Köp av ny skärm till spel 27" 144Hz Väljer mellan 2 skärmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2005

Köp av ny skärm till spel 27" 144Hz Väljer mellan 2 skärmar.

Hej!

Jag ska köpa mig en ny skärm tänkte jag. Har haft siktet inställt på denna efter att ha läst mycket gott om den:

https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/25tumochstorre/ac...

Nu såg jag dock att denna skärmen var ute på reapris på CD-On just nu. Vad är skillnaden på dem och vilken ska man välja enligt er? Eller ska man ta en helt annan?

http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-mg279q-ahva-27-p332399...

Tack på förhand.
//Peter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2015

Skillnaden är väl att Acern har en TN-panel och Asusen har en IPS panel.

TN panel brukar vara lite rappare, dock lider den typen av dåliga betraktningsvinklar (färgerna ändrar sig om du flyttar huvudet) och sämre färgåtergivning. Vad jag kan se har Asus-skärmen en svarstid på bara 4 ms så jag tror inte att den kommer att upplevas som långsammare.

Har själv beställt en sån Asus skärm från CDON så där har du vad jag skulle välja iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

http://cdon.se/hemelektronik/asus_mg279q/ jag hade kört den, då jag inte anser att antalet ms i responstid vinner över ips

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Feb 2011

Jag gissar att du har ett AMD grafikkort. Om du inte har ett AMD kort kan du tyvärr inte använda dig av FreeSync

|| CPU: Intel Core I5-4690k @ 4.2GHz ||GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 OC ||Chassi: Fractal Define R3 Black Pearl ||Skärm: Acer XB270HU||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av MrTowle:

Jag gissar att du har ett AMD grafikkort. Om du inte har ett AMD kort kan du tyvärr inte använda dig av FreeSync

Jag har ett gammalt AMD-kort idag. Det behöver köpas ett nytt grafikkort med men det får nog vänta en månad eller två.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östra Götaland
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av MrGooFy:

Jag har ett gammalt AMD-kort idag. Det behöver köpas ett nytt grafikkort med men det får nog vänta en månad eller två.

Jag skulle vilja säga, köp kortet först så att du är säker på att de blir ett AMD kort.

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 24"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Dragone:

Jag skulle vilja säga, köp kortet först så att du är säker på att de blir ett AMD kort.

Jag är ganska så övertygad om att jag kommer skaffa ett AMD-kort. Vilken skärm rekommenderar du att jag köper om man väljer ett icke amd-kort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östra Götaland
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av MrGooFy:

Jag är ganska så övertygad om att jag kommer skaffa ett AMD-kort. Vilken skärm rekommenderar du att jag köper om man väljer ett icke amd-kort?

Om du skulle välja gröna laget, så kan jag personligen rekommendera :
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/201579-a...
Då jag har en sådan själv. Den kommer (finns?) med ips panel snart med.
Men efter att provat free-synk vs g-synk så blev de behålla mitt kort samt en ROG skärm istället för nytt av de båda.

Då jag vill ha en synkfunktion som håller i sig hela vägen till 144hz och inte tappas efter 35/90hz...

Men om man föredrar AMD-kort så är ju givetvis free-synk en bra sak, men man kommer ju aldrig över 90fps om man är kräsen.

Det finns alternativ från Acer med. Men har inte personlogen testat dessa.

SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Dragone:

Om du skulle välja gröna laget, så kan jag personligen rekommendera :
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/201579-a...
Då jag har en sådan själv. Den kommer (finns?) med ips panel snart med.
Men efter att provat free-synk vs g-synk så blev de behålla mitt kort samt en ROG skärm istället för nytt av de båda.

Då jag vill ha en synkfunktion som håller i sig hela vägen till 144hz och inte tappas efter 35/90hz...

Men om man föredrar AMD-kort så är ju givetvis free-synk en bra sak, men man kommer ju aldrig över 90fps om man är kräsen.

Det finns alternativ från Acer med. Men har inte personlogen testat dessa.

Nu blir jag bara förvirrad. Varför ska det finnas så många val.
Jag har inte tänkt lägga över 5k på en skärm. Därför kändes 4999 som ett perfekt tillfälle för skärmen som är sänkt i pris. Men man vill ju inte bli missnöjd, det är ju ändå en del pengar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östra Götaland
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av MrGooFy:

Nu blir jag bara förvirrad. Varför ska det finnas så många val.
Jag har inte tänkt lägga över 5k på en skärm. Därför kändes 4999 som ett perfekt tillfälle för skärmen som är sänkt i pris. Men man vill ju inte bli missnöjd, det är ju ändå en del pengar.

Jo det finns massor av val.
Och nu förutsatte jag bara att du ville ha g-sync / free-sync.. Men du kanske inte är så noga med sådant.
För isf finns det ju massa mer val, och de är lite billigare med.

Men om du garanterat ska köra med ett AMD-kort så kör på den som är nedsatt.
Men om du ska byta till gröntlag så står jag kvar vid de jag sagt redan

Kan ju säga det att synk-teknologin gör stor skillnad, ialla fall för mig som är lite kräsen.. Kommer nog aldrig kunna köra en ny skärm utan g-sync...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2012

Jag kör med första skärmen du länkade och jag är grymt nöjd med den

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2005

Hur gör man för att hitta koden som ska användas på CDon?
Jag hittar inte annonsen längre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av MrGooFy:

Hur gör man för att hitta koden som ska användas på CDon?
Jag hittar inte annonsen längre.

http://cdon.se/hemelektronik/asus_mg279q/

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2005

Tack för hjälpen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015

Ang Asus MG279Q AHVA 27"

Klarar Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB av att nyttja en sådan skärm utan problem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2005

Tack för hjälpen allihopa. Jag har beställt en Asus.