Filma 200Mbps i 4K med en Android Smartphone!

Permalänk
Medlem

Filma 200Mbps i 4K med en Android Smartphone!

Japp du läste rätt, helt sjukt.
För mig som länge haft både Windows Phone och Android samtidigt så har jag länge undrat varför Android legat så långt efter på kamerafronten.
Inge manuell fokus, inge låsbar exponering, endast framerates för USA/Kanada/Japan, inge Raw osv.

Under min vistelse på MWC i Barcelona när de avtäckte Galaxy 6 mfl så fick jag veta att det nu skulle ändras. Och mycket riktigt olika appar som kan ta kontroll över kameran dök upp. Alla ok men inget som för mig personligen stod ut.

Sen kom Cinema 4K.
24/25p och Flat PP i all ära men i 200Mbps!!! Galet.
Och det gör skillnad... stor skillnad.

Nu måste man ju hoppas att det går det att hacka tex NX1 som har stöd för Android apps... spännande tider.

I skrivandes stund vet jag bara om Samsung Galaxy S6, S6 Edge, LG G4 och min LG G Flex 2 som stödjer men det kan såklart vara fler.

Edit: och Note 5 utan problem samt Nexus 6 med buggar.

Här är ett test,

4K Frame Grejdad,

Först LGs egen kamera sedan Cinema 4K, samma bild finns i filmen (klicka på den för större storlek).

Sedan en före och efter Grejd.

Permalänk
Medlem

Inga problem med eventuellt för långsam skrivhastighet på lagringsmedia i telefonerna när man kör 200 Mbit/s? Med tanke på att det är ganska kritiskt vilka minneskort man använder i vanliga kameror som ska klara 4K.

Men visst blir det skillnad!
Gillade överlag bäst looken hos "LG G Flex 2 Cinema 4K Ungraded" men ibland blev det väl mycket kontrast där. Och "flat profile" verkar för platt i min smak. Finns det något mellanting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Inga problem med eventuellt för långsam skrivhastighet på lagringsmedia i telefonerna när man kör 200 Mbit/s? Med tanke på att det är ganska kritiskt vilka minneskort man använder i vanliga kameror som ska klara 4K.

Men visst blir det skillnad!
Gillade överlag bäst looken hos "LG G Flex 2 Cinema 4K Ungraded" men ibland blev det väl mycket kontrast där. Och "flat profile" verkar för platt i min smak. Finns det något mellanting?

Vet inte, sparade direkt till telefonen. Men jag antar att Det kräver typ ett Sandisk Extreme.

Jag kunde inte visa något exempel på flat plus att det är ju till för att justeras så det där förstod jag inte riktigt. Men jo, man kan justera den både i kurva och intensitet.

Ja skillnaden är rätt enorm på detaljer, ska försöka få tid till att testa lite mer i veckan. Borde hinnas med eftersom den alltid är med

Permalänk
Medlem

Funkar tydligen på Note 5 också.

Permalänk
Medlem

Satt och blaja lite i CC medans jag väntade på en rendering.
Bägge är frames från LG Flex video.

Permalänk
Medlem

Ganska galet bra kvalitet. Ska se ifall Z5 stödjer det när jag får min.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Fan...vill ha på min Oneplus...den har ju native 4k stöd osv men hade varit kul att testa.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Fan...vill ha på min Oneplus...den har ju native 4k stöd osv men hade varit kul att testa.

Native 4k är inte problemet utan Camera2 Api.
Utan det ingen picknick. Kan säga att skillnaden mot native 4k är natt och dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Ganska galet bra kvalitet. Ska se ifall Z5 stödjer det när jag får min.

Det är relativt troligt eftersom alla andra flaggskepp gör det sedan Camera2 Api började implementeras.
Annars är det jäkligt b av Sony imo.

Permalänk
Medlem

@Nisse-Tuta: Yes, det borde inte vara några problem tycker man. Ska se om jag kommer ihåg att slänga in en rad ifall det fungerar eller ej.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Nisse-Tuta: Kan ju meddela att Cinema 4K kraschar på direkten.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Lite halvt offtopic kanske, men kan någon svara på varför min DSLR (Canon 600D) endast klarar av att filma i 1080p? det är ju inte så att sensorn är för dålig direkt. upplösningen är 5184x3456, så den borde ju klara av att filma i 4K?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

Lite halvt offtopic kanske, men kan någon svara på varför min DSLR (Canon 600D) endast klarar av att filma i 1080p? det är ju inte så att sensorn är för dålig direkt. upplösningen är 5184x3456, så den borde ju klara av att filma i 4K?

