Apple tillkännager Ipad Pro – surfplatta på 12,9 tum med tangentbord och penna

Permalänk
Melding Plague

Apple tillkännager Ipad Pro – surfplatta på 12,9 tum med tangentbord och penna

Det blev en tredje storlek av Ipad och inte helt oväntat ligger produktivitet i fokus med den nya Pro-modellen, som får sällskap av tangentbord och penna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja pennan är ett måste till våra skolungdomar som knappt ens kan skriva idag :/
Ipad fattar att du har penna och ökar känsligheten 2ggr. Varför inte lägga det som option i meny istället för ett måste att köpa en plastbit för 99$?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Ja pennan är ett måste till våra skolungdomar som knappt ens kan skriva idag :/

Då är det väl dags att de lär sig då med Apple Pencil Verkar vara en väldigt trevlig penna, men synd att den bara är kompatibel med Pro. 8000kr för en surfplatta känns lite meh.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Så en Apple Surface?

Permalänk
Medlem

Inte mycket till uppgradering förutom större skärm. Lite väl snålt

Permalänk
Medlem

"Rymdgrå". Stör mig så otroligt mycket på deras namnval av den färgen.

En bra bild på rymden. Det är alltså den gråa klumpen på nedre delen av bilden ovan. Hade inte "Lunar Gray" varit ett bättre namn?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Ja pennan är ett måste till våra skolungdomar som knappt ens kan skriva idag :/
Ipad fattar att du har penna och ökar känsligheten 2ggr. Varför inte lägga det som option i meny istället för ett måste att köpa en plastbit för 99$?

Inte en chans att skolor köper in iPad Pro till skolungdomar, på tok för dyrt. Eleverna får alltid det billigaste (Lägsta mängden minne, fjolårets modell) för att spara på budgeten, så en iPad Pro är helt utanför bilden. Jag vikarierar för skolor och jag kan lova de "nya" paddorna eleverna har fått nu på början av terminen är antingen iPad gen 4 eller iPad Air gen 1, båda med lägsta möjliga mängd minne. Aldrig sett en iPad Air gen 2.

Det finns en hel del annat inuti pennan, såsom två punkter inuti pennan som iPaden kan känna utan direkt kontakt, precis som Wacom-ritplattor, samt tryckkänslighet. Det här är inget kapacitivt, pennan är fullsmockad av teknologi.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Inte mycket till uppgradering förutom större skärm. Lite väl snålt

Dubbla GPU-prestandan och nästan dubbla CPU-prestandan plus massa annat.
Större skärm, är väl den "minsta" uppgraderingen.

Permalänk
Relik 📜

Säga vad man vill om Ipad Pro, men jag tycker det här är hyfsat roligt och nästa lite spåkule-nivå. Hoppas även mer Apple-kära kan stämma in i fnissandet.

http://hijinksensue.com/comic/surface-tension/

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Snabbare än 90% av dagens portabla PC's?? Yeah right. Beror de på att de finns miljontals netbooks i värden eller hur har de rökt ihop den siffran?
Är den snabbare än gamla sandy bridge i5or också? För i så fall kan man ju gamea på den. Hmm och sen när intel fixat sitt thunderbolt så kan man ha plattan som gamingdator också genom att docka in ett fläskigt grafikkort. Men då får den prestera cpu mässigt också vilket den säkert inte gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Avstängd

Är det mobila OSet på den så är den värdelös ändå.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Snabbare än 90% av dagens portabla PC's?? Yeah right. Beror de på att de finns miljontals netbooks i värden eller hur har de rökt ihop den siffran?
Är den snabbare än gamla sandy bridge i5or också? För i så fall kan man ju gamea på den. Hmm och sen när intel fixat sitt thunderbolt så kan man ha plattan som gamingdator också genom att docka in ett fläskigt grafikkort. Men då får den prestera cpu mässigt också vilket den säkert inte gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag reagerade också på det. Men han sa jämfört mot alla laptops som sålts de senaste 12 månaderna. Visst 80% av alla laptops som säljs är väl säkert billiga skitlaptops med celeron och i3 processorer. Men ändå imponerande. Netbooks har knappats sålts de senaste 12 månaderna.

Permalänk
Medlem

@emilakered: Jag stämmer in. Det kändes väldigt Surface när tangentbordet till iPad Pro presenterades.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Snabbare än 80/90% av laptops.

2GB ram...

Permalänk
Medlem

Lågupplöst 😏😏

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandoori Chicken:

Snabbare än 80/90% av laptops.

2GB ram...

Uppskattar man att 80-90% av alla laptops säljs med 4GB ram, varav Windows käkar 3GB. Så låter det fullt rimligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Inte en chans att skolor köper in iPad Pro till skolungdomar, på tok för dyrt. Eleverna får alltid det billigaste (Lägsta mängden minne, fjolårets modell) för att spara på budgeten, så en iPad Pro är helt utanför bilden. Jag vikarierar för skolor och jag kan lova de "nya" paddorna eleverna har fått nu på början av terminen är antingen iPad gen 4 eller iPad Air gen 1, båda med lägsta möjliga mängd minne. Aldrig sett en iPad Air gen 2.

Det finns en hel del annat inuti pennan, såsom två punkter inuti pennan som iPaden kan känna utan direkt kontakt, precis som Wacom-ritplattor, samt tryckkänslighet. Det här är inget kapacitivt, pennan är fullsmockad av teknologi.

