Permalänk
Medlem

Ny dator, startar inte.

Tjenare!!

Fick igår mina nya komponenter och skulle sätta dit dom. När jag väl startar datorn får fläktarna igång och att. Men inget händer på skärmen. Grafikkortslogga eller vad det är blinkar av nån konstig anledning...

Hjällpppp!!!!

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Hedersmedlem

Läs och komplettera: http://www.sweclockers.com/forum/trad/578039-kranglar-din-dat...

Lägg gärna upp några bilder inifrån datorn också.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Och hur sitter moderkortsdistanserna? (Nej, bra är inte ett svar på frågan. Berätta hur du satt dem.)

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Vilka komponenter har du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk
Medlem

Processor: i5 4690k
Moderkort:asus z97-p
Grafikkort: msi r9 380 4gb
Ram: crucial ballistix
Psu: evga 500w

Du startar inte ens skiten

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Och hur sitter moderkortsdistanserna? (Nej, bra är inte ett svar på frågan. Berätta hur du satt dem.)

Moderkortsdistanserna sitter där dom ska, ser ingen anledning att de skulle kunna vara dom

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du verkligen vill ha hjälp så bör du nog anstränga dig lite mer med felbeskrivningen och hur du byggt, än att bara skriva oneliners utan användbar information.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ta ur grafikkortet en sväng, startar denmed det interna? kör endast 1 minnessticka

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem

Okej nu ska ni får höra!

Jag har byggt ihop datorn korekt imo. Men när jag startar datorn (trycker på knappen) så blinkar grafikkortet till, fläktarna snurrar till (både chassi fläktarna och cpu fläkten) men lika fort stannar dom. Sen händer inget mer. Försöker jag en gång till, händer samma sak.

Processorn skall vara rätt monterad, sladdarna skall sitta rätt, kan intr tänka mig något alls som skulle kunna vara boven i det hela...

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demerzel:

Ta ur grafikkortet en sväng, startar denmed det interna? kör endast 1 minnessticka

Testat båda, funkar ändå inte...

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk

Du får inte ens upp BIOS-skärmen alltså? Då låter det som om något är felmonterat eller inte inkopplat - det är därför du får frågor kring det.

Som övriga skribenter föreslagit, ta bort allt som inte är helt nödvändigt. Grafikkortet, extra minne, hårddiskar (borde inte spela någon roll eftersom du inte kommer till steget där ett OS skulle laddas, men man vet aldrig, ta bort dem ändå). Målet är att bara kunna boota in i BIOS till att börja med.

Om det ändå inte funkar får du nog ta ett par bilder så vi ser hur du monterat ihop datorn.

Permalänk
Medlem

Har du verkligen kopplat in alla kablar på moderkortet?? Även den med 4-6 pins vid processorn?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Testa att ta ut och sätta i ALLA kablar, minnen mm en gång till. Jag gjorde så när jag byggt min dator och hade liknande uppstart som du.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Filipzed:

Testat båda, funkar ändå inte...

du får ta fota av datorn invändigt så man ser hur du satt allt.
sen när det är nån som ställer flera frågor var då noga med att svara på alla frågorna, eller förtydliga att ditt svar gäller båda.

har du testat utan grafikkortet ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Nu startar datorn!!! Dock så kommer jag inte längre än till windows loggan sen så rebootar den....

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem

@Filipzed:

Har du stoppat i tillräckligt med ström till moderkortet och grafikkortet? Har du stoppat i 24pinaren till moderkortet i nätagget med hela sladden?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Filipzed:

Har du stoppat i tillräckligt med ström till moderkortet och grafikkortet? Har du stoppat i 24pinaren till moderkortet i nätagget med hela sladden?

Datorn startar nu, men rebootar hela tiden...

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem

Ska komma med ett råd.

Läs vad folk skriver till dig och svara på frågorna.
Du har inte kommit med ett endaste bra svar på frågorna i tråden, men likväl föräntar du dig hjälp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Ska komma med ett råd.

