Permalänk
Datavetare

@Söderbäck: även kretsar utan kylare har en TDP >0, skulle gissa att TDP för RPi ligger någonstans mellan 5-10W då det är ungefär den kyleffekt man får på en naken krets genom bl.a. konvektion. Har hört något om att ~10W är absolut max man kan hantera utan vare sig kylfläns eller fläkt.

Det lite intressanta med passivt kylda kretsar är att deras orientering påverkar kylning, tror det har att göra med att konvektion är mer effektiv om en krets ligger lodrät än om den ligger vågrät. Blir lite intressanta effekter av det (som jag har för mig att bl.a. Anand Tech har gjort någon test/artikel på) att benchmark-resultat påverkas en del beroende på hur enheten var orienterad under körning. Undrar om det inte var Surface (utan Pro) eller möjligt någon annan 2-in-1 som man hade testat detta på.

Hur "varm" kretsen påverkar också ganska kraftigt vilken TDP man får, precis som du skriver så blir kyleffekten högre ju högre temperatur kretsen tål då temperaturdelta mot omgivningen ökar -> ökar kylkapaciteten på den kylare man faktiskt har.

Q = A * C * (Tkrets - Tomgivning)

där A är arean på kylaren/kretsen, C är en konstant som beror på kylarens utformning / luftflöde etc och det sista är temperaturskillnaden.

@emilakered: TDP är faktiskt väldigt väldefinierat, det är den minimala kyleffekt som tillverkare kan garanterar att kretsen uppför sig enligt specifikation. Man kan eventuellt hävda att även denna definition börjar svaja lite då produkter som Core M kan köras med kylning under TDP, kretsen anpassar sin effekt efter faktiskt kylkapacitet ner till ~4W (Skylake Core M ska i.o.f.s. faktiskt ha en TDP på 4.5W, inte bara "SDP" på 4.5W).

Håller med om att TDP därför inte superintressant för vanliga användare, men i praktiken kan man ändå ofta använda TDP som en övre gräns för genomsnittlig effekt under last, maxeffekt kan helt klart vara högre. Verkar stämma ganska bar för Nvidias GPUer och för Intel/AMDs CPU-toppmodeller inom respektive segment. Fungerar mindre bra på Intels CPU-modeller som ligger under toppen i sin klass, något som beror på att Intel bara har ett par nivåer för TDP för att underlätta testning, man kan inte sätta ett lägre värde än vad man faktiskt testat med...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Relik 📜

@Yoshman Absolut, TDP som term och dess innebörd är väldefinerad. Däremot tycker jag effektjämförelser mellan olika produkter baserade på TDP ofta blir klumpiga eller osäkra, mera av riktmärken än något annat. Det gäller även GPU skulle jag säga, där turbofunktioner och dynamiska frekvenser i många fall har olika "toleranser" för att slå över satt strömbudget under kortare eller längre tid.

Jag tror vi egentligen menar samma sak.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

@Alling: jag skrev
"det blir dock skarpare texturer "
inget annat, om du citerar mig och bakar in annan text får det stå för dig.
allt jag menade var/är att med VSR/DSR får jag skarpare texturer till mindre prestandaförlust.
inget annat.
men inget kan ersätta äkta upplösning hur man än vrider på det. när man får 200+ ppi börjar bilden bli bra iaf

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av truedesire:
Skrivet av Alling:
Skrivet av truedesire:

är ju bättre prestandamässigt att köra VSR/DSR i så fall?

VSR och DSR är bara flashiga marknadsföringsnamn för SSAA.

det blir dock skarpare texturer

Skrivet av truedesire:

@Alling: jag skrev
"det blir dock skarpare texturer "
inget annat, om du citerar mig och bakar in annan text får det stå för dig.
allt jag menade var/är att med VSR/DSR får jag skarpare texturer till mindre prestandaförlust.
inget annat.
men inget kan ersätta äkta upplösning hur man än vrider på det. när man får 200+ ppi börjar bilden bli bra iaf

