Permalänk
Medlem

34'' 21:9 , vilken ska jag köpa?

Ska byta ut mina två 27'are mot en stor 34'' Wide. Blev extremt sugen på Samsungs 34'' Curved men sen finns det 2 till i samma prisklass men vad ska jag välja? Alla dessa siffror säger mig ingenting.

Jag spelar Diablo 3, Heroes of the storm
kodar väldigt mycket så en skärm som ger mig bra text är bra.

Sen är det standard saker som Youtube men där kvittar det. Viktigaste är att jag kan programmera utan att bli trött i ögonen.

https://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=821806&sku=830232&sku=...

Kontrastförhållande vad är det? är så himlans stor skillnad mellan alla 3. Samsung har bra reviews på youtube men man vet aldrig.

Permalänk
Medlem

Dell har alltid haft bra bildskärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Dell har alltid haft bra bildskärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet du om dell's Support är bra?
Hade asus funnits hade jag inte tvekat över siffror. Asus support är riktigt bra. Kom hem till mig och bytte ut min 27 utan att ens fråga varför..

Permalänk
Medlem

Har själv inte använt mig av Dells support, men jag har vänner som gjort det och de är mycket nöjda.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara värt att nämna att Diablo 3 inte har native stöd för upplösningen, men det går att trixa rätt vilket jag har gjort. Fungerar perfekt.
Heroes of the storm däremot kan du inte använda hela skärmbredden till tyvärr.
Jag kör med svarta kanter på sidorna vilket såklart är lite synd. Alternativet är att strecha bilden men det ser bara märkligt ut.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

om du kollar i dagens tips tråden tillbaka några sidor så visas en bild på samsungs skärm är på rea för 5999kr om man har en kod. har för mig att den skulle räcka en bit in i september.
hur som, jag har köpt den och tycker den är asnice

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

har du funderat på https://www.komplett.se/product/827908/datorutrustning/bildsk...?

Du kan köra 3440x1440 på den för spel, om du vill, men UHD i windows/kodning. lika bred som samsung, fast ej curved.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Är du ute efter en idag så kan jag rekommendera Samsung skärmen.
Fungerar riktigt bra.

Jag har läst att Acer skärmen med Freesync har problem med Nvidia kort och inte fungerar bra med det. Hittar dock inte artikeln/forumet men var flera som pratade om det.

Om du vill vänta och har pengar så skulle jag säga ASUS eller Aer's med Gsync.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av downup:

Kontrastförhållande vad är det? är så himlans stor skillnad mellan alla 3. Samsung har bra reviews på youtube men man vet aldrig.

Det fysiska ljusomfånget. Skillnaden mellan vitt och svart i bilden. Dynamiken om man så vill.

En typisk LCD-datorskärm (TN, IPS, PLS, AHVA) håller kring 1000:1 i kontrastförhållande. Svart är alltså tusen gånger ljussvagare än vitt. Ifall skärmen lyser med 100 cd/m2 ljusstyrka, så lyser svart med 0,1 cd/m2. Ökar man belysningen på skärmen så att den lyser för fullt, kanske med 300 cd/m2 är alltså ljuset från det svarta 0,3 cd/m2. Det är därför intrycket av svärta varierar med hur du ställer in skärmens belysning.

Kontrastförhållande sjunker med vinkeln och det sjunker snabbare hos TN-paneler där också färgerna förändras tydligare. Exakt kontrastförhållande varierar med modell och färginställningar vilket gör det till något som måste mätas fram.

VA-paneler kan ha högre kontrastförhållande och ligga kring 3000:1 upp till närmare 5000:1 i en del fall. För samma mängd ljus ut ur skärmen kommer en VA-panel se mycket svartare ut. Nackdelen med VA-paneler är att de likt TN-panelerna förlorar mycket bildkvalitet i vinkel. VA är stort bland TV-apparater men är förvånandsvärt ovanligt bland datorskärmar. Det är ju på skrivbordet och i rätt vinkel man märker av den djupare svärtan.

Det förekommer också rena hittepåsiffror som att en skärm har en ”dynamisk kontrast” på 1.000.000:1 och liknande. De siffrorna är lika meningsfulla som att kalla sig miljonär baserat på hur mycket Monopol-pengar man hemma.

Permalänk
Medlem

Jag har testat LG's 34" och Samsung 34"
Samsung vinner lätt, sjukt fin svärta, inte så aggressiv AG coating, min hade 0 bleed

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Ska byta ut mina två 27'are mot en stor 34'' Wide. Blev extremt sugen på Samsungs 34'' Curved men sen finns det 2 till i samma prisklass men vad ska jag välja? Alla dessa siffror säger mig ingenting.

Jag spelar Diablo 3, Heroes of the storm
kodar väldigt mycket så en skärm som ger mig bra text är bra.

Sen är det standard saker som Youtube men där kvittar det. Viktigaste är att jag kan programmera utan att bli trött i ögonen.

https://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=821806&sku=830232&sku=...

Kontrastförhållande vad är det? är så himlans stor skillnad mellan alla 3. Samsung har bra reviews på youtube men man vet aldrig.

Om jag skulle välja hade jag nog gått på Dell skärmen istället pga att den har IPS och Samsungen har VA..

Men är man inte så kräsen på betraktningsvinklar etc så är väl Samsung ett bra val också.

Permalänk

Är du ute efter att spela så är det AoC eller Samsungen som gäller då dom har minst input lag.

Jag har själv Samsungen och kan inget annat är rekommendera den skarpt. Är hur sjukt nöjd som helst efter att haft två 24" 144hz skärmar från Asus så gick jag över till denna. Gör som dig spelar Diablo 3 , wow , hearthstone och cs go. Jag har ingen tearing märkt av alls som jag är känslig för i övrigt heller, Samsungen har ju ingen bleed heller pga annan panel och svärtan är riktigt fin.

Hänger med hur bra och fint som helst så länge man ställer in "input latency" till "Standard" istället för fastest.
Här har du en review på den från en oberoende person som har en stor tråd om denna skärm på Hardforum också. Dom har även testat Dell skärmen och den är inte i närheten så snabb för spel som samsungen är.
https://pcmonitors.info/reviews/samsung-s34e790c/

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathstalker:

Är du ute efter att spela så är det AoC eller Samsungen som gäller då dom har minst input lag.

Jag har själv Samsungen och kan inget annat är rekommendera den skarpt. Är hur sjukt nöjd som helst efter att haft två 24" 144hz skärmar från Asus så gick jag över till denna. Gör som dig spelar Diablo 3 , wow , hearthstone och cs go. Jag har ingen tearing märkt av alls som jag är känslig för i övrigt heller, Samsungen har ju ingen bleed heller pga annan panel och svärtan är riktigt fin.

Hänger med hur bra och fint som helst så länge man ställer in "input latency" till "Standard" istället för fastest.
Här har du en review på den från en oberoende person som har en stor tråd om denna skärm på Hardforum också. Dom har även testat Dell skärmen och den är inte i närheten så snabb för spel som samsungen är.
https://pcmonitors.info/reviews/samsung-s34e790c/

Tack, lutar mot Samsung. Den ser bäst ut.

Permalänk
Skrivet av Christley:

om du kollar i dagens tips tråden tillbaka några sidor så visas en bild på samsungs skärm är på rea för 5999kr om man har en kod. har för mig att den skulle räcka en bit in i september.
hur som, jag har köpt den och tycker den är asnice

Koden fungerar inte längre Testade på deras sida

Permalänk
Skrivet av downup:

Tack, lutar mot Samsung. Den ser bäst ut.

https://pcmonitors.info/reviews/samsung-s34e790c/

Där har du en bra review

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå