Permalänk
Medlem

pfsense, router, subnät problem

Jag måste ha en comhem router så efter den har jag satt min egen pfsense låda, pfsense på en virtuell maskin i min ESXi. Med ett antal pci-x nätverkskort (passthrough, korten ska funka med pfsense).

(comhem router -> pfsense -> hela nätverket)

Dock får jag det inte att funka alls via LAN portarna (på bilden)

Är det några ytterligare inställningar jag behöver göra/ändra? Som det ser ut nu, ska jag få en IP address om jag kopplar till lan via dhcp?
Antar att jag borde stänga av nat? Men ska väl inte göra någon skillnad.
Min tanke bakom jag gjorde på detta sättet var i allafall att jag skulle dela upp nätverket i ett antal VLAN, DMZ etc.

SKRIK i trådrubriken redigerat [mod]
Permalänk
Rekordmedlem

Comhemrouter ? Du bör inte ha 2 routrar i serie utan Comhemburken ska bryggas så den bara fungerar som modem om du ska koppla in nått eget efter den om du vill undvika problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Comhemrouter ? Du bör inte ha 2 routrar i serie utan Comhemburken ska bryggas så den bara fungerar som modem om du ska koppla in nått eget efter den om du vill undvika problem.

Tack för (självklart) svar! Gick lite bättre nu..

Datorn får en ip address 192.168.1.101
Ser default gateway 192.168.1.1
Kommer inte åt något, kan inte ens pinga 192.168.1.1!

uhm vad är fel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spel565:

Tack för (självklart) svar! Gick lite bättre nu..

Datorn får en ip address 192.168.1.101
Ser default gateway 192.168.1.1
Kommer inte åt något, kan inte ens pinga 192.168.1.1!
http://i.imgur.com/j02irkG.png

uhm vad är fel?

Jag är dålig på pfsense men vad är det du inte komemr åt och har du nån brandvägg som påverkar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Är det någon speciell anledning till att du satt nätmasken som 27 på ditt extra nätverkskort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ablitz:

Är det någon speciell anledning till att du satt nätmasken som 27 på ditt extra nätverkskort?

Ändrade från 24 då jag ville ha flera subnät, 27 kändes lagom.

Skrivet av mrqaffe:

Jag är dålig på pfsense men vad är det du inte komemr åt och har du nån brandvägg som påverkar ?

Installerat om några gånger men hänger sig i boot eller så kommer jag åt den från nätverkskorten ett tag tills den crashar och startar om, speciellt om jag har wan anslutet (kanske). Så något är ju fel, kanske gillar den inte att gå under ESXi..

Permalänk
Medlem

Om du inte har bryggat din comhem router så är pfsense standard att blockera alla rfc1918 nät genom brandväggen.

Kör vanlig /24 mask och ändra i tredje oktetten för varje subnät. Lättast att hålla ordning så när man inte behöver snåla på adresser.
192.168.1.1 192.168.2.1 osv