Egen Router/Hårddisk (Dropbox liknande)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Egen Router/Hårddisk (Dropbox liknande)

Jag är trött på "Your dropbox/googledrive/creativecloud is full..."

Finns det en personlig dropbox som är uppkopplad och jag kan nå disken vart jag än är med HÖG säkerhet?

Vad krävs det utav mig, hårddvara, software samtidigt letar jag efter en router. Finns det en kombo?

Tacksam för alla svar!

Prepare for economic doomsday"...I knew it"

Go kryptovaluta!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

OwnCloud är ett bra alternativ, det kan du sätta upp med SSL-cert osv. Alternativt ett NAS med inbyggd cloud-lösning. OwnCloud kan till och med köras på vissa NAS.

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/bild/9823049/
Server: 2x HP ProLiant Microserver Gen8, 16GB/st, ESXi 6.0
NAS: Synology DS413 4st 3TB | QNAP TS-879 Pro 8st 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

Instämmer med tidigare talare, owncloud är fantastiskt! Det billigaste du kan komma undan med är en rasberry PI och en USB HDD, polaren kör det och det fungerar bra för honom. Beroende på din kunskapsnivå borde det inte ta allt för lång tid att fixa, bara in med en linuxdist och installera en owncloud server. I november när Let's encrypt kommer igång borde det vara ännu lättare att få igång fungerande SSL

Vad menar du med hög säkerhet? Om det är att du inte vill ha olivlig åtkomst skall ovanstående räcka. ÄR det lagringssäkerhet får du investera lite mer pengar i en NAS med RAID, och gärna en till enklare box utanför ditt hem som du gör backup till.