Permalänk
Medlem

Skärm för bildredigering

Den nuvarande skärmen är snart inne på sitt 8:e år. Färger är en gissningslek och kontraster är ungefärliga. At best.
Det är HEMSKT att försöka arbeta med bildredigering (Ligthroom och PS) på en sån skärm

Så nu letar jag nytt. Jag har tyvärr rätt dålig koll på skärmar. Därför behöver jag er hjälp med detta
Jag har tänkt mig en budget på 4000 kr, IPS och minst 22" (gärna större)
Vad behöver jag tänka på?
Vad ska jag undvika?
Vad har ni som är kunniga för tips på skärmar för detta ändamål och med dessa parametrar?

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

Titta efter skärmar med IPS, PLS eller AHVA-panel och googla runt efter tester där man faktiskt går igenom hur de är färgmässigt. Det är sRGB/Rec.709-standard du ska arbeta mot. Så en skärm som har 100% eller nära 100% täckning av sRGB i specen har förutsättningar. Siktar du på AdobeRGB för att jobba mot utskrifter och print måste du upp i prisklass.

Det finns gott om IPS-paneler till lågt pris (runt 1500 kr) med 1920x1080-pixlars och de är inte alltid så bra. Klen kontrast, "glow" effekt och lysdioder som ger sämre färgtäckning. Siktar du på 2560x1440-paneler kommer de i dagsläget generellt sett stå för högre kvalitet (och högre pris).

I förlängningen behöver du mätutrustning för att lita på vad du ser. Så gott som alla skärmar jag riktat en mätare mot har på något sätt tjänat på mätutrustning.