Permalänk
Medlem

Ethernal via elen... tappar 28mbit

Gör jag något fel?

Först hade jag Wifi på den stationära och det fungerar men tappar anslutning ganska ofta. Och nu köpte jag
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/171546-z...

Jag blir ansluten men mitt 30mbit via telia blir 2mbit. De sitter direkt i väggen inga kopplingsdosor, vad kan det vara för fel? Hade räknat med 50% förlust mot en kabel..

Permalänk
Medlem

hur långt är det mellan? Oftast får du bäst resultat om det sitter på samma fas. Om de inte gör det testa då koppla in datorn i ett jack som är i samma rum som routern. å kolla vad du får för resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

hur långt är det mellan? Oftast får du bäst resultat om det sitter på samma fas. Om de inte gör det testa då koppla in datorn i ett jack som är i samma rum som routern. å kolla vad du får för resultat.

Kom på detta, ska testa det imorgon. Det är två rum bort så jag kanske ska flytta routen

Permalänk
Medlem

Skulle nog aldrig rekommendera att köra via elen. Om du inte pallar att dra cat 5 kabel från routern till modemet så skulle jag investera i en vettig router och nätverkskort. själv maxar jag mitt wifi (100 mbit) med min netgear Nighthawk router och bra nätverkskort

Tagit bort farligt råd/behörighetskrävande /moderator
Permalänk
Medlem

Testa att vända nätverks adaptern/na och kolla resultat, jag menar i uttaget, fas bör vara till vänster, men så är ofta inte fallet, har av erfarenhet kommit fram till att vända så de jobbar "rätt" trots detta är växelspänning, vilket inte ska spela någon roll, då det är kablaget vi använder.

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag tittat igenom hela lägenheten, vi är nyinflyttade och allt är byggt som en lång förlängningssladd, finns 2 huvud jack resten är dragna och sammankopplade dåligt.

Jag lämnar tillbaka och köper mig 15 meter sladd, får blir ett hål eller två i väggen

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad & rensad*

Flyttat tråden till Nätverk och uppkoppling. Tog även bort ett behörighetskrävande och potentiellt farligt råd.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av downup:

Ok, nu har jag tittat igenom hela lägenheten, vi är nyinflyttade och allt är byggt som en lång förlängningssladd, finns 2 huvud jack resten är dragna och sammankopplade dåligt.

Jag lämnar tillbaka och köper mig 15 meter sladd, får blir ett hål eller två i väggen

Kan du förklara vad du skriver lite bättre ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.