Upplösning på stillbild kan du inte ha direkt jämförelse mot video. Stillbild är stillbild. Kameran skulle med största sannolikhet inte klara av samma upplösning när det kommer till film då det är mer krävande. Du kan ta en titt på Magic Lantern firmware. Googla på det så lär du hitta rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Upplösning på stillbild kan du inte ha direkt jämförelse mot video. Stillbild är stillbild. Kameran skulle med största sannolikhet inte klara av samma upplösning när det kommer till film då det är mer krävande. Du kan ta en titt på Magic Lantern firmware. Googla på det så lär du hitta rätt.

Handlar om processorkraft då antar jag? Min poäng är, hur svårt kan det vara för Canon och Nikon att fixa kameror som klarar av 4K, när det finns på mobiltelefoner för 2500kr (oneplus one).

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

Handlar om processorkraft då antar jag? Min poäng är, hur svårt kan det vara för Canon och Nikon att fixa kameror som klarar av 4K, när det finns på mobiltelefoner för 2500kr (oneplus one).

Correctomundo!

Ingen aning hur svårt det är. Har personligen ingen större koll på DSLR-marknaden förutom när det kommer till kamerahus och stillbilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Handlar om processorkraft då antar jag? Min poäng är, hur svårt kan det vara för Canon och Nikon att fixa kameror som klarar av 4K, när det finns på mobiltelefoner för 2500kr (oneplus one).

Det är ganska svårt.
* Sony klarar av det, men då överhettar och crasher kameran efter några minuter. Kör man extern recorder så går det.
* Panasonic klarar det men då I max 100Mbps och med en mindre sensor än de flesta DSLR.
* Blackmagic fixar det med en store kamera med fläkt.
* Samsung NX1 har stor sensor och 4K utan problem. De löste det med en vidrigt snabb processor och det nya h.265 formatet(75Mbps h.265 motsvarar 100Mbps h.264).
* Canon klarar det I tex XC10 med mindre sensor och fläkt. Men då I 300Mbps 4:2:2

Så problemen är framförallt värme, processor och buffer kontra storlek och pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det är ganska svårt.
* Sony klarar av det, men då överhettar och crasher kameran efter några minuter. Kör man extern recorder så går det.
* Panasonic klarar det men då I max 100Mbps och med en mindre sensor än de flesta DSLR.
* Blackmagic fixar det med en store kamera med fläkt.
* Samsung NX1 har stor sensor och 4K utan problem. De löste det med en vidrigt snabb processor och det nya h.265 formatet(75Mbps h.265 motsvarar 100Mbps h.264).
* Canon klarar det I tex XC10 med mindre sensor och fläkt. Men då I 300Mbps 4:2:2

Så problemen är framförallt värme, processor och buffer kontra storlek och pris.

Men hur kommer det sig att en smartphone klarar av det då?
Varför blir inte en smartphone varm, eller har problem med buffern?

EDIT: med andra ord: varför är det så svårt för kameratillverkarna att göra en kamera för 10k att klara av vad en telefon för 3k klarar av?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Men hur kommer det sig att en smartphone klarar av det då?
Varför blir inte en smartphone varm, eller har problem med buffern?

EDIT: med andra ord: varför är det så svårt för kameratillverkarna att göra en kamera för 10k att klara av vad en telefon för 3k klarar av?

Det gör den inte. En Sony Z3 klarar bara några minuter och jag gissar att min LG inte klarar särskilt länge I 4K och 200Mbps.
Men framförallt pratar vi om en pytte pytte liten sensor.

Dessutom brukar de vara i typ 45Mbps jämfört med tex en Blackmagic som kör i 1670Mbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det gör den inte. En Sony Z3 klarar bara några minuter och jag gissar att min LG inte klarar särskilt länge I 4K och 200Mbps.
Men framförallt pratar vi om en pytte pytte liten sensor.

Dessutom brukar de vara i typ 45Mbps jämfört med tex en Blackmagic som kör i 1670Mbps.

http://www.naturescapes.net/memberpics/4-sensors2.jpg

Okej, då är jag med. Ursäkta om jag ställer många frågor
Men varför är det lättare med en liten sensor? Jag trodde bara upplösningen på sensorn spelade roll?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Okej, då är jag med. Ursäkta om jag ställer många frågor
Men varför är det lättare med en liten sensor? Jag trodde bara upplösningen på sensorn spelade roll?

Minre pixlar som genererar mindre värme.

Permalänk
Medlem

Z5 stödjer inte Camera2 API enligt utvecklarna av Cinema 4K, därför det kraschar direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H