Att man ens lägger pengar på plattor och diverse datorer i dagens skola är så förbannat dåligt. De flesta elever lär sig ju bara sämre, sitter på facebook och spelar spel under lektionerna. Alla pengar de lägger på datorer kunde de istället betalat ut till bättre lärare. :/

Permalänk

Vad ska man med en workstationliknande surfplatta till som kör IOS?

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Att man ens lägger pengar på plattor och diverse datorer i dagens skola är så förbannat dåligt. De flesta elever lär sig ju bara sämre, sitter på facebook och spelar spel under lektionerna. Alla pengar de lägger på datorer kunde de istället betalat ut till bättre lärare. :/

Håller med, än så länge har jag inte sett någon form av nyttigt användande av iPads i skolorna. Teoretiskt sett kan de ju vara bra, men bara om ungdomarna gör det de ska - Vilket de inte gör.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Dubbla GPU-prestandan och nästan dubbla CPU-prestandan plus massa annat.
Större skärm, är väl den "minsta" uppgraderingen.

Ja man får ju "dubbla" prestandan i CPU/GPU enligt Apple själva varje generation. Men det är en Pro version som inte alls är så imponerande just nu. Ska det vara "Pro" måste den ha något mer attraktivt än bara större skärm osv. Surface har ju fullskaligt OS och riktigt feta grejer i. Men det är klart fåren blir kvar och köper ändå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tandoori Chicken:

Snabbare än 80/90% av laptops.

2GB ram...

Ja? Är du förvånad att Apple kan trycka in mer prestanda i en surfplatta än i en bärbar standard PC?

Skrivet av Nardds:

Lågupplöst 😏😏

Skickades från m.sweclockers.com

Knappast lågupplöst med 2732x2048pixlar (5.6 miljoner pixlar), det är inte lågupplöst på en 12.9" skärm....

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

Jag ställer mig också väldigt funderande kring till var de har fått de siffrorna på att den ska vara snabbare än 80/90% av dagens portabla PC's?

Finns ju en uppsjö av gaming laptops etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Ja? Är du förvånad att Apple kan trycka in mer prestanda i en surfplatta än i en bärbar standard PC?

Då det fortfarande inte är en x86 processor så är jag lite förvånad ja. Men vi får vänta tills prestandatester kommer från olika

Permalänk
Medlem

Patetiskt dom kopierar Microsoft

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Får se hur den står sig emot en i5:a annars tror jag personligen att jag hellre satsar på en Surface Pro 3 128GB och offrar ca 2 mm tjocklek och 80 gram vikt, men vinner iaf. 2 GB minne. Alltid något

Lite kul att jämföra den allmänna känslan i diskussionstråden för Surface Pro 3 releasen och denna.

Pris verkar inte vara ett intressant diskussionsämne när det kommer till Apple-produkter. Verkar heller inte vara någon som upprört diskuterar i tråden att tangentbordet inte följer med eller penna osv. när det verkar vara allt folk någonsin pratar om med Surface:en i den tråden. Vad beträffar pris (i USA) så ser det ut som att man tom sparar 90 USD (om man ska ha just både pennan och tangentbordet) genom att köpa Surface (exkl. den rådande 100USD rabatten som går nu i USA).

Hur som helst ska bli kul att få klämma och känna på Ipad Pro:en sen när den finns tillgänglig och se hur den presterar. Håller tummarna på att den har något att komma med annars så får jag nog vänta tills Surface Pro 4!

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker Ipad Pro var riktigt intressant.
Jag själv kommer dock inte köpa den av några anledningar som att för detta pris får jag nästan en surface pro 4 när den kommer. (ja jag kan vänta) Dessutom stör jag mig på avsaknaden av USB port något bedrövligt., både för kommunikation men bara en sådan sak som att enkelt flytta filer.
Men jag ser att för många andra som kanske har ett lite annat jobb än mig så kan den nya iPaden vara mycket intressant.
*edit*

Btw Jag har värstingversionen av iPad Air2 liggande i en låda på jobbet. Visst den mycket är bra, men jag behöver ändå släpa med mig min laptop överallt och då ser jag inge vits att även släpa med iPaden. Men den nya iPad Pro kanske för många kan ersätta deras laptop på resande fot och då blir den mer intressant.

Skrivet av Svenn3SaataN:

Jag ställer mig också väldigt funderande kring till var de har fått de siffrorna på att den ska vara snabbare än 80/90% av dagens portabla PC's?

Finns ju en uppsjö av gaming laptops etc.

De flesta laptops är riktiga budgetmaskiner som med mycket nöd och näppe klarar av att få igång windows, när väl windows är startad så får man vänta ett tag innan maskinen ens får kraft att stänga av sig själv. Jämför man upplevelsen på dessa emot nyaste Ipaden så vinner den såklart.

Permalänk
Medlem

Vi har ju ett svenskt företag som heter Anoto som gör digitala pennor och skärmar i toppklass, levererar till Pixar, Disney etc. (Om man spekulerar i aktier kan det kanske vara ett kap), så det är ju skoj att pennor och Stylus blir poppis bland den stora massan genom Apple också. Kommer dock inte få mig att köpa ett äpple.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig hur de kan ta ca $300 mer för denna iPad Pro jämfört med en iPad Air 2? Vad jag läser så verkar största skillnaden vara skärmstorleken.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Uppskattar man att 80-90% av alla laptops säljs med 4GB ram, varav Windows käkar 3GB. Så låter det fullt rimligt...

Säljs ju plattor med både 1 och 2gb minne som kör Windows så det går ju använda på mindre än 3gb. 2gb är dock på gränsen och räcker bara till begränsad användning. Precis som denna plattan altså.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb