Lite funderingar kring CPUns värmeutveckling

Permalänk
Medlem

Lite funderingar kring CPUns värmeutveckling

Efter att ha suttit och testat mina temperaturer i olika lägen med min Fractal kelvin S24 så är jag lite fundersam över en sak. Fungerar verkligen värmeutveckling på det här viset?

Låt säga att jag ligger runt 26-28c i idle. Sen trycker jag på Start i ett stresstest. Inom loppet av en sekund är jag uppe på 50c. Sedan går det några sekunder till så maxar jag 60-68c.

Går den verkligen så fort eller är det något lurt med sensorerna? De lär ju inte vräka ur sig ett uppskattat värde baserat på load-nivå liksom..

Tillägger att jag pratar oklockat nu btw.

Jag kör en skylake 6700k.

Permalänk

Det går på en gång, då processorns strömförbrukning går från x watt till y watt på en gång, vilket leder till en värmeutveckling som kylaren inte riktigt hinner med och måste varva upp fläktarna efter hand.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Ta ett värmeelement, mät tempen avstängd, starta det. Du kommer se värmen stiga i taket väldigt fort.

CPUerna går från nån enstaka W till 80+W på bråkdelen av en sekund. Värmen sprider sig relativt snabbt, men det är inte superledare vi pratar om, så självklart byggs en del värme upp, och gör att även med "perfekt" kylning så kan du inte suga ur värmen ur CPUn.

60-68 grader låter inte direkt farligt heller.

Tänk på att det är närmare 100W från en väldigt liten yta vi pratar om
http://www.anandtech.com/show/9505/skylake-cpu-package-analys...

"With our trusty interpolation measuring skills, the die area for the GT2 enabled quad core system comes out at 9.05 mm by 13.52 mm, or 122.4 square mm."

Och i denna så är CPUn inte hela, utan GPUn finns med också. Och bara CPU delen i denna pumpar ut 80W+ värme...

Edit: Du kan dock notera (även från denna länk ovan) att Skylakes TIM lösning är tydligen ännu sämre än haswell och skylake är den minsta CPU kärnan hittills i modern tid. Båda sakerna gör det ännu mer jobbigt för värme att "försvinna från CPUn".

Permalänk
Medlem

Så det är så pass alltså! Då är det ju inget konstigt. Beträffande temperaturen är jag inte orolig. Streestest är ju trots allt sällan verkligheten i mitt fall.