Acer aspire v-5 573g funkar endast med laddare

Permalänk
Medlem

Acer aspire v-5 573g funkar endast med laddare

Hej,

Jag har en acer aspire v5 573g,
den är några år gammal (ingen garanti kvar), batteriet funkade bra ca 5 timmars lugn användning.
jag laddade den över natten och på morgonen när jag skulle starta den hände det ingenting, inga lampor tänds.

Den funkar däremot klanderfritt när laddaren är i, windows säger att det är 82% kvar på batteriet men att det inte laddas.

När jag nu har sökt lite på det här verkar det som att det kan vara ett av tre alternativ.

  1. Batteriet är kass, (verkar konstigt då det inte var det minsta dåligt innan?)

  2. Laddaren är kass, (högst otroligt så den funkar fint med laddaren i)

  3. Nån ladd krets på moderkortet är fuckad, (troligt?)

någon som har erfarenhet av att felsöka sånthär? lite surt att köpa ett nytt batteri för att testa med utan att ha mer "kött på benen"

Permalänk
Medlem

seriöst, är det ingen på swe c som har någon erfarenhet av att felsöka laptoppar?

Permalänk

Alla Lithium-ion batterier har en liten integrerad krets i sig som exempelvis vägrar ladda batteriet när det är totalt urladdat, denna kretsen går att nollställa men det händer också att kretsen i sig går sönder, när detta sker så kan man få alla möjliga fel. Ingen laddning, datorn startar inte med batteriet i osv. Det låter spontant som att detta har skett, dock brukar tillverkaren ha upp till 5års garanti på batterierna så jag hade snackat direkt med acer och kollat om du kan få ett ersättningsbatteri, det brukar inte vara ett problem då dom generellt sätt får dålig rep när deras batterier börjar brinna och bränner ner ett lägenhetskomplex pga. denna trasiga kretsen

MVH J

Permalänk
Medlem

@Raubtier Zwei:

har nu till slut fått köpt ett batteri och tryckt in det, ingen skillnad!
Det måste ju gå att hitta nån info om hur moderkortets layout ser ut och vad man kan mäta?

känns ovärt å lämna in å laga en burk för lika mycket som den är värd...