Permalänk

Intel Pentium G3450 3,4ghz bra?

Hej jag undrar om den här processorn klarar spel som t.ex. Star wars the old republic??

Ville köpa just den här ---> https://www.dustinhome.se/product/5010789484/pentium-g3450-34...

pga . priset

tack för mig och ha det gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilla_pip:

Hej jag undrar om den här processorn klarar spel som t.ex. Star wars the old republic??

Ville köpa just den här ---> https://www.dustinhome.se/product/5010789484/pentium-g3450-34...

pga . priset

tack för mig och ha det gott!

Köp då hellre den här:

https://www.dustinhome.se/product/5010791970/pentium-g3258-32...

Och klocka upp den till 4GHz +

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

Klarar gör den väl men hade iaf lagt nån hundring till för i3 istället.

Permalänk

hur överklockar man?
kan jag inte överklocka den där jag visade? (bra med kylpasta om jag ska överklocka va?)

Permalänk

@lilla_pip:

en i3 om du ska spela de nyaste spel. Beror mest på vilket moderkort du kommer att ha.

man ändrar multipliern i Bios från auto till x40-x42 + spänning som man kan prova sig fram eller läsa på forum eller fråga här.
g3258 är lätt att överklocka 30-40% även med stock kylare.

G3450 kan knappt överklockas något.

här är minsom jag kör med spänning 1.333V:

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilla_pip:

hur överklockar man?
kan jag inte överklocka den där jag visade? (bra med kylpasta om jag ska överklocka va?)

Är inte jätteduktig med överklockning överlag men det är inte det du ska fokusera på. Viktigaste är kylaren så den klarar av värmen! För mycket kylpasta är inte bra!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

G3258

Klockren processor till cs m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av kemba:

Klockren processor till cs m.m

Stämmer! Men lite överklockning klarar den av tyngre spel som Metro på high utan problem kan jag tillägga

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Dock kan många spel vägra starta då det är bara en vanlig dual core, nästan alla spel kräver en quadcore idag även om det kan funka på dualcores så är det inget jag rekommenderar, bättre med en i3 då kan man starta alla spel alla fall och sen vad man får för fps är en annan femma men det är fan så mycket bättre än budget pentium om man ska spela spel är den bara ett dåligt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Dock kan många spel vägra starta då det är bara en vanlig dual core, nästan alla spel kräver en quadcore idag även om det kan funka på dualcores så är det inget jag rekommenderar, bättre med en i3 då kan man starta alla spel alla fall och sen vad man får för fps är en annan femma men det är fan så mycket bättre än budget pentium om man ska spela spel är den bara ett dåligt val.

En rejält överklockad G3258 pissar på en icke överklockbar i3'a i många spel. Självklart beror det på HUR pass optimerat för 4 kärnor spelet är. Men En G3258 kostar knappa 700:- medan en spelprocessor ligger runt 1500 - 2000:-

EDIT: G3258 finns nu på NetOnNet för 499:- Lär vara den mest prisvärda processorn idag med det priset.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/processor/intelsocket...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless