Ta bort grafikkort o ram minnet i gammal dator

Permalänk
Medlem

Ta bort grafikkort o ram minnet i gammal dator

Hej tänkte att jag skulle lära mig bygga ihop en dator innan jag börjar köpa delar för att bygga en ny så jag har en gammal skrothög från 2008-2009 någonstans som ingen använder tänkte plocka isär den o försöka sätta ihop igen så frågan är bara
när man tar bort grafikkortet är det bara att dra loss det eller ska man göra på något speciellt sätt? o samma sak me ram minnet hur tar jag bort de?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Hedersmedlem

Går inte att svara exakt på utan att veta vilka delar du har eftersom olika moderkort har olika lås för grafikkorten och även RAM-platserna kan skilja med ett eller två lås. Med RAM brukar det vara bara att fälla ut en spak vid ena sidan så trycks minnet upp ur sin plats.

Glöm inte ESD-armband där du fäster krokodilklämman i datorlådan för att utjämna potentialskillnader mellan dig och datorn.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem