Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2015

Noctua nh-u12p se2 byta fläkt

Jag har en Noctua nh-u12p se2 som jag skulle vilja byta fläkt på. Det jag undrar är om jag kan montera en 140 mm fläkt på den som sitter på en d15?

Vad heter den tystaste fläkten? Hittar inga tester när det gäller hur tysta fläktarna är.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Tror inte det är någon poäng med att sätta en 140mm på den flänsen.
Mest luft flyttas ju i ytterkanten på en fläkt, och på en 120mm fläns så hamnar ju den delen av en 140mm fläkt utanför själva flänsen.
De fläktar som följer med nh-u12p se2 verkar dock inte vara PWM styrda.
Kanske skulle det vara värt att satsa på nyare 120mm fläktar bara ?
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=43...
Lite beroende på om ditt moderkort fixar PWM då.
Å andra sidan så är du ju uppe i 350:- enbart för fläktar.
Kanske det är värt att satsa på en större fläns ?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av Svensktiger:

Tror inte det är någon poäng med att sätta en 140mm på den flänsen.
Mest luft flyttas ju i ytterkanten på en fläkt, och på en 120mm fläns så hamnar ju den delen av en 140mm fläkt utanför själva flänsen.
De fläktar som följer med nh-u12p se2 verkar dock inte vara PWM styrda.
Kanske skulle det vara värt att satsa på nyare 120mm fläktar bara ?
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=43...
Lite beroende på om ditt moderkort fixar PWM då.
Å andra sidan så är du ju uppe i 350:- enbart för fläktar.
Kanske det är värt att satsa på en större fläns ?

Det kanske räcker med en tyst fläkt bara så kostnaden blir mindre. Jag vill bara ha det tyst, spelar nästan aldrig och cpu tempen ligger på ca 30 grader.

En jävligt tyst pwm fläkt som jag kan styra ner mot 600 rpm kanske?
Jag har en asus p67 sabertooth.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006

Du har ju motstånd som du fick med i kartongen som du kan använda för att få ner ljudnivån rejält.

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 980 Ti Classified | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
6700K | Z710I | 16GB | XFX R9 Nano | 850 Evo | Thermalright AXP-100 | Node 202

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du har ju motstånd som du fick med i kartongen som du kan använda för att få ner ljudnivån rejält.

Problemet är att den snurrar i 900 rpm med motståndet och det låter fortfarande. Undra om det finns bättre motstånd som kan få ner rpm ytterliggare. Jag har noctuas blåa u.l.n.a kabel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Feb 2014

Pröva ta bort motståndet och ladda ner ai-suite med fan xpert, anledningen till att jag gillar asus - även 3pin går att styra efter behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Dumburken:
6800K baserad rigg med ett ghettomoddat gtx 970 :)
Kringutrustning:
ASUS MG278, HHKB Professional 2, G502, G930
Citera/"svara" gärna för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av nerko8:

Jag har en Noctua nh-u12p se2 som jag skulle vilja byta fläkt på. Det jag undrar är om jag kan montera en 140 mm fläkt på den som sitter på en d15?

Vad heter den tystaste fläkten? Hittar inga tester när det gäller hur tysta fläktarna är.

Hej

Du kan antagligen montera en 140mm fläkt på något vis.

Dock löser det ej det grundläggande problemet, vill du ha en tystare kylare så rekommenderar jag att du minskar din överklockning, eller köper en större kylare där fläktarna kan snurra långsammare men bibehålla samma nivå av kylning.

MVH

- Wellsburg Endurance -

Haswell-E 5960X l MSI X99 GODLIKE Gaming l Radeon Pro Duo 8GB HBM l Intel 750NVMe 400GB l 32GB DDR4 l Corsair RM1000i l Corsair H110i GTX l Enthoo Pro l 1440P@144Hz@Freesync l