Permalänk

Starta dator med locket stängt?

När jag har datorn HDMI ansluten till TVn funkar det bättre med locket stängt men det känns lite gammaldags att öppna locket för att starta och sedan stänga det direkt.
Kan man starta datorn med locket stängt.

Datorn är en Packard Bell EasyNote TE

Jörgen

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Krassegrand:

När jag har datorn HDMI ansluten till TVn funkar det bättre med locket stängt men det känns lite gammaldags att öppna locket för att starta och sedan stänga det direkt.
Kan man starta datorn med locket stängt.

Datorn är en Packard Bell EasyNote TE

Jörgen

Kanske, wol och via usb kan vara alternativ om den stödjer det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kanske, wol och via usb kan vara alternativ om den stödjer det.

"wol" "via usb"

Jag fattar inget!
Jag glömde säga att jag kör med Ubuntu 14.04

Jörgen

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krassegrand:

"wol" "via usb"

Jörgen

Wake on lan
Via USB: (tangentbord eller annan kringrustning), se i Bios.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Krassegrand:

"wol" "via usb"

Jag fattar inget!
Jag glömde säga att jag kör med Ubuntu 14.04

Jörgen

Operativet i datorn påverkar inte eftersom det här är funktioner i hårdvaran, det finns alltså appar som kan starta en dator som stödjer wol (om du inte har en annan dator igång) så telefonen blir en sorts fjärrströmbrytare, https://play.google.com/store/apps/details?id=net.mafro.andro... och sedan så kan många väckas av att du trycker på en knapp på tangentbordet, om din dator stödjer att vakna via ett usbtangentbord eller liknande inmatningsutrustning så slipper du öppna locket, du får kolla i bios och manualerna till datorn om den har stöd för de metoderna. ev kan du modda datorn och dra ut en kabel till en extern startknapp också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

OK!

Tack så mycket!
Jörgen

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.