Stationär dator, bättre än den här färdigmonterade? Budget 10,000kr

Permalänk

Stationär dator, bättre än den här färdigmonterade? Budget 10,000kr

Hej!
Behöver en ny stationär dator då den gamla inte längre fungerar.
Tittar just nu på den här:
https://www.dustinhome.se/product/5010874065/prodesk-490-mt-g...
Om jag skulle kunna få samma prestanda eller bättre för samma pris vore det naturligtvis idealiskt, men jag är inte särskilt kunnig om datorer och skulle isåfall behöva hjälp (den stationära datorn som nu inte längre fungerar plockades ihop med hjälp av forumt här för 4-5 år sen och fungerade jättebra).
Jag spelar lite spel, och vill åtminstone ha möjligheten att kunna spela ganska krävande spel.
Gör en del bildredigering
Annars använder jag datorn för mindre krävande saker: film, office etc
Värderar övrigt:
Tyst
Liten
Hållbar/lång livslängd

Min maxbudget ligger på 10,000kr, men i den ingår montering och OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coloringbook:

Den färdigbyggda du kollar på har bara intern grafik, alltså så kommer du knappt kunna spela på den.

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av coloringbook:

Hej!
Behöver en ny stationär dator då den gamla inte längre fungerar.
Tittar just nu på den här:
https://www.dustinhome.se/product/5010874065/prodesk-490-mt-g...
Om jag skulle kunna få samma prestanda eller bättre för samma pris vore det naturligtvis idealiskt, men jag är inte särskilt kunnig om datorer och skulle isåfall behöva hjälp (den stationära datorn som nu inte längre fungerar plockades ihop med hjälp av forumt här för 4-5 år sen och fungerade jättebra).
Jag spelar lite spel, och vill åtminstone ha möjligheten att kunna spela ganska krävande spel.
Gör en del bildredigering
Annars använder jag datorn för mindre krävande saker: film, office etc
Värderar övrigt:
Tyst
Liten
Hållbar/lång livslängd

Min maxbudget ligger på 10,000kr, men i den ingår montering och OS.

Det är tre önskningar på en gång

https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10983

Du slår mig inte som ngn som klockar etc? Konfigurera denna, välj bort tangentbord, välj asus b85-gamer pro moderkort. Tråkiga är att det är nvidia 960 grafikkort och att man ej kan välja AMD 380 som kostar typ lika mycket men är snabbare, så känns inte helt optimalt.

Men blir en vanlig rigg typ, ljudnivån blir normal och storleken normal. Bra i7 prolle o du kan byta grafikkortet om 2-3 år och sen köra 2-3år till på den.

Men köp ej nu, vänta på andra tips, hinner ej kolla så mycket för ska iväg.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av CRHASH:

Den färdigbyggda du kollar på har bara intern grafik, alltså så kommer du knappt kunna spela på den.

Tack! Det är exakt sån typ av slutsats jag aldrig kunnat dra med min egen kunskapsnivå.

Skrivet av stimpen:

[...]
https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10983

Du slår mig inte som ngn som klockar etc? [..]

Rätt gissat, aldrig klockat i mitt liv.
Tack för tipset, ska definitivt kolla på den. Har aldrig köpt från den sidan dock, sköter de t.ex. montering? Service?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coloringbook:

Tack! Det är exakt sån typ av slutsats jag aldrig kunnat dra med min egen kunskapsnivå.

Rätt gissat, aldrig klockat i mitt liv.
Tack för tipset, ska definitivt kolla på den. Har aldrig köpt från den sidan dock, sköter de t.ex. montering? Service?

Jepp du får en färdigmonterad dator och jag gissar Windows är installerat.

Och komplett är en av de stora butikerna, typ inet, komplett, webhallen etc.

Tror det blir svårt att få samma prylar i en färdigbyggd dator från t.ex. inet om det är där du köpt innan? Om man ska ha in både OS o montering i 10k priset. Men som sagt ej hunnit kolla.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Här har jag bytt till det rekommenderade moderkortet, samt gjort lite godtyckliga ändringar.
Musmattan kan man tydligen inte bli av med.
Lade till en DVD-brännare eftersom jag var osäker på om det ingick någon CD-läsare annars. Behöver den inte för något annat. Ändrade från SSHD till SSD+HD mest för att jag hört att det skall vara bättre. Kanske inte nödvändigt?

Permalänk
Medlem

@coloringbook: Endast en ändring enligt mig:

Har du ingen användning för så många trådar so man får i en i7:a, så skulle jag välja en i5 och lägga resterande deg på ett bättre grafikkort.

Det är då relativt välrundat för vardagsbruk samt spelande enligt mig.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Skrivet av bandless:

Har du ingen användning för så många trådar so man får i en i7:a, så skulle jag välja en i5 och lägga resterande deg på ett bättre grafikkort.

Så här kanske? I de dyrare grafikkorten ingår olika vouchers för spel, vilket jag inte är intresserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coloringbook:

http://i62.tinypic.com/2rxxy4w.jpg
Så här kanske? I de dyrare grafikkorten ingår olika vouchers för spel, vilket jag inte är intresserad av.

Nej, ta billigare 4690 då den är samma som 4690k, skillnaden är att 4690k är överklockningsbar vilket du ej ska göra, och du är ev inom budgeten med.

Ta samma 960 kort du hade tidigare, skillnaden mellan olika 960 är liten, dvs ingen ide att ta ett dyrare 960 2gb kort och betala extra, han menar du ska ta 970, men 970 är ingen höjdare, delat minne med en del snabbt och en del långsamt etc, det kortet är no no och blir ett saftigt påslag på priset med och du kan ej hålla budget.

Finns 960 4gb med men deras prispåslag på 900kr för 4gb versionen är för mycket och ej värt det.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

@stimpen:

Bättre så här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coloringbook:

Klockrent imo, inom budget o allt, du kan ju invänta lite andras åsikter med.
Men så du vet det är en vanlig burk, vanlig ljudnivå och storlek.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

@coloringbook: Tycker jag ser fint ut!

Om du sedan saknar spelprestanda eller motsv. är det bara att uppgradera GPU.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Men så du vet det är en vanlig burk, vanlig ljudnivå och storlek.

Storleken är helt ok, mindre hade bara varit ett plus. Så vitt jag kan förstå så går det inte att minska ljudnivån genom att t.ex. lägga till extra fläktar (eller?). Det skulle isåfall vara om jag bytta chassi till Fractale R5, då får jag lite större fläktar, men fortfarande inte fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coloringbook:

Storleken är helt ok, mindre hade bara varit ett plus. Så vitt jag kan förstå så går det inte att minska ljudnivån genom att t.ex. lägga till extra fläktar (eller?). Det skulle isåfall vara om jag bytta chassi till Fractale R5, då får jag lite större fläktar, men fortfarande inte fler.

Nej du bör ej få lägre ljudnivå med fler fläktar, kan diskutera fram situationer där man ev får det men nej.
I min intelburk kör jag en st noctua nf-s12a chassifläkt. Det är så man ska ha det om man ska ha det tyst.
På det ett halvpassiv nätagg och en noctua CPU kylare o burken är knäpp tyst.
Men allt detta kostar.

Främsta med r5 är nog att chassit är ngt dämpat med samt som du säger en större fläkt ev gör mindre ljud.

Men spräcker budget samtidigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Främsta med r5 är nog att chassit är ngt dämpat med samt som du säger en större fläkt ev gör mindre ljud.

Men spräcker budget samtidigt.

Hur mycket tystare kan r5 vara? På en skala från "lite tystare" till "mycket tystare". Jag skulle kunna tänka mig att betala extra om jag får ut ordentligt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coloringbook:

Hur mycket tystare kan r5 vara? På en skala från "lite tystare" till "mycket tystare". Jag skulle kunna tänka mig att betala extra om jag får ut ordentligt för det.

Lite tystare gissar jag är dämpande material på insidan av sidopanel etc samt större fläktar.
R5 är ju ett mer premium chassi i övrigt medan core chassina är ett "kärn"chassi. Enklare och funktionellt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync