Permalänk
Avstängd

Noctua nh-u12p se2 byta fläkt

Jag har en Noctua nh-u12p se2 som jag skulle vilja byta fläkt på. Det jag undrar är om jag kan montera en 140 mm fläkt på den som sitter på en d15?

Vad heter den tystaste fläkten? Hittar inga tester när det gäller hur tysta fläktarna är.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är någon poäng med att sätta en 140mm på den flänsen.
Mest luft flyttas ju i ytterkanten på en fläkt, och på en 120mm fläns så hamnar ju den delen av en 140mm fläkt utanför själva flänsen.
De fläktar som följer med nh-u12p se2 verkar dock inte vara PWM styrda.
Kanske skulle det vara värt att satsa på nyare 120mm fläktar bara ?
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=43...
Lite beroende på om ditt moderkort fixar PWM då.
Å andra sidan så är du ju uppe i 350:- enbart för fläktar.
Kanske det är värt att satsa på en större fläns ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Tror inte det är någon poäng med att sätta en 140mm på den flänsen.
Mest luft flyttas ju i ytterkanten på en fläkt, och på en 120mm fläns så hamnar ju den delen av en 140mm fläkt utanför själva flänsen.
De fläktar som följer med nh-u12p se2 verkar dock inte vara PWM styrda.
Kanske skulle det vara värt att satsa på nyare 120mm fläktar bara ?
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=43...
Lite beroende på om ditt moderkort fixar PWM då.
Å andra sidan så är du ju uppe i 350:- enbart för fläktar.
Kanske det är värt att satsa på en större fläns ?

Det kanske räcker med en tyst fläkt bara så kostnaden blir mindre. Jag vill bara ha det tyst, spelar nästan aldrig och cpu tempen ligger på ca 30 grader.

En jävligt tyst pwm fläkt som jag kan styra ner mot 600 rpm kanske?
Jag har en asus p67 sabertooth.

Permalänk
Avstängd

Du har ju motstånd som du fick med i kartongen som du kan använda för att få ner ljudnivån rejält.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du har ju motstånd som du fick med i kartongen som du kan använda för att få ner ljudnivån rejält.

Problemet är att den snurrar i 900 rpm med motståndet och det låter fortfarande. Undra om det finns bättre motstånd som kan få ner rpm ytterliggare. Jag har noctuas blåa u.l.n.a kabel.

Permalänk
Medlem

Pröva ta bort motståndet och ladda ner ai-suite med fan xpert, anledningen till att jag gillar asus - även 3pin går att styra efter behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nerko8:

Jag har en Noctua nh-u12p se2 som jag skulle vilja byta fläkt på. Det jag undrar är om jag kan montera en 140 mm fläkt på den som sitter på en d15?

Vad heter den tystaste fläkten? Hittar inga tester när det gäller hur tysta fläktarna är.

Hej

Du kan antagligen montera en 140mm fläkt på något vis.

Dock löser det ej det grundläggande problemet, vill du ha en tystare kylare så rekommenderar jag att du minskar din överklockning, eller köper en större kylare där fläktarna kan snurra långsammare men bibehålla samma nivå av kylning.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED