hehe. Blir nog ett R5 så jag får väl försöka se det som extra träning när det är dammsugardags.

Skrivet av Roger W:

Om det där mounting kitet för noctua: jag kan inte detaljerna, men Noctua har nån deal att man kan be dem om mounting kit gratis när det kommer nya standarder. Det kanske inte är applicerbart för dig som tydligt köpt en 1366-specifik kylare dock?

Det har du helt rätt i men då måste jag hitta kvitton från 2009, och dessutom skickar dom kitet från typ Österrike och så länge orkar jag inte vänta när de finns att köpa här för en hundring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kittin:

Ja just det! Tänkte jag inte på. Märkte dessutom att chassit var gammalt när jag köpte SSD och två stycken olika mounting kits inte passade, så jag fick hitta på en MacGyver-lösning med typ gummisnoddar och tuggummi för att få fast disken...

Ja P183 hade kanske lite udda HD-burar nu när jag tänker på det. Man skruvade kanske i hårddiskarna underifrån eller hur det nu var, så kanske inte funkar med en vanlig 2.5 adapter på dem?

Skrivet av kittin:

Tack för tipset, det hade absolut varit ett alternativ om det fanns plats för DVD-läsare! Är en sån där oldschool-typ som gillar att köpa spel i låda med manual och grejer... Hehe. Blir nog ett R5 så jag får väl försöka se det som extra träning när det är dammsugardags.

Aha, läsare var ett krav.. Jo, jag föredrar att ha en jag också. Det känns liksom inte som en "komplett" dator annars. Men jag börjar vänja mig av vid konceptet!
Jag får se om jag kommer på något alternativ..
Förresten, har du funderat på MicroATX? Då borde det finnas mindre och kompaktare alternativ än R5

Skrivet av kittin:

Det har du helt rätt i men då måste jag hitta kvitton från 2009, och dessutom skickar dom kitet från typ Österrike och så länge orkar jag inte vänta när de finns att köpa här för en hundring.

Ja jo, 100 spänn är väl ingen jätteutgift egentligen...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kittin:

Blargh, tyvärr har du ju rätt... Vill ju inte att nätagget exploderar om ett par månader och steker mina fina uppgraderingsdelar, och när jag tänker efter är ljudingångarna i fronten på gamla chassit lite lustiga ibland. Så det vore ju bra att köpa helt nytt. Åååh min stackars plånbok ToT

Jag sliter mitt hår i den här köprådstråden, om du har lust får du hemskt gärna slänga ett öga på senaste kundvagnen! Det lutar åt ett Fractal R5 (liiiite stort kanske, men verkar riktigt bra) och Supernova G2 750W

Mitt Define XL är ungefär lika gammalt som ditt, köpte det när de var nytt och jag har uppgraderat fronten med usb 3.0 som fractal design säljer separat, kanske antec gör detsamma med p183? sen angående mic och hörlursjack så är de sönder sen länge på mitt chassi men har skaffat tangentbord som har de inbyggt och kör med splitter bakom datorn för att dela upp ljudet mellan högtalare och headset

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.