2 monitors, problem med upplösningarna!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015

2 monitors, problem med upplösningarna!

Hej!

Jag köpte precis en ny skärm, en Acer 24" Predator GN246HLBbid 144Hz. Jag har sedan innan en Philips 24IE som jag nu använder som sekundär skärm. Problemet som uppstått är att jag inte kan välja den upplösning jag vill ha, 1920x1080, på min sekundära monitor. Byter jag plats på skärmarna är det samma sak, det är bara en av skärmarna som kan ha upplösningen 1920x1080. Den sekundära skärmen kan enbart ha 1024x768 eller 800x600. Är det mitt NVIDIA GeForce GTX 670 som ställer till något problem? Vad kan jag göra åt detta problem?

Jag bör tillägga att jag har kopplat ihop detta på följande sätt: Primär skärm -> DVI-D -> Dator. Sekundär skärm -> VGA -> DVI-I adapter -> Dator.

Uppskattar svar, tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Vad identifierar windows den sekundära skärmen för typ? Eventuellt ska du trycka in drivrutinen för Philips-skärmen. Om jag har tryckt rätt så är det denna: http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl?slg=en&s...

//edit enligt manualen (kan läsa fel) så ser skärmen ut att även ha DVI-ingång samt att grafikkortet har två dvi-utgångar... kan du inte bara tröka dit en dvi-kabel till där?

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av Gurk:

Vad identifierar windows den sekundära skärmen för typ? Eventuellt ska du trycka in drivrutinen för Philips-skärmen. Om jag har tryckt rätt så är det denna: http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl?slg=en&s...

//edit enligt manualen (kan läsa fel) så ser skärmen ut att även ha DVI-ingång samt att grafikkortet har två dvi-utgångar... kan du inte bara tröka dit en dvi-kabel till där?

Den sekundära skärmen är av typen "Generic Non-PnP Monitor". Drivrutiner har nog inte installerats sedan inköpet av skärmen, det bör nog göras.
Skärmen har en DVI-I-ingång, och grafikkortet har två DVI-ingångar. Att köpa en DVI-sladd och koppla in den är inte något problem. Frågan är bara om detta kommer att lösa problemet med upplösningen?

/Edit: Testade precis installera de senaste drivrutinerna till skärmen, men de existerande var aktuella.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av jnewstream:

Den sekundära skärmen är av typen "Generic Non-PnP Monitor". Drivrutiner har nog inte installerats sedan inköpet av skärmen, det bör nog göras.
Skärmen har en DVI-I-ingång, och grafikkortet har två DVI-ingångar. Att köpa en DVI-sladd och koppla in den är inte något problem. Frågan är bara om detta kommer att lösa problemet med upplösningen?

/Edit: Testade precis installera de senaste drivrutinerna till skärmen, men de existerande var aktuella.

Jag tänker mig att identifieringen inte fungerar, och om bara Windows ser rätt skärm släpps inställningsmöjligheterna fram. Testa med den andra kabeln (en skärm igång), inte över vga alltså. Om det fungerar (ja, du får boota om lite) så vet du ju.

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T