Läs vad folk skriver till dig och svara på frågorna.
Du har inte kommit med ett endaste bra svar på frågorna i tråden, men likväl föräntar du dig hjälp?

Tycker jag har svarat på frågorna relativt bra... Men du kke inte har nån lust att hjälpa till

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem

Frågar igen, sitter 24 pins OCH 8 pins kontakten i riktigt på moderkortet?
Sen en fråga till...hur kan du komma till windowsloggan om du inte installerat windows? Du menar väl att windows skivan startar upp sig?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@Filipzed: Du har inte installerat om windows på nytt utan tagit en disk med windows på från din gamla dator eller hur? Det är där du har problemet att den inte bootar in i windows, du måste installera om det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coenic:

@Filipzed: Du har inte installerat om windows på nytt utan tagit en disk med windows på från din gamla dator eller hur? Det är där du har problemet att den inte bootar in i windows, du måste installera om det med.

Tror det är detta som är problemet. Ny ominstallation av windows OCH drivrutinerna till hans nya processor osv på moderkortet gör susen Tyvärr svarar han ju inte på frågor verkar det som..

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filipzed:

Nu startar datorn!!! Dock så kommer jag inte längre än till windows loggan sen så rebootar den....

Om du har bytt en massa delar så bör/måste du installera om Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Frågar igen, sitter 24 pins OCH 8 pins kontakten i riktigt på moderkortet?
Sen en fråga till...hur kan du komma till windowsloggan om du inte installerat windows? Du menar väl att windows skivan startar upp sig?

Alla sladdar sitter i. Jag har en hårddisk från förra datorn, windows skall finnas där.

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem

Förlåt killar men jag är inte så insatt, hur ominstallerar man windows? Har windows 7 skiva. Men den säger ifrån när jag ska installera det, att jag redan har windows 7 på disken.

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk

Hade exakt samma problem med en dator jag byggde för ett par år sedan. Testade allt som skrivits i tråden såhär långt. Men det som tillslut löste allt var att jag tog ut processorn och monterade tillbaka den igen, sen startade den. Prova det, vet att det är bökigt med tanke på processorfläkt osv, men funkar det så är det ju värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av masterdisaster:

Hade exakt samma problem med en dator jag byggde för ett par år sedan. Testade allt som skrivits i tråden såhär långt. Men det som tillslut löste allt var att jag tog ut processorn och monterade tillbaka den igen, sen startade den. Prova det, vet att det är bökigt med tanke på processorfläkt osv, men funkar det så är det ju värt.

Jag gjorde exakt samma sak och nu startar den, men som dom skriver här uppe så måste jag ominstallera windows

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Skrivet av Filipzed:

Jag gjorde exakt samma sak och nu startar den, men som dom skriver här uppe så måste jag ominstallera windows

försöker du starta Windows skivan från utforskaren eller att du trycker F2, F10 eller liknande för att starta mot CD´n ?
du ska också spara det du vill ha kvar på något annat media.

har du kvar cd skivan för moderkortet ?
när du gjort ominstallationen är inte så svårt, så finns det en chans att nätverket inte funkar. laddar du ner drivrutinerna till nätverket innan du gör installationen och sparar dom så slipper du vara utan internet (om du nu inte har flera datorer)
http://www.wikihow.com/Install-Windows-7-%28Beginners%29

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Så fort jag startar datorn så kommer jag till det läget när windows startas, men då låser den sig i samma läge hela tiden.

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

försöker du starta Windows skivan från utforskaren eller att du trycker F2, F10 eller liknande för att starta mot CD´n ?
du ska också spara det du vill ha kvar på något annat media.

har du kvar cd skivan för moderkortet ?
när du gjort ominstallationen är inte så svårt, så finns det en chans att nätverket inte funkar. laddar du ner drivrutinerna till nätverket innan du gör installationen och sparar dom så slipper du vara utan internet (om du nu inte har flera datorer)
http://www.wikihow.com/Install-Windows-7-%28Beginners%29

När jag försöker ladda ner windows från skiva så står det bara att jag redan har windows på disken

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz