Retropie – Vilken handkontroll använder ni?

Permalänk

Retropie – Vilken handkontroll använder ni?

Ja, vilken kontroll tycker ni passar bäst till Retropie?

Jag använde först en Retrolink Saturn kontroll men den tyckte inte Raspberryn om. Styrkorset gav olika input och knappar verkade inte alltid fungera eller trycka fler gånger än vad jag tryckte. Den funkar perfekt på min pc. Men hursomhelst så känns kontrollen billig och kanske inte skulle va mitt första val ändå. Kanske ger mig på att försöka få igång den i Retropie en gång till i framtiden.

Försök nummer 2 var en iBuffalo Snes kontroll och den fungerade perfekt. Den har fått bra omdömen på olika forum och är säkert en jättebra kontroll för 90% av alla spelare, men jag klarade inte av det hårda styrkorset. Får rejäl värk i tummen av den.

Så nu har jag beställt en Fighting Commander 4 då den har fått bra betyg på olika sidor samt att den har 6 knappar för högertummen.

Permalänk
Medlem

2x NES Plug and play. Fick byta plats på A och B bara i config filen.
2x SNES USB. Nån random från fyndiq.se. Kostade runt 50:- och funkar kanon! Lite lösare knappar.
2x Sega Saturn USB. (Ser ut som Megadrive/Genesis controller fast vit). Jävligt strulig att ställa in.
2x PS4 till PSx emu.

Jag vågar påstå att alla kontroller som hittas av Raspberryn funkar. Det handlar bara om hur mycket tid du är villig att lägga ner

Skrivet av MinusDrummel:

Ja, vilken kontroll tycker ni passar bäst till Retropie?

Jag använde först en Retrolink Saturn kontroll men den tyckte inte Raspberryn om. Styrkorset gav olika input och knappar verkade inte alltid fungera eller trycka fler gånger än vad jag tryckte. Den funkar perfekt på min pc. Men hursomhelst så känns kontrollen billig och kanske inte skulle va mitt första val ändå. Kanske ger mig på att försöka få igång den i Retropie en gång till i framtiden.

Försök nummer 2 var en iBuffalo Snes kontroll och den fungerade perfekt. Den har fått bra omdömen på olika forum och är säkert en jättebra kontroll för 90% av alla spelare, men jag klarade inte av det hårda styrkorset. Får rejäl värk i tummen av den.

Så nu har jag beställt en Fighting Commander 4 då den har fått bra betyg på olika sidor samt att den har 6 knappar för högertummen.

Permalänk

@pwntato: Jo du har rätt men blev lite sur på att min saturnkontroll inte verkar funka alls på pi trots en timmes krånglande men funkar perfekt på pc så fort jag satte i den. Och det blev ju inte roligare då de andra kontrollerna verkade funka perfekt på raspberryn.

Sedan så pallar jag inte som du ha olika kontroller för olika spel, vilket jag ändå får erkänna är den ultimata lösningen (spela spelen med den kontrollen de var designade för). Vill ha en universal-kontroll och hoppas på fighting commander 4.