VattenKyla endast mitt 780ti? värt eller ovärt?

Permalänk

VattenKyla endast mitt 780ti? värt eller ovärt?

Tjo boys!

Mitt första inlägg här på forumet så gratulerar mig själv till att bli av med sweclockers-oskulden ^^

Nu till min fråga,det är så att jag sitter på ett msi 780ti referenskylare och är övercklockat 220mhz och går bra. Så funderar nu på att vattenkyla just graffekortet bara då jag vill försöka få ner ljudet lite mer i burken. Sitter på en 4770K clockat till 4.4ghz vid 1.225V och ligger nu efter delid+CLU och en D14 som kyler ~50C* max temp vid kraftig normalanvändning ^^ innan låg det på 75+C* så helt nöjd med den uppgraderingen sen när jag ändå va igång med CLU så körde jag det på graffet med, gick från 65-70C* vid ca 75+% rpm ner till 55-61C* vid ca 60-65% rpm när jag spelar så klart en nice vinst där. Men känner nu att det fortfarande är graffekortet som låter mest i burken. Hade tidigare planer på att vattenkyla allt då det va höga temps på cpu:n men nu när den landa fint där den är nu så känner jag det onödigt. Men frågan nu är ju är det värt att bara bygga en custom loop enbart för graffet typ tro? Typ köra en 5.25 bay res+pump combo och sen en 280rad push+pull i fronten av burken? (sen för att tillägga så för stunden spelar det inte någon roll att det är högljudt då jag har datorn hos en polare som har ett 970 som har någe bugg med kylarsystemet så den står på max å låter som en damsugare för stunden ;D ). Men tänker i framtida syfte !!
Chassi= Define R4 + 6 noctua 140pwm exklusive dom två som sitter på d14.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Låter mer värt att bara skaffa en eftermarknads kylare till ditt 780ti. Mycket billigare och smidigare.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga ja, om du inte plannerar att köpa ett nytt kort inom närmaste året så är det värt. Jag skulle däremot kyla hela loopen så hela systemet blir "svalare" och tystare eftersom det enda du behöver för att kyla cpu också är ett cpu block och en extra radiator.

Jag skulle inte rekommendera att kyla endast kortet, det är inte lönt. Ska du satsa på vattenkylning, kyl allt.