Rörliga bilder, eller snarare animerad film

Permalänk
Inaktiv

Rörliga bilder, eller snarare animerad film

Edit: Nu har jag hittat ett par videos som ganska tydligt visar vad jag sitter och funderar kring: 1 2
Det finns säkert fler godbitar i den serien, men den låter en aning utdaterad, och vill helst inte vara bunden till ett program, osv. Så lite tankar kring hur det ser ut i dagsläget, och om det finns någon utbildning som riktar in sig på detta. Det är vad jag vill veta

Då det inte vart mycket svar så uppdaterar jag TS med en kortare variant, och kanske lite bättre förklarad..
-------------------------------
Vad är jag ute efter? = Hur det går till när man skapar, t ex FF Cinematics
Är programmering involverat?
Gör man det i program som GIMP? (efter man har skapat själva objektet)
Skapar man ett objekt i, t ex Blender, för att sedan göra den rörlig?

Finns säkert mer jag inte är helt klar på, men nu har ni en lite kortare snutt att läsa som visar ungefär vad jag har för funderingar.
------------------------------

Hejhopp

Funderat lite kring animering, då i stil med just anime, dvs, rörliga bilder i följd(?). Om ni inte riktigt är hundra på vad detta är så kan vi väl säga Disney animering. De går troligen till på liknande sätt, men med Disney, får jag för mig, att det används betydligt mer komplicerade program och funktioner, 3ds max t ex.. (lagom kul att leka med som total nybörjare och utan någon direkt guide)

Jag undrar lite om grunderna för detta.
Vad för program används till vad?
Finns det utbildningar för detta?
Om ingen utbildning riktar in sig mot detta. Vad för kurser är då relevanta?

En förenklad sammanfattning utav processen är nog egentligen vad jag främst söker.

Nyckelord eller liknande funkar jättebra som hjälp. Det är en sak att leta info om något man har vetskap kring, och en annan vad gäller ett helt främmande ämne

Edit: Flash baserat kan nog också var något, om det nu sker på liknande sätt. Det lär väl vara lite simplare i alla fall.

Edit 2: Här har vi väl ett exempel på vad jag helst vill förstå hur man skapar, även om jag redan nu inser att det är rätt långsökt

Dold text
Permalänk

Jag har ingen koll på det här med animering osv, men jag skulle nog inte säga att Disney-animering och anime med rörliga bilder är samma sak, i alla fall inte om man ser till Disney de senaste åren. När någon säger rörliga bilder tänker jag på att man bild för bild tecknar, antingen för hand eller med program, varje bildruta. Därav anime-känslan. Att animera som Disney gjort de senaste åren gör man genom att göra modeller i 3D och sen säga åt dem hur de ska röra sig, typ. Sen renderar man detta och får film.

När Walt Disney dock började sin karriär så var det genom att för hand teckna bild för bild

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klasvonklas:

Jag har ingen koll på det här med animering osv, men jag skulle nog inte säga att Disney-animering och anime med rörliga bilder är samma sak, i alla fall inte om man ser till Disney de senaste åren. När någon säger rörliga bilder tänker jag på att man bild för bild tecknar, antingen för hand eller med program, varje bildruta. Därav anime-känslan. Att animera som Disney gjort de senaste åren gör man genom att göra modeller i 3D och sen säga åt dem hur de ska röra sig, typ. Sen renderar man detta och får film.

När Walt Disney dock började sin karriär så var det genom att för hand teckna bild för bild

Jo, det är ju samma stuk, antar jag. Jag tog mest med Disney som exempel då anime kanske inte är något alla vet om.
Absolut, bild för bild är ett alternativ. Men det känns inte riktigt som något man vill syssla med om man sitter och leker lite på egen hand
Mmm.. Nu låter det som vad jag funderar på. Jag gissar att man kör en del vektor bilder och sedan lägger till funktioner för delarna som ska röra sig på objekten. Det är väl lite där jag fastnat, både pga att jag inte vet om det är så det går till och hur man faktiskt skulle ta sig vidare, dvs program osv för att få in funktioner.

Edit: Kanske är så pass komplext att man behöver programmeringskunskaper på rätt högnivå för att göra detta?