Permalänk

Tillverka vattenblock

Hej,
Tänkte ta och tillverka vattenblock för CPU och GPU. Det var ungefär 10-12 år sedan jag gjorde det sist.
Det var ganska lätt då så det är säkert ganska lätt nu också

Är det någon som vet om man kan hitta ritningar på framförallt grafikkortet? Har sökt en del men har inte hittat något.
Det är ett PowerColor Radeon R9 280X 3GB TurboDuo OC som ska kylas.

Mvh
Peter

Permalänk
Medlem

mnjae. dagens prestandakort har även andra komponenter som kräver ett visst luftflöde för att inte överhetta, tex strömförsörjningsdelen. i övrigt brukar det vara relativt rent runt gpu:n, se tex dessa 5 demonterade 280x kylare: http://www.techspot.com/review/841-radeon-r9-280x-roundup/

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Har du inte tillgång till en ordentlig mätmaskin? Kan ju inte vara så jättesvårt att få fram måtten. Tror inte något företag är speciellt pigga på att dela med sig av sina ritningar.

Önskar dig i alla fall lycka till och hoppas på en logg eller galleri.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Har du inte tillgång till en ordentlig mätmaskin? Kan ju inte vara så jättesvårt att få fram måtten. Tror inte något företag är speciellt pigga på att dela med sig av sina ritningar.

Önskar dig i alla fall lycka till och hoppas på en logg eller galleri.

Som du säger, efter timmar o åter timmar på google så hittades jag aldrig mått osv på korten.
Bara att demontera samt börja mäta.
CNC är så fantastiskt...

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Har du inte tillgång till en ordentlig mätmaskin? Kan ju inte vara så jättesvårt att få fram måtten. Tror inte något företag är speciellt pigga på att dela med sig av sina ritningar.

Önskar dig i alla fall lycka till och hoppas på en logg eller galleri.

Bra mätutrustning saknas tyvärr. Det "enda" jag har tillgång till är CNC-fräs och pelarborr.

Permalänk
Skrivet av ksw:

mnjae. dagens prestandakort har även andra komponenter som kräver ett visst luftflöde för att inte överhetta, tex strömförsörjningsdelen. i övrigt brukar det vara relativt rent runt gpu:n, se tex dessa 5 demonterade 280x kylare: http://www.techspot.com/review/841-radeon-r9-280x-roundup/

Tack för länken. Det går ju förstås att göra många kontaktytor men jag har fått för mig att inte allt ligger på samma höjd tyvärr. Det är där det blir lite trixigt.