Permalänk
Medlem

Fel på ljudkort?

Hej! Köpte precis den stationära datorn i signen, men nu har jag installerat windows, allt fukade perfekt, till ljudet inte funkade. Hörlurarna som är inkopplade är iPhone hörlurar (Dom nya modellerna), men jag hör inget. Har kollat enhetshanteraren, finns typ NVIDIA Output och Realtek high definition audio. Men det enda som är "Inkopplat" är "Digitalt ljud" men jag hör inget, har testat att ändra drivrutiner i själva enhetshanteraren men funkar inte, vad borde jag göra? Moderkortet är detta (Ifall det är viktigt)

Intel Haswell (Chipset)
Intel Southbridge ID8C50 (Southbridge)

Tack

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske behöver en adapter om det är ett headset, för Apple gör väl inga "iphone hörlurar" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske behöver en adapter om det är ett headset, för Apple gör väl inga "iphone hörlurar" ?

I ljud hanteraren så finns det bara baksidouttag. Hörlurarna är för korta så nu vill jag få fram hörlur uttaget att funka :/

Permalänk
Medlem

Skulle bli förvånad om Apples headset var kompatibelt med en PC. De kör sin egna properitära lösning så räkna inte med att det kommer fungera. Tips: Köp ett par riktiga hörlurar istället.

Permalänk

Du kan behöva en adapter som delar upp kontakten i två. En för ljud till lurarna och en för ljud från mikrofonen. På Mobiltelefoner är de båda i samma kontakt men inte på datorer.

Som denna

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/hogtalar...

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Skulle bli förvånad om Apples headset var kompatibelt med en PC. De kör sin egna properitära lösning så räkna inte med att det kommer fungera. Tips: Köp ett par riktiga hörlurar istället.

Det funkar på min laptop, och inga andra hörlurar funkar i just DET uttaget... Har testat många olika + Apple hörlurarna funkar där bak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Du kan behöva en adapter som delar upp kontakten i två. En för ljud till lurarna och en för ljud från mikrofonen. På Mobiltelefoner är de båda i samma kontakt men inte på datorer.

Som denna

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/hogtalar...

Läs det ovan plus att jag nog lägger pengar på ett headset isåfall

Permalänk
Medlem

Är utgångarna på framsidan inkopplade till moderkortet?

Som övriga skriver, testa ett par andra hörlurar än apples.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av Entash:

Det funkar på min laptop

Laptops har ibland samma kontakter som mobiltelefoner. DVS att de har mic och högtalare i samma kontakt.

Men om inga hörlurar fungerar på framsidan av datorn kanske den kontakten inte är inkopplad rätt.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Laptops har ibland samma kontakter som mobiltelefoner. DVS att de har mic och högtalare i samma kontakt.

Men om inga hörlurar fungerar på framsidan av datorn kanske den kontakten inte är inkopplad rätt.

Har ingen lust att öppna, det är en märkesdator, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du nån hörlur att testa med i stället för ett headset ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du nån hörlur att testa med i stället för ett headset ?

Har PS4 hörlurar, och några dåliga hörlurar, Vill bara påpeka att USB Uttagen bredvid hörlurarna funkar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Entash:

Har PS4 hörlurar, och några dåliga hörlurar, Vill bara påpeka att USB Uttagen bredvid hörlurarna funkar.

PS4 hörlurar ? är inte det också headset ? Har du någon hörlur, dvs ingen mikrofon och med 3 polig kontakt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Entash:

Har ingen lust att öppna, det är en märkesdator, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Vill du inte öppna och inte testa med andra lurar vet jag inte hur vi skall kunna hjälpa dig.

Over and out.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Har PS4 hörlurar, och några dåliga hörlurar, Vill bara påpeka att USB Uttagen bredvid hörlurarna funkar.

Som nämnts tidigare så är det generellt headsets som man kör med ps4. USB och ljud har olika kontakter som man kopplar in på moderkortet för kontakterna på chassit, så att det ena funkar betyder inget för det andra.

Edit: Mina IPhone hörlurar funkar dock utmärkt att använda till datorn.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk

Installera drivare för ljudkortet? Mitt mobo kräver drivare för att analoga ljudet ska fungera.

Iphonelurar ska fungera untmärkt. Vanlig TRRS kontakt på dom.