Jämfört med vad menar du att VSR/DSR ger skarpare texturer? Om man läser citatkedjan ovan är det svårt att tänka sig någon annan möjlig tolkning än att du menar att VSR/DSR ger skarpare texturer än SSAA (vilket som sagt är som att säga att en iPad är bättre än en surfplatta).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Jämfört med vad menar du att VSR/DSR ger skarpare texturer? Om man läser citatkedjan ovan är det svårt att tänka sig någon annan möjlig tolkning än att du menar att VSR/DSR ger skarpare texturer än SSAA (vilket som sagt är som att säga att en iPad är bättre än en surfplatta).

jag menade kontra "native" skärmupplösning, samt FXAA inget annat.
använd du de settings som gör dig glad så kör jag det som gör mig glad, det som ger minst prestandapåverkan väljer jag alla dagar i veckan före MSAA/FXAA som brukar vara de enda alternativen i vissa spel och gör bilden suddig. MSAA är ju knappast känd för att vara snäll mot fps heller. Nu har jag ingen koll på de senare kantutjämnarna då jag tycker enda sedan 90 talet det har varit katastrof och kan aldrig jämföras mot att gå upp i native upplösning.

för att citera TPU: Settings were: everything to very high, full-screen, FXAA on, MSAA off (because the performance hit is too big to make sense). [GTA5]

Swec kör high med MSAA å får smått sämre resultat, tar hellre very-high texturer framför MSAA, men jag hade också slagit av FXAA då det gör ju en fyllesjuk nästan.

"Because multi-sampling calculates textures only once per pixel, aliasing and other artifacts will still be visible inside rendered polygons where fragment shader output contains high frequency components."

vi kan säkert diskutera dagar ut och dagar in vad vi föredrar, jag föredrar dock äkta upplösning/PPI kontra extra funktioner som inte gör bilden något nämnbart synligt bättre men drar ner prestandan betydligt mer.

med det sagt, försvarar inte VSR/DSR på något sätt men det drar knappt ingen prestanda på mitt 290 i spel där bara 1080p finns (vilket är väldigt få), annars kör jag alltid native 2560*1080. och jag är medveten att VSR/DSR inte kan jämföras mot en äkta 4K skärm.

men ah well, tillbaka till Ark och hoppas servrarna är uppdaterade nu

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Bra kort, fel prisklass.

Priset behöver sänkas med minst 2000 kronor.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Men jösses vilket SKÄMT! Hur fan kan de ta över 7000:- utan att skämmas?? Och sen att det ska vara bäst i förhållande till "volymformat" o grejer....Alltså vem tror de att de lurar!?

Tech Hardware som slängde på luren förstår jag nu! Själv hade jag nog bara glott rakt fram i nåra sekunder när jag förstått vad de ska släppa för att sen garva, fråga om det är som jag tror för att sen lägga på luren. AMD PLEASE!!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Så åter till min fråga: vilket är minsta kravet, styrka på Power supply? jag vet ej om jag missade efter alla post om beräkningar, etc, etc

Permalänk
Hjälpsam

Ni som vill ha vattenkylning, extra strömmatning och generösare effektbudget, ett sådant kort finns redan, det heter Fury X.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sergiorazzi:

Så åter till min fråga: vilket är minsta kravet, styrka på Power supply? jag vet ej om jag missade efter alla post om beräkningar, etc, etc

Här ser du vad hela testsystemet med det gulliga grafikkortet drar i watt, dvs strax över 300 i load:

Du skulle alltså kunna klara dig fint på ett 450w nätaggregat.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Detta kort går i dagsläget att få tag i begagnat för under tusenlappen, känns för mig som att det borde vara en schysst uppgradering för ett mITX-system på budget. Finns det några nyare siffror på hur det presterar? Jag tänker att nya drivrutiner kan ha gjort viss skillnad.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Detta kort går i dagsläget att få tag i begagnat för under tusenlappen, känns för mig som att det borde vara en schysst uppgradering för ett mITX-system på budget. Finns det några nyare siffror på hur det presterar? Jag tänker att nya drivrutiner kan ha gjort viss skillnad.

https://www.youtube.com/watch?v=UONlgxZFjZ8

https://www.youtube.com/watch?v=RBM_CKrWhMo

https://www.youtube.com/watch?v=7X0b1eXaXCw

Från RX570 till RX590 beroende på spel.

Ingen skillnad nu mot för ett år sedan.

Bra kort för 